سهیلا جلودارزاده در گفت و گو با تابناک تهران
تابناک تهران - عضو مجمع نمایندگان شهر تهران تاکید کرد که تهران تا رسیدن به شهری با استانداردهای جهانی کیفیت زندگی فاصله زیادی دارد.
کد خبر: ۲۸۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴ 27 August 2016
هفته گذشته واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست گزارش سالانه خود را از کیفیت زندگی در شهرهای بزرگ جهان منتشر کرد. در این گزارش ملبورن و دمشق به ترتیب به عنوان بهترین و بدترین شهرهای جهان ارزیابی شدند. از نظر اکونومیست تهران، که در میان ۱۴۰ شهر مورد بررسی رتبه ۱۲۶ را دارد در پنج سال اخیر بالاترین نرخ بهبود کیفیت زندگی را داشته است.

بر اساس این گزارش در حالی تهران در رتبه نخست بالاترین نرخ بهبود کیفیت زندگی قرار گرفت که به عقیده بسیاری از کارشناسان کیفیت زندگی در شهر تهران تغییر چندانی نه تنها نکرده بلکه بر اساس شاخص ها موجود کیفیت زندگی در تهران بدتر هم شده است.

در همین حال سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک تهران گفت: باید دید معیار و شاخص برای طرح چنین ادعایی چه بوده است اما آنچه مشخص است معیارهای که ملاک گزارش قرار گرفته است با واقعیت های موجود زندگی در شهر تهران همخوانی ندارد.

او با بیان اینکه تهران با مشکلات فراوانی روبرو است که منجر به پایین آمدن کیفیت زندگی شده است گفت: آلودگی های زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا و حتی آب و هچنین آلودگی صوتی مهمترین مشکلاتی است که زندگی در شهر تهران را برای شهروندان آن سخت کرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: این آلودگی ها سالانه جان بسیاری از شهروندان تهرانی را با خطر مرگ مواجه می کند که همین امر سبب شده است که بسیاری از پزشکان راهکار کاهش یا مقابله با بیماری های مرتبط با آلودگی های زیست محیطی را ترک تهران و زندگی در شهرهای سالم را تجویز کنند.

جلودارزاده با اشاره به رشد ناهمگون تهران تاکید کرد: اگر آلودگی های زیست محیطی را از فاکتور شاخص های کیفیت زندگی حذف کنیم ممکن است مناطقی از شهر تهران در رتبه های خوبی از کیفیت زندگی بر اساس فراهم شدن امکانات قرار گیرد اما این به معنای آن نیست که در همه مناطق شهر تهران این شرایط حاکم باشد که این باز می گردد به رشد ناهمگون شهر تهران.

او ادامه داد: در حالی در برخی مناطق شهر تهران که عمدتا شمال شهر بوده اند، هزینه بسیاری شده که این هزینه ها منجر به فراهم شدن امکانات قابل توجه برای رسیدن به زندگی مطلوب شده است که متاسفانه برخی مناطق جنوبی شهر تهران حتی از امکانات اولیه برای زندگی در یک شهر هم محروم هستند.

عضو مجمع نمایندگان شهر تهران تصریح کرد: شهر ری، از جمله مناطقی است که با وجود تاکیدات بسیار برای بالا بردن سطح زندگی و فراهم کردن امکانات برای شهروندان آن امروز از شرایط خوبی برای زندگی برخوردار نیست و این منطقه مذهبی و تاریخی از وضعیت نامطلوبی برخوردار است.

او افزود: بنابراین به نسبت جمعیت تهران و توزیع ناعادلانه سرانه امکانات اعم از آموزش و پرورش و بهداشت متاسفانه آمار خوبی در تهران نداریم و بخصوص شهرهای اقماری و روستاهای تهران در یک محرومیت و مظلومیت به سر می‌برند.

جلودارزاده گفت: با وجود تصور عمومی که امکانات در تهران متمرکز است اینطور نیست و آمارها نشان می‌دهد که سرانه امکانات رفاهی به خصوص در شهرهای اقماری تهران و حتی شهرهای مهم استان تهران مثل فیروزکوه و دماوند یا شهرهایی مثل پاکدشت و ورامین، از محرومترین استان‌های کشور هم کمتر است و شاید کمتر کسی از این موضوع مطلع باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مهمترین معظل شهر تهران یعنی ترافیک گفت: متاسفانه ترافیک تهران به یکی از گره های کور و بازنشدنی مدیریت شهری تبدیل شده است که روز به روز این گره کورتر و غیرقابل گشایش تر می شود که ادامه این روند زندگی در تهران را حتی غیر ممکن می کند.

او افزود: امروز شهروندان برای یک مسافرت درون شهری به طور مثال از غرب تهران به شرق تهران باید ساعت ها در ترافیک بمانند که این وضعیت شرایط منجر به بروز مشکلات روحی و روانی برای شهروندان شده است.

عضو مجمع نمایندگان شهر تهران در خاتمه گفت: بنابراین با در نظر گرفتن تمامی این مسائل به این نتیجه می رسیم که بر خلاف آنچه که اعلام شده است تهران تا رسیدن به شهری با استانداردهای جهانی کیفیت زندگی فاصله زیادی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار