دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‎وگو با تابناک تشریح کرد
تابناک تهران- دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران متاثر از سیاست است گفت: با وجود آنکه اقتصاد علم مستقل است و نمی تواند از متاثر از عوامل دیگر از جمله سیاست باشد اما در ایران این اصل اساسی حاکم نیست و تصمیم گیری های کلان اقتصاد با تاثیر پذیری از سیاست انجام می گیرد.
کد خبر: ۲۸۳۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶ 24 August 2016
سید حسن حسینی شاهرودی، نماینده مردم شاهرود در مجلس دهم، در گفت‎وگو با تابناک تهران با بیان این مطلب و با اشاره به مصوبات امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی اصلاحیه لایحه بودجه 95 گفت: لایحه اصلاحیه بودجه 95 با اصرار دولت در حالی به صحن مجلس شورای اسلامی آمد که با حذف بندهای (ب) و (ح) تبصره 14 قانون بودجه 95 از این پس دولت موظف به قطع یارانه نقدی 3 دهک بالای درآمدی و ثروتمندان جامعه در سال جاری نخواهد بود.

او با اشاره به اینکه پیش از این دولت اصرار به حذف پرداخت یارانه ها داشت اما اکنون بر باقی ماندن این پرداخت ها اصرار دارد گفت: بارها مسولان دولتی نسبت به پرداخت یارانه ها ابراز گلایه کرده و حتی بر حذف آن تاکید داشتند این در حالی است که پیشنهادی که ما به دولت داده بودیم حذف دهک های بالای جامعه بود.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه هدف مندی یارانه ها یک جراحی اقتصادی برای کشور بود گفت: اولویت اصلی و اساسی این جراحی اقتصاد هدفمند کردن یارانه ها و پرداخت عادلانه آن به جامعه هدف که مردم باشد بود اما متاسفانه این اتفاق نه در دولت گذشته و نه در دولت فعلی اتفاق نیفتاد.

حسینی شاهرودی افزود: یارانه ها از ابتدا به شیوه ای ناعادلانه پرداخت شد به طوری که دهک پایین جامعه با کمترین سطح درآمد همان میزان یارانه را دریافت می کرد که بالاترین دهک با بیشترین درآمد دریافت کرده و می کند. این در حالی است که این میزان از یارانه قطعا هیچ تاثیری در زندگی افراد در دهک بالای جامعه ندارد.

او تصریح کرد: بر این اساس با این شیوه از پرداخت یارانه ها به هیچ وجه به اهداف هدفمندی یارانه ها دست پیدا نکردیم و اکنون با وجود تجربه ای که از این نوع پرداخت یارانه ها کسب شده است و همچنین اذعانی که خود دولتمردان بر ناعادلانه بودن این شیوه پرداخت بوده است شاهد هستیم که دولت در سال منتهی به انتخابات ریایست جمهوری از خواسته اولیه خود یعنی حذف کامل یارانه ها به طور کامل عقب نشینی می کند.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در خاتمه گفت: این تصمیم دولت و همراهی مجلس نمی تواند بی تاثیر از مسائل سیاسی و انتخاباتی باشد و قطعا دولت نمی خواهد هزینه حذف یارانه ها را در انتخابات بپردازد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار