با مخالفت نمایندگان با ساز و کار جدید انتخابات
تابناک تهران- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ایجاد سازوکار جدید برای ابطال انتخابات توسط شورای نگهبان مخالفت کردند تا به این ترتیب تلاش تعدادی از نمایندگان برای باز کردن راه بازگشت مینو خالقی به مجلس بی نتیجه بماند.
کد خبر: ۲۸۶۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵ 28 August 2016
در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان بررسی جزییات استفساریه تبصره 3 ماده 52 و ماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را که کلیات آن را دو هفته پیش به تصویب رسانده بودند در دستور کار قرار دادند.

این استفساریه به درخواست علی مطهری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر پس از بی نتیجه ماندن رایزنی ها با شورای نگهبان برای کوتاه آمدن از نظر خود برای ابطال آرای مینو خالقی منتخب مردم اصفهان در انتخابات مجلس دهم به صحن علنی مجلس آمد.

مینو خالقی سومین منتخب انتخابات اصفهان بود در انتخابات مجلس دهم بود که شورای نگهبان در آخرین روز اسفند ماه سال ۱۳۹۴ با ارسال نامه‌ای به استانداری اصفهان اعلم کرد که آرای او ابطال شده است. این اتفاق که تا پیش از این سابقه نداشت با اعتراض منتخبان مجلس دهم، دولتمردان به ویژه شخص رییس جمهوری مواجه شد اما این اعتراضات باعث نشد تا شورای نگهبان از رای و نظر خود عقب نشینی کند.

در همین راستا پس از پیش‌آمدن این ماجراها و حواشی مربوط به آن، علی مطهری طرح استفساریه تبصره ٣ ماده ٥٢ و ماده ٧٣ قانون انتخابات را آماده کرد. به عقیده علی مطهری با تصویب این استفساریه در مجلس و البته در صورت تایید آن در شورای نگهبان از این پس نه تنها در انتخابات های بعدی شاهد تکرار ماجرای مینو خالقی نخواهیم بود بلکه او نیز به عنوان منتخب مردم اصفهان می تواند به مجلس بازگردد.

این استفساریه که دو بند دارد و در بند اول آن آمده است: «با توجه به مفاد تبصره ٣ ماده ٥٢ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ٧ آذرماه ١٣٧٨ و اصلاحات بعدی آن مبنی بر اینکه پس از اعتراض نامزد انتخابات به رد صلاحیت خود از سوی هیأت مرکزی نظارت، شورای نگهبان ٢٠ روز پس از اظهار نظر هیأت مرکزی نظارت «نظر قطعی و نهایی» خود را درخصوص تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد نمود، آیا پس از رأی سالم مردم به یک منتخب، شورای نگهبان می‌تواند صلاحیت او را بعد از تأیید صلاحیت رد کند و به این وسیله آرای او را باطل نماید؟»

طراحان این استفساریه پاسخ به استفسار را این‌گونه بیان کرده‌اند:«خیر، پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت ٢٠‌روزه مذکور در تبصره ٣ ماده ٥٢ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از انتخاب او با رأی سالم مردم، این شورا نمی‌تواند اظهار نظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدید درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده ٣٠ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.»

این بند از استفساریه  با ١٢٢ رأی موافق، ٤٧ رأی مخالف و ١٦ رأی ممتنع از ٢٢٨ نماینده حاضر در صحن علنی، تصویب شد.

در بند دوم این استفساریه، طراحان این سؤال را مطرح کرده بودند که آیا عبارت «ابطال انتخابات در ماده ٧٣ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ٧ آذرماه ١٣٧٨ و اصلاحات بعدی آن صرفا ناظر به کل حوزه انتخابیه است یا می‌تواند ناظر به هر‌یک از منتخبان نیز باشد؟»

در پاسخ به این استفسار هم آمده بود: «بله، منظور قانون‌گذار از عبارت «ابطال انتخابات» مندرج در ماده ٧٣ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ٧ آذرماه ١٣٧٨ و اصلاحات بعدی آن صرفا ناظر به کل حوزه انتخابیه است و نمی‌توان آرای برخی منتخبان را بعد از اعلام صحت انتخابات آن حوزه ابطال کرد».

دفاع مطهری از استفساریه به عنوان موافق

علی مطهری در جلسه علنی امروز و در موافقت با بند 2 «طرح استفساریه تبصره3 ماده 52 و ماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» اظهار داشت: شورای نگهبان با استناد به ماده 73 قانون انتخابات مجلس سلامت انتخابات یک حوزه انتخابیه را تایید کرده اما آرای یکی از منتخبان را باطل کرده است که ما با این استفساریه قصد داشتیم این راه را ببندیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در قسمتی از استفساریه جمله «ابطال آرای یک منتخب صرفا در صورتی است که از مصادیق ماده 19 این قانون باشد» اضافه شده است، ادامه داد: اگر در حوزه انتخابیه ای با 5 نفر نماینده، کسی تقلب کرده باشد یعنی با خرید آرا یا تهدید، کسب رأی کرده باشد، شورای نگهبان صرفا مستند به یکی از بندهای ماده 19 این قانون، می تواند آرای همان فرد را باطل اعلام کند و غیر از آن نمی تواند آرای منتخبی را باطل کند.

مطهری با تاکید براینکه این موضوع اگرچه در هیأت حل اختلاف نیز مطرح شد، اما هیچ وقت حکمی از آن ابلاغ نشده است، تصریح کرد: از طرفی نماینده مخالف این طرح استفساریه می گوید با این طرح، تفسیر قانون اساسی صورت گرفته است اما اینطور نیست و تفسیر قانون عادی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین نماینده مخالف می گوید طبق این استفساریه اگر آرای یک منتخب باطل شود برای بقیه هم باطل می شود، اما اینگونه نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه تایید سلامت انتخابات یک حوزه انتخابیه برای همه منتخبان است، اظهار داشت: در این استفساریه قانونگذاری جدیدی صورت نگرفته و صرفا پاسخ استفساریه مثبت داده شده و توضیحی ارائه شده که قانونگذاری جدید نیست.

رای مخالف نمایندگان 

با وجود دفاع مطهری، اما اما این استفساریه تنها 109 رای موافق از مجموع 221 نماینده حاضر را کسب کرد و به تصویب نرسید.
در این رای گیری 74 نماینده رای مخالف و 13 نماینده رای ممتنع دادند. منتقدان این بند از استفساریه به این دلیل که بند مورد اشاره قانون گذاری است نه استفساریه یه آن ایراد گرفتند.

محمدجواد فتحی ، عضو کمیسون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی  دراین رابطه و در گفت و گویی  با اشاره به طرح استفساریه قانون انتخابات و تاکید بر اهمیت آن در جلوگیری از تخطی از قانون، اعلام کرد: ایرادی که از سوی منتقدان مطرح می‌شود، ناظر بر اصول ۹۸ و ۹۹ قانون اساسی، و با تاکید بر لزوم رعایت نظارت استصوابی از سوی شورای نگهبان است، درحالی‌که ما در بحث صلاحیت شورای نگهبان و تفسیر قانون اساسی از سوی این شورا، ورود نکردیم.

حسینعلی حاجی دلیگانی ، نماینده مردم شاهین شهر در جریان بررسی این بند، در صحن علنی اظهار کرد که  این استفساریه یک قانونگذاری جدید است و در واقع اصلا استفساریه نیست. دوستان باید طرح می دادند.

در نهایت نمایندگان مجلس با این بند از استفساریه براساس همان استدلال روز اول طرح آن مخالفت کردند و با این حساب پرونده مینو خالقی برای مجلس دهم به طور کامل بسته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار