کوهستان الوند از جمله مناطق بکر کشور است و بسیاری از علاقمندان به ورزش کوهنوردی از سراسر کشور از الوند دیدن می‌کنند. ولی گاهاً نبود آداب کوهنوردی و رفتار مناسب با طبیعت تهدیدی برای آن محسوب می‌شود.
کد خبر: ۲۷۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵ 25 April 2015

کوهستان الوند از جمله مناطق بکر کشور است و بسیاری از علاقمندان به ورزش کوهنوردی از سراسر کشور از الوند دیدن می‌کنند. ولی گاهاً نبود آداب کوهنوردی و رفتار مناسب با طبیعت تهدیدی برای آن محسوب می‌شود.

به گزارش تسنیم ، شهر همدان در دامنه شمال شرقی کوهستان الوند قرار گرفته و ارتفاع آنجا از سطح دریا ۱۸۰۰ متر است، رشته‌های کوه الوند مرز طبیعی شهرستان تویسرکان با همدان به شمار می‌رود و بلندترین قله این کوهستان نیز کلاغ لان به فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب شهر قرار دارد که به اندازه ۳ هزار و ۵۷۴ متر بلندی آن است و در ۱۸ کیلومتری شهر همدان قرار دارد.

کوه الوند واقع در جنوب و غرب شهرستان همدان قرار دارد که جهت این کوه از شمال غربی به جنوب شرقی است طبیعت زیبای این کوهستان به حدی است که باید گفت این کوهستان، با دره‌های عمیق و سرسبز، چشمه سارها، چمن زارها، قله‌ها، پوشش گیاهی وغیره میعادگاه هزاران انسان شیفته طبیعت و جلوه گاهی از قدرت و زیبایی خالق آن است.

در شمال شهرستان همدان و در شرق آن کوه‌های کم ارتفاع؛ چنگ الماس، قره داغ، کوه‌های وفس وجود دارد و سلسله کوه‌های خرقان مرز طبیعی بین دشت قزوین و دشت رزن همدان است.

با تغییر آب‌و‌هوای همدان و فرا رسیدن فصل بهار بسیاری از مردم خوش ذوق همدان، ورزشکاران و ورزش دوستان در ایام پایانی هفته به دامان طبیعت کوهستان رفته و از فضای بکر، هوای پاکیزه و آب کوهستان بهره میگیرند.

لزوم آمادگی جسمی و ذهنی برای کوهنوردی

در این میان افرادی به قله الوند عزیمت می‌کنند که برخی از آنها با مهارت‌های کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی آشنا و برخی بدون مهارت و آمادگی ذهنی به ورزش کوهنوردی می‌پردازند و به همین سبب دچار آسیب‌های جسمی، ذهنی و تنفسی می‌شوند.

اگر فرد از آمادگی تنفسی کافی برخوردار باشد ریه‌های او توانایی تطبیق یافتن با فشار پایین و بالای کوه را دارد و می تواند هوای لازم را به اندام‌های حیاتی بدن برساند در نتیجه این اندام‌ها فعالیت عادی خود را انجام می دهند ولی در غیراین صورت سرعت گردش گلبول‌های قرمز خون افزایش می‌یابد و ضربان قلب افزایش می‌یابد و فرد دچار خستگی زودرس می‌شود.

اکسیژن کافی به اندام‌های حیاتی بدن مانند کلیه، قلب و مغز نمی‌رسد، نرسیدن اکسیژن کافی به مغز باعث کاهش سطح هوشیاری، گیجی و خواب آلودگی می‌شود علاوه بر آن دردهای قفسه سینه، شوک و سکته‌های قلبی را به همراه دارد و ممکن است منجر به نارسایی کلیه و غیره ‌شود.

به همین سبب افراد باید هنگام کوهنوردی در کمپ‌ها استراحت کنند تا ریه و سیستم گردش خون آنان با فشار هوای بالای کوه تطبیق پیدا کند، کسانی که سالی یک بار کوهنوردی می‌کنند نباید به سرعت این کار را انجام دهند علاوه بر آن لازم است پس از مدتی کوه پیمایی استراحت کنند تا دچار ارتفاع زدگی نشوند.

افراد در ارتفاعات بالا مراقب باشند تا دچار سرمازدگی نشوند. علاوه بر آن آب، مواد قندی و نمکی به همراه داشته باشند تا انرژی و الکترولیت بدن آن‌ها تامین شود.

زانو درد نیز یکی از عوارض مشکلات رایج در ورزش کوهنوردی است که برای مبتلا نشدن به آن باید نکاتی چون؛ پرهیز از حمل بار سنگین در کوهنوردی، پرهیز از فرود سریع و با سرعت زیاد و انجام حرکات پرشی همچنین برای کاهش بار اضافی به زانوهای خود در برنامه های بیش از دو ساعت از باتوم یا چوبدست های کوهنوردی استفاده کنید تا فشار و بار کمتری به زانوهای شما وارد شود، انجام ورزش‌هایی که بتواند عضلات چهارسر ران را تقویت کند می تواند از بروز چنین درد هایی در یک کوهنورد جلوگیری کند.

کوهنوردان همدان نسبت به بیمه ورزشی خود اقدام کنند

رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان اظهار داشت: سال گذشته در دو رشته کوهنوردی و سنگ‌نوردی ۹۰۰ نفر در همدان بیمه شدند که این امار مربوط به رشته سنگ‌نوردی است.

مهدی کرمی با اشاره به اینکه نبود آمار مشخصی از تعداد کوهنوردان همدان یکی از مشکلات اساسی این هیئت است، بیان کرد: همدان در کشور بالاترین فعالیت کوهنوردی را دارد.

کرمی بیان کرد: با توجه به اینکه کوهنوردی و سنگ‌نوردی دو ورزشی هستند که در محیط‌های باز، بکر و ناشناخته طبیعت انجام می‌گیرند و دسترسی به آن مشکل است، افرادی که به کوهستان مراجعه می‌کنند باید چندین نکته را مد نظر داشته باشند و از آموزش‌های اولیه این رشته ورزشی و کلاس‌های کوهنوردی و کوهپیمایی در زمستان، یخ و برف برخوردار شوند.

وی افزود: اخیراً فدراسیون کوهنوردی کلاس‌های آموزشی نقشه‌خوانی، آشنایی با GPS و آشنایی با پزشکی کوهستان را در برنامه‌های خود پیش‌بینی کرده که سال گذشته ۳ دوره در همدان برگزار شد که در هر یک از کلاس‌ها حدود ۵۰ نفر حضور داشتند.

رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان با تأکید بر اینکه کوهنوردان حتماً خود را بیمه ورزشی کنند، گفت: در بیمه ورزشی به افراد سانحه دیده در کوه خدمات‌رسانی می‌شود و علاوه بر این تعداد کوهنوردان در همدان شناسایی می‌شوند و دسترسی هیئت برای برگزاری برنامه‌های مختلف به ورزشکاران آسان می‌شود.

کرمی تصریح کرد: ورزشکاران با مراجعه به اداره تربیت بدنی همدان واقع در ۴ راه پاستور و پرداخت مبلغ اندکی می‌توانند از بیمه یک‌ساله این هیئت برخوردار شوند و به عضویت هیئت کوهنوردی استان درآیند.

مردم از پوشش گیاهی کوهستان و دامنه‌های الوند صیانت کنند

مسئول روابط عمومی هیئت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی همدان نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه فعالیت‌هایی چون، سنگ‌نوردی طبیعی، طبیعت گردی و کوهنوردی در فضاهای بکر و طبیعی استان انجام می‌گیرد کارگروه محیط زیست تشکیل شد تا از صدمه به طبیعت توسط ورزشکاران و طبیعت گردان جلوگیری شود.

عباس چشمه قصابانی بیان کرد: نوشتن یادداشت بر روی سنگ‌ها، آتش زدن از جمله آسیب‌هایی است که راه یافتگان به طبیعت و مناطق بکر سبب ان می‌شوند و بریا جلوگیری از این اقدامات باید فرهنگ‌سازی گسترده‌ای انجام شود.

وی افزود: با توجه به اینکه قله و کوهستان الوند از پوشش گیاهان بومی، دارویی و خاصی برخوردار است و در فصل بهار از اول اردیبهشت تا پایان خرداد ماه رویش این گیاهان تکمیل می‌شود، بسیاری از خانواده‌ها برای چیدن آزربه، آویشن، ریواس و غیره همانند شکاچیان غیر مجاز به طبیعت کوه مراجعه می‌کنند و به این ترتیب محوطه پایین کوه رفته رفته خایل از پوشش گیاهی می‌شود.

چشمه قصابانی بیان کرد: مردم باید مراقب طبیعت و پوشش گیاهی اطراف میدان میشان، پیست اسکی، کوه الوند و غیره باشند چرا که پوشش گیاهی از دامنه به سمت بالا در حال خالی شدن است و این مسئله فرسایش خاک، گرد و غبار، سیلاب‌های محیطی و غیره را به وجود می‌آورد.

با راه‌اندازی تله کابین گنج‌نامه فرصت برای بسیاری از افرادی که توان بالا رفتن از کوه نداشتند فراهم شد تا از طبیعت زیبا و دلنشین کوهستان الوند بهره ببرند، اما در این بین افرادی با ریختن زباله‌، شکستن شاخه‌های درختان برای درست کردن آتش، چیدن گیاهان دارویی و گیاهان خوراکی از قسمت ریشه و گرفتن شانس رشد دوباره گیاه، نوشتن یادگاری بر روی سنگ‌ها، جابه‌جایی سنگ‌ها در کوهستان و غیره فضای بکر و طبیعت زیبای کوه‌های الوند را تخریب و تهدیدی برای طبیعت محسوب می‌شوند.

برای رفتار مهربانانه با طبیعت کوهستان، صیانت از طبیعت و فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم، کوهنوردان و علاقمندان به طبیعت کوهستان به نظر می‌رسد نهادهایی چون، سازمان ورزش و جوانان، هیئت کوهنوردی، اداره کل محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و نهادهای مربوطه با استفاده از شیوه‌های مختلف وارد عمل شوند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار