استاندار آذربایجان غربی:
استاندار آذربایجان غربی گفت: در زمینه مقابله با گردو غبار، اصلاح الگوی مصرف آب و مدیریت منابع آب به همکاری بین‌المللی نیازمندیم.
کد خبر: ۲۸۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲ 29 August 2016
 قربانعلی سعادت در دیدار با وزیر محیط زیست فرانسه با بیان اینکه کشاورزی درآذربایجان غربی به شکل سنتی  انجام می‌شود، افزود: در زمینه مدیریت آب در بخش کشاورزی و الگوی کشت‌های مناسب به فناوری‌های نوین نیاز داریم تا بتوانیم زمینه ارتقاء بهره‌وری این بخش را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: استان دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه ۶.۲ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، زراعی  از آن برداشت می‌شود.

استاندار آذربایجان‌ غربی با ابراز خرسندی از افزایش سطح آب دریاچه ارومیه گفت: خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 54 سانتی‌متری آب در دریاچه ارومیه بوده‌ایم اما در کنار این باید الگوی کشت مناسب کشاورزی و روش‌های مناسب آبیاری در استان آذربایجان‌غربی اجرا شود.

سعادت تصریح کرد: 90 درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود  و برای مثال زمین‌های سیب در یک هکتار، 15 هزار لیتر آب مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به تصویب  برنامه 10 ساله برای احیاء دریاچه ارومیه گفت: اقدامات بسیار خوب و قابل توجهی در این دو سال برای تثبیت و احیای دریاچه ارومیه انجام شده و برای هشت سال باقی مانده در زمینه مبارزه با ریزگردها و مصرف بهینه آب برای کشاورزی خواهان همکاری و استفاده از تکنولوژی‌های نوین هستیم.

وی اظهار کرد: ما در زمینه مدیریت آب در بخش کشاورزی و الگوی کشت‌های مناسب به فناوری های نوین نیاز داریم تا بتوانیم زمینه ارتقاء بهره‌وری این بخش را فراهم کنیم.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: یکی دیگر از نیازهای استان با توجه به قابلیت‌های موجود، استفاده از انرژی‌های تجدیدشونده است که می‌توان روی این ظرفیت بسیار مهم سرمایه‌گذاری کرد.

وی افزود: تبعات زیست محیطی خشکیدگی دریاچه ارومیه بر انسان‌های پیرامون و حیواناتی که در این زیستگاه طبیعی زندگی می‌کنند ایجاب می‌کند تا سازمان‌های جهانی و نهادهای بین‌المللی برای احیاء این دریاچه بیش از پیش پای کار بیایند.

سعادت افزود: برای بهبود روش‌های نوین کشت برای کاهش مصرف آب در زمینه تولید انرژی‌های تجدید پذیر، استفاده از نمک دریاچه ارومیه و تکنولوژی‌های نوین برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغات و مدیریت آب و کنترل ریزگردهای کشورهای همسایه و ریزگردهای نمکی دریاچه نیاز مند همکاری بین‌المللی هستیم.

استاندار آذربایجان غربی به تبعات جنگ عراق و بمباران شیمیایی سردشت اشاره کرد و گفت: عوارض شیمیایی بمب‌ها، تخریب منابع طبیعی و زمین‌های کشاورزی آثار مخرب از جنگ نابرابر با عراق است که با تهدید کشاورزی استان و مردم نیاز به حمایت و راهنمایی در زمینه تکنولوژی‌های نوین را بیشتر نمایان می‌کند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار