کد خبر: ۲۸۶۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴ 28 August 2016
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، مراسم تشییع پیکر داوود رشیدی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر ایران با حضور هنرمندان مطرح سینما و تلویزیون کشورمان و جمع کثیری از دوستداران وی که عکس های وی را در دست گرفته اند از مقابل تالار وحدت تشییع شد.

پیکر آقای بازیگر بر دوش چهره‌های مطرح سینما وارد تالار وحدت شد/ازدحام دوستداران رشیدی مقابل تالار وحدت+ عکس

در این مراسم علاوه بر خانواده برومند و رشیدی  چهره هایی همچون پرویز پرستویی، علی نصیریان، سپند امیر سلیمانی، علیرضا زرین دست، افشین سنگ چاپ، رضا درمیشیان ،داریوش فرهنگ، جمشید مشایخی، پرویز پورحسینی، بهمن فرمان آرا، رضا بنفشه خواه، مهدی سلوکی، آهو خردمند، مهدی فقیه، اصغر همت، مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، حسین فریدون معاون رییس جمهور، ایوبی رییس سازمان سینمایی، علی مصفا، سیاوش طهمورث، کوروش طهامی، مجید مشیری، مجید مظفری، نیکی مظفری، رضا کیانیان، بیژن امکانیان، داریوش فرهنگ رضا ناجی، علی دهکردی، مریلا زارعی، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی،حبیب ایل بیگی معاون ارزش یابی وزارت ارشاد، هادی مرزبان، علی فتح الله زاده، قطب الدین صادقی، مسعود فروتن، افسانه چهره آزاد، سیروس الوند، پرستو گلستانی،محمد سریر آهنگساز، فاطمه معتمد آریا، احمد مسجد جامعی، مانی حقیقی و دیگر هنرمندان سینما نیز حضور یافتند.

اشک های

پیکر داوود رشیدی بر دوش هنرمندانی چون رضا کیانیان، بیژن امکانیان، داریوش فرهنگ و رضا ناجی وارد محوطه تالار وحدت شد. این مراسم با ازدحام بیش از حد مردم و با قرائت قرآن بر پیکر داوود رشیدی برگزار شد.

پیکر آقای بازیگر بر دوش چهره‌های مطرح سینما وارد تالار وحدت شد/ازدحام دوستداران رشیدی مقابل تالار وحدت

***امین تارخ به روی سن آمد و در سخنانی گفت: براستی زندگی ترکیبی از جشن و عزاست. داوود رفت اما هیبت مدیری متعهد را بر جای گذاشت و طنین صدایش برایمان ماندگار شد. همه بازیگران سینمای ایران مدیون او هستند.

وی ادامه داد: اما کودکی و قصه‌گویی بانویی به نام احترام برومند برای بچه‌ها ماندگار شد. بچه‌ها، لیلی سینا و فرهاد عزبز زنده باشید. بانوی بزرگ سعادتمند باشید.


***علی نصیریان بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان در حالی روی سن آمد و سخنرانی کرد که اشک از چشمانش جاری شد و گفت: من هرگز نمی خواستم در چنین شرایطی در تالار وحدت روی سن برای بدرقه تو برای سفر آخرتت صحبت کنم. من می خواستم با تو روی صحنه باشم .

وی افزود: داوود رشیدی یکی از ستون های استوار تئاتر نوین ایران است این تئاتر نوین که می گویم  منظورم آن جنبش و نهضتی بود که دانشجویان هنرپیشگی ازدهه 30 شروع کردند و در دهه 40 به ثمر رسید. داوود رشیدی و امثال آن از زمانی که به ما در تئاتر نوین آن زمان پیوستند با حضورشان به هنر تئاتر کشورمان غنا بخشیدند.

نصیریان تصریح کرد: داوود رشیدی در ابتدای کار خود بسیار به روز و جدید بود. حتی تا امروز نوین بودن آن ادامه داشت. داوود رشیدی در انتخاب نقش و کارگردانی بسیار متفاوت عمل می کرد چرا  که امروزی و مدرن بود.

اشک های

وی افزود: داوود رشیدی ممتازترین بخش عمر هنریش کارگردانی تئاتر بود ولی منحصر به این کار نبود. داوود رشیدی بازیگر بسیار خوبی بود و یکی از آن پنج نفر بازیگرانی بود که در کار "علی حاتمی" در هزار دستان  حضور بسیار زیبایی داشت.

این بازیگر سینما  تصریح کرد: داوود رشیدی در آموزش بسیار دست داشت و بسیار تربیت کرد و در مدیریت فرهنگی و هنری چه در شورای تئاتر و اداره هنرهای دراماتیک تلاش گر بود و باعث پیشرفت کار تئاتر بود، رشیدی یکی از ستون های تئاتر ایران بود و کارهای بسیاری برای پیشرفت تئاتر ایران کرد.

***در ادامه مراسم جمشید مشایخی به روی سن آمد و گفت: چرا زمانی که داوود رشیدی  بیمار بود کسی به سراغش نرفت و نگفت که رشیدی در کجای این هنر ایستاده است حالا حرفهای من و شما روی این سن چه فایده ای دارد.  

اشک های
وی افزود: در زمانی که وی مریض بود همسر رشیدی خانم  برومند سختی های زیادی کشید من برای وی بسیار احترام قائلم. من با داوود رشیدی کارهای بسیار زیادی دارم بعد از آثار ماندگار علی حاتمی در دو سه کار سینمایی با هم همکاری داشتیم. او استاد من بود و من خاک پای خانواده او هستم و به همه هنرمندان و خانواده او تسلیت عرض می کنم و امیدوارم قبل از اینکه کسی را از دست بدهیم قدرش را بدانیم.

***داریوش فرهنگ از جمله دیگر هنرمندان کشورمان نیز در سخنانی با بیان اینکه من سخنان زیادی درباره داوود رشیدی زمان حیاتش گفتم که کسی آنها را پیگیری و مطالبه نکرد، اظهارداشت: سال ۴۷ بود که اولین تئاترم با نام «در انتظار گودو» را با همکاری او شروع کردم که در زمان خودش کولاک کرد.

وی عنوان داشت: من و مهدی هاشمی به او گفته بودیم که حاضریم در کارهایت با تو مجانی کار کنیم چون به او ارادت ویژه‌ای داشتیم. داوود رشیدی مردی بلند نظر و مهربانی بود و به همین دلیل هم مردم او را دوست داشتند. لحن او در آثارش مهربان بود و ایثارگری در وجودش موج می زد. روحش شاد و امیدوارم رسانه‌ها تا زمانی که همکاران ما زنده هستند به سراغ شان بروند.

***حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی سخنران بعدی مراسم بود که پس از قرائت شعری برای حاضران گفت: از شما شهریاران فرهنگ و هنر ایران و همه کسانی که در این جمع هستید قدردانی می‌کنیم. شما قامت در کمان نشاندید تا ایران سربلند باشد.

وی افزود: نمی‌دانم اگر این بزرگان فرهنگ و هنر نبودند از ما چه نشانه ای باقی می‌ماند؟ ما این بنای بزرگ را مدیون شما هستیم و می‌دانم همه کسانی که نام ایران را می‌شناسند امروز عزادارند. از بانو برومند متشکرم که در تمام این سال‌ها به خوبی از او مراقبت کرد.

***سیاوش تهمورث بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درا دامه مراسم به روی سن آمد و گفت: رسمی که در کشور ما نیست این است که تا زمانی که بازیگری زنده است بیایند و از او بپرسند چه می کنی؟ تا امثال من در زمان بودن  همکار و استادم حرف بزنیم.

وی افزود: اولین کارحرفه ای که بنده وارد تئاتر شدم و دیده شدم با داوود رشیدی بود در سال 1347.داوود رشیدی به دلیل مهربانی ، بلند نظری و بلند همتی اش بود که همه دوستش داشتند در فیلم هایی که بازی می کرد حتی با دوبله هیچ ظاهر خشنی از آن دیده نمی شد. او آنقدر مهربان، خوشرو و همیشه آماده پذیرایی از همه بود. روحش شاد و یادش گرامی.

 اشک های

***در ادامه مراسم همسر داوود رشیدی احترام برومند به رو صحنه آمد و گفت: من قصد نداشتم صحبت کنم. همه به ما محبت کردند.مردم ، خبرنگاران، هنرمندان، از کل ایران برای کمک به ما زنگ زدند. شما اینقدر خوبید که دولت مردان تحت تاثیر قرار می گیرند.وقتی مردم اهمیت بدهند دولتمردان هم اهمیت می دهند.برای شادی روح کیارستمی و داوود من صلوات بفرستید.

بنا بر این گزارش مشخص شد جمعه همین هفته ساعت 16 در مسجد بلال صدا و سیما هم مراسم گرامیداشتی برای داوود رشیدی برگزار خواهد شد.

در پایان مراسم نماز میت با اقامه حجت السلام داعی بر پیکر هنرمند پیشکسوت خوانده شد و به سوی خانه ابدی تشییع شد.

اشک های

روحش شاد و یادش گرامی ...
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار