تابناک تهران- فراکسیون ولایت باز هم نتوانست تشکیل جلسه دهد؛ نه دیروز و نه امروز. حالا وعده برگزاری جلسه عمومی این فراکسیون به صبح سه شنبه داده شده است، امری که بعید به نظر می رسد تحقق پیدا کند چرا که این فراکسیون اکنون با مشکل تعداد اعضا روبرو است. این سرنوشت فراکسیونی است که روزی سودای اکثریت بودن را داشت و امروز در اقلیت مطلق قرار دارد.
کد خبر: ۲۸۳۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ 23 August 2016
در آغاز به کار مجلس دهم، منتخبان راه یافته به بهارستان برپایه دو رویکرد سیاسی عمومی در سپهر سیاسی کشور به عضویت دو فراکسیون ولایت و امید درآمدند.

فراکسیون ولایت در برگیرنده طیف وسیعی از اصولگرایان بود از . از اعضای جبهه پایداری همچون کریمی قدوسی و مجتبی ذوالنور و نصرالله پژمانفر تا اصولگراهای معتدلی همچون حمیدرضا فولادگر و محسن کوهکن که خواهان انتخاب نشدن محمدرضا عارف یا هر اصلاح طلبی دیگری در عرصه های مهم تصمیم گیری مجلس بودند. گزینه اصلی و قطعی این فراکسیون علی لاریجانی برای تکیه زدن بر کرسی رییس مجلس بود. 

این فراکسیون با پیش بینی درست از اینکه در این دوره از مجلس هم رییس مجلس علی لاریجانی خواهد بود توانستند تعداد قابل توجه ای از مستقلین را به طور موقت به عضویت فراکسیون خود درآوردند.

بر همین اساس در اظهار نظرهای عمومی تعداد اعضای فراکسیون خود را 180 نماینده و  خود را فراکسیون اکثریت مجلس دهم معرفی می کردند. هر چند برای اثبات این ادعا هیچگاه سند و مدرک درست و دقیقی ارایه دادند.

این در حالی است که فراکسیون دوم متشکل از اصلاح طلبان و اعتدالگرایانی که در انتخابات مجلس، با حمایت جریان اصلاح طلبی و رهبران تاثیرگذارش بر بدنه اجتماع و معتدلان نزدیک به دولت دهم توانستند نتایح قابل توجه ای را کسب کنند هم ادعایی مشابهه داشتند و  خود را فراکسیون اکثریت معرفی می کردند.

هر چند برای فراکسیون امید و رهبر آن شرایط آن طوری که نتایج انتخابات نشان می‎داد پیش نرفت چرا که تعدادی از نمایندگانی که به مدد پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان امکان حضور در مجلس را یافته بودند به دلیل مخالفت با انتخاب عارف به عنوان رییس مجلس از عضویت در این فراکسیون سرباز زده و خود را به اردوگاه رقیب رساندند تا هم راه را برای انتخاب لاریجانی به عنوان رییس مجلس هموار کرده و هم دست اصلاح طلبان از در اختیار گرفتن کرسی‎های ریاست کمیسیون‎ها کوتاه کنند.
  
نمایندگانی که بر اساس یک نوع مصلحت سنجی به عضویت فراکسیون ولایت درآمدند اعلام کرده بودند که ائتلاف با برخی نمایندگانی که در فراکسیون ولایت نمی تواند داوم داشته باشد و آنها قطعا فراکسیون سوم را پس از انتخاب رییس مجلس و تعیین تکلیف کمیسیون ها تشکیل خواهند داد.

این اتفاق افتاد و در تاریخ 30 تیرماه با حضور بیش از 30 نماینده، فراکسیون سوم با تصویب اساسنامه و انتخاب هيات رئيسه موقت اعلام موجودیت کرد. این تعداد اما رفته رفته افزایش یافت تا اینکه به گفته نمایندگان عضو فراکسیون سوم که البته هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است اعضای این فراکسیون به بیش از 100 نماینده رسیده است.

اگر این ادعا صحت داشته باشد و فراکسیون سوم مجلس بیش از 100 نماینده داشته باشد و ادعای قبلی اعضای فراکسیون ولایت هم مبتنی بر واقعیت بوده باشد یعنی 180 نماینده در ابتدای مجلس به عضویت  این فراکسیون در آمده باشند اکنون تعداد اعضای فراکسیون ولایت به زیر 80 نماینده رسیده است چرا که فراکسیون سوم مجلس بیشترین عضو گیری را از فراکسیون ولایت داشته است.

بر این اساس فراکسیونی که در ابتدای مجلس ادعای اکثریت را داشت اکنون قطعا تبدیل به اقلیت شده است و  این اقلیت هم در حدی است که نمی شود حتی با آن به نمایش پرداخت.

همین امر نیز سبب شده است فراکسیون ولایت از پس از انتخاب رییس مجلس از برگزاری حتی یک جلسه عمومی ناتوان بوده است. از این رو فراکسیون ولایت نتوانسته است حتی هنوز اساسنامه و ترکیب هیات رئیسه خود را مشخص کند.

بر همین اساس جلسات فراکسیون ولایت که قرار بود دیروز عصر برگزار شود به دلیل به حد نصاب نرسیدن ابتدا به صبح امروز و بعد به صبح فردا و پیش از برگزاری جلسه عمومی روز سه شنبه موکول شد. به نظر می رسد که فراکسیون ولایت فعلا در حال از این ستون به آن ستون کردن است.  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار