ساماندهی رودخانه جاجرود حد فاصل پل لشکرک و لتیان که با تخلفات شهرداری لواسان روبه‌رو بود مورد مخالفت آب منطقه‌ای تهران قرار گرفت و به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اگر شهرداری بازهم بخواهد در این منطقه تخلف انجام دهد مطابق قانون سفت و سخت مقابل آن می‌ایستیم.
کد خبر: ۲۸۶۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸ 28 August 2016
خسرو ارتقائی، مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی رودخانه جاجرود و درگیری‌های اخیری که در این منطقه به وجود آمده بود گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری لواسان امضا کرده بودیم قرار بر این شد که شهرداری در این منطقه مانع ساخت و ساز های غیرمجاز شود و در آن منطقه وسایل رفاهی برای مردم آن‌هم خارج از بستر حریم رودخانه ایجاد کند.

وی ادامه داد: شهرداری لواسان قبل از اینکه طرح به تصویب محیط زیست برسد عملیات اجرایی را آغاز کرد که این مسئله نیز با مخالفت ما رو به رو شد و بر اساس این مخالفت، شهرداری از هرگونه ساخت و ساز در حریم رودخانه منع شد و بر اساس آخرین تصمیم قرار بر این شده که علاوه بر منع ساخت و ساز در حریم رودخانه توسط شهرداری بلکه سرویس های بهداشتی که در حریم رودخانه ساخته شده به طور کامل جمع آوری شود.

وی با بیان اینکه شهرداری لواسان تنها می‌تواند فضای سبز برای استفاده عموم آن هم به گونه ای که هیچ‌گونه آلودگی برای آب به همراه نداشته باشد ایجاد کند، گفت: هدف از امضای تفاهم‌نامه اول این بود که شهرداری اوضاع آن منطقه را بهبود بخشد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه اوضاع از قبل نا به سامان تر شد بنابراین بر اساس تصمیم مقامات قضایی شهرداری دیگر اجازه فعالیت در ساماندهی رودخانه جاجرود را ندارد  و اگر اقدام به انجام فعالیتی کند مطابق قانون مانع آن‌ها خواهیم شد.

وی در خصوص وضعیت حریم و بستر شهر میگون و شمشک نیز اظهار کرد: بستر و حریم این دو منطقه از قبل بر اساس ضوابط آماده شده اما متاسفانه علی‌رغم اینکه شهرداری‌ها اجازه ساخت و ساز در حریم و بستر را ندارند اما باز هم شاهد تخلفاتی در این زمینه هستیم.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه نمی‌توان به صورت تکی با ساخت و ساز های غیر مجاز مقابله کرد زمانی که ده مورد تخلف در یک منطقه جمع‌آوری شد با حمایت خاص نیروی انتظامی اقدام به تخریب می‌کنیم.

سد کوچری گلپایگان فردا به بهره‌برداری می‌رسد

وی از بهره‌برداری سد کوچری در ۸ کیلو متری جنوب غرب شهرستان گلپایگان در روز دوشنبه خبر داد و گفت: این سد با هدف تامین آب شرب شهرهای قم، خانسار، خمین، ‌گلپایگان، محلات، نیم‌ور و سلفچگان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه این سد سالانه ۱۸۱ میلیون متر مکعب آب شرب شهرهای هدف و ۱۰۰ روستا را با ضریب اطمینان ۹۵ درصد تامین می‌کند، گفت: با بهره‌برداری از این پروژه و سامانه‌های انتقال آن شاهد ارتقاء کمی و کیفیتی آب شرب این مناطق خواهیم بود.

به گفته وی این سد ظرفیتی بالغ بر ۲۷۰ میلیون متر مکعب برای ذخیره آب دارد و با احداث مجموعا ۲۷۰ کیلومتر خط انتقال تونل بلوک‌های بتونی و خط لوله بخشی از نیاز آب شرب سه استان اصفهان قم و مرکزی تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این پروژه ۵۶ کیلومتر تونل حفاری شده گفت: مجموع هزینه‌های لازم برای اجرای پروژه سد کوچری و تونل‌های انتقال آب از سرشاخه‌های دز به حوزه قم‌رود ۹۰۰ میلیارد تومان بود که تا امروز ۷۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ تومان از سوی شرکت آب منطقه‌ای قم برای احداث خطوط انتقال آب شرب هزینه شده است گفت: این پروژه تا کنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و باید گفت: که از اواخر اسفند ۸۹ تونل‌های انتقال آب مورد استفاده قرار خواهد گرفت و از اسفند سال ۱۳۹۲ نیز از مخزن سد کوچری استفاده شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۳ میلیون متر مکعب و امسال نیز ۶۰ میلیون متر مکعب از سد کوچری آب ‌گیری صورت گرفت اظهار کرد: در صورت وجود بارش‌های مناسب انتظار می‌رود که سال آینده ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب‌گیری داشته باشیم.

وی در خصوص وضعیت مردم روستای کوچری گفت: با آب‌گیری این سد به طور متوسط ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان به هر خانوار داده شد و تقریبا ۱۳۰ خانواری که در این روستا ساکن بودند به شهر گلپایگان منتقل شدند و مقرر شد که بنیاد مسکن نسبت به واگذاری خانه و زمین‌های زراعی آن‌ها اقدام کند.

وی با اشاره به بدهی های شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: طبق مصوبه دولت قرار است که تا پایان امسال تمام بدهی های دولت یازدهم در تمام وزارتخانه‌ها پرداخت شود.

وی در خصوص علاج بخشی سد لار اظهار کرد: اجرای این پروژه ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد  که ۲۰۰ میلیارد تومان باید از طریق سرمایه گذار و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز باید توسط شرکت آب و فاضلاب تهران تامین شود که این مبلغ تا کنون مصوب شده و اگر منابع آن تعلق بگیرد می‌توانیم کار را اجرایی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکار شرکت آب منطقه‌ای تهران برای خشک شدن باغ‌های استان البرز افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مطابق بارندگی‌ها هرسال میزان آب مشخصی برای آب‌یاری باغ‌ها تخصیص می‌یابد که امسال نیز ۴۰ میلیارد متر مکعب آب‌ را به همین منظور رها کردیم.

وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی در مورد کم‌بارش بودن پاییز امسال گفت: تا کنون برنامه‌ای برای باروری ابرها در نظر گرفته نشده اما اگر منابع مالی این طرح تامین شود و حساسیت خشک‌سالی نیز افزایش یابد وزارت نیرو این کار را جزو اولویت های خود قرار خواهد داد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار