جانشین رئیس یازمان وظیف عمومی ناجا تشریح کرد :
به دنبال انتشار خبری درخصوص اتمام حجت با مشمولان غایب سربازی، برخی از مخاطبان ایسنا سوالات و ابهاماتی را مطرح کردند که جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا به آن پاسخ داد.
کد خبر: ۲۷۲۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷ 05 August 2016
سردار ابراهیم کریمی درباره اینکه آیا با وجود اتمام مهلت ثبت‌نام برای پرداخت جریمه ریالی باز هم مشمولان غایب که واجد شرایط باشند می‌توانند برای بهره‌مندی از این طرح ثبت‌نام کنند یا خیر؟ اظهار کرد: همانطور که گفتیم مرحله اول ثبت نام طرح جریمه ریالی در سال 95 در 15 مردادماه به پایان رسید اما با توجه به اینکه طرح ارسال پیامک تعیین تکلیف به مشمولان غایب آغاز شده و آنان می‌بایست تا پایان مرداد ماه وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند لذا می‌توان گفت که مهلت ثبت‌نام برای پرداخت جریمه ریالی سربازی تمدید شده و مشمولانی که تا پایان سال 95 حداقل 8 سال سابقه غیبت یا فرار مداوم داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس+10 وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند.

وی ادامه داد: البته موضوع تعیین تکلیف سربازی تنها مختص به مشمولان دارای بیش از 8 سال غیبت نیست و تمامی مشمولان غایب تا ابتدای شهریورماه فرصت دارند که با مراجعه به دفاتر پلیس +10 وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره اینکه به چه تعداد از مشمولان غایب پیامک تعیین تکلیف صادر خواهد شد، اظهار کرد: طبق برآوردهای ما برای بیش از یک میلیون نفر از مشمولان غایب پیامک تعیین تکلیف صادر شده و تاکنون نیز به بیشتر این افراد این پیامک ارسال و از آنها خواسته شده تا پایان مردادماه نسبت به تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود مراجعه کنند.

مراقب سودجویان باشید

کریمی درباره ویژگی‌های پیامک ارسالی به مشمولان غایب و راه‌های جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان از چنین پیامک‌هایی به ایسنا گفت: شهروندان توجه داشته باشند که پیامک ارسالی از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا به نام فرد مشمول ارسال شده و از آنان خواسته می‌شود که حتما به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کنند.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ هوشیاری در این مورد، اظهار کرد: سازمان وظیفه عمومی ناجا در پیامک ارسالی به مشمولان از آنان درخواست مبلغی نکرده و تنها از آنها می‌خواهند که به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کنند. بنابراین شهروندان هوشیار باشند که در صورت مواجهه با پیامک‌های غیرمتعارف در این زمینه ضمن بی‌توجهی به آن، مراتب را به پلیس گزارش کنند تا با سودجویان برخورد شود.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره تعداد ثبت نام مشمولان غایب در این طرح در سال جاری اظهار کرد: در سال جاری حدود 60 هزار نفر برای بهره‌مندی از این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

کریمی درباره اینکه چه تعداد از این افراد متقاضی قسطی جریمه بودند، گفت: تعداد افرادی که متقاضی پرداخت نقدی بودند به مراتب بیشتر از متقاضیان اقساطی بود. عمدتا این افراد می‌خواهند هرچه سریع‌تر کارت معافیت خود را دریافت کنند و حتی برخی از افراد که تمایل به پرداخت قسطی جریمه سربازی را داشتند بعد از مدتی از تصمیم خود صرفنظر کرده و مبلغ آن را یکجا پرداخت کردند.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود امکان پرداخت قسطی جریمه ریالی نیز وجود دارد و کسانی که به پلیس +10 مراجعه می‌کنند می‌توانند یکی از دو نوع پرداخت به شیوه قسطی یا نقدی را انتخاب کنند.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در پاسخ به اینکه اگر فردی پس از دریافت پیامک تعیین تکلیف تا پایان مردادماه به دفاتر پلیس +10 مراجعه نکند، چه خواهد شد؟ گفت: ما برای این افراد مهلتی 10 تا 15 روزه را در نظر گرفته‌ایم تا وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند. سازمان وظیفه عمومی ناجا اطلاعات مشمولان غایب را در اختیار دارد و در صورت بی‌توجهی این افراد، طبق ماده 58 قانون وظیفه عمومی با آنان برخورد خواهد شد.

به گفته کریمی، این یعنی علاوه بر اینکه محرومیت‌ها و محدودیت‌های پیش‌بینی شده در قانون برای مشمولان غایب تشدید می‌شود، دستگیری و برخورد با این افراد نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی همچنین درباره اینکه آیا افرادی که پیامک دریافت کردند حتما باید به سربازی اعزام شوند، گفت: براساس قانون افرادی که وارد غیبت شدند، امکان بهره‌مندی از یکسری تسهیلات را ندارند اما ممکن است فردی در آن زمان واجد یکسری شرایط برای معافیت بوده که امروز هم بتواند از آن استفاده کند یا حتی ممکن است فردی به سبب داشتن شرایط جسمی و بیماری که دارد، امکان اعزام به سربازی را نداشته باشد که برای این افراد نیز معافیت پزشکی صادر خواهد شد. علاوه بر آن غایبانی که دارای بیش از 8 سال غیبت باشند می‌توانند از فرصت پرداخت جریمه ریالی سربازی استفاده کنند.

به گفته جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا برای مشمولانی که پیامک دریافت کرده اما در موعد مقرر به پلیس +10 مراجعه نکرده‌اند، از سوی ستاد فراخوان و تعیین تکلیف سربازی مشمولان غایب، ابلاغیه‌ای به آدرسشان ارسال خواهد شد.

کریمی درباره هدف از راه‌اندازی این ستاد نیز گفت: هدف ما از راه‌اندازی ستاد فراخوان و تعیین تکلیف مشمولان غایب سربازی این است که این افراد هرچه زودتر وظیفه خدمتی خود را مشخص کنند.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره مراحل صدور کارت معافیت افرادی که جریمه ریالی سربازی را پرداخت کرده‌اند نیز اظهار کرد: تلاش ما این است که در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به صدور کارت اقدام شود. تاکنون حدود نیمی از متقاضیان نیز پس از پرداخت جریمه ریالی کارت خود را دریافت کرده‌اند و برای مابقی افراد نیز طی روزهای آتی کارت معافیت صادر خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۰۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
با سلام
امیدوارم مسئولان نظام وظیفه با تجدید نظر در تبصره هایی که براین قانون قرار داده اند اجازه استفاده تعداد بیشتری را فراهم کنند، حداقل بجای انصراف و اخراج شهریور۹۳ تا شهریور ۹۴ را قبول میکردند.
چرا فردی که متولد ۶۹ با آخرین مدرک ۸۷ از قانون دارد استفاده میکند و امثال من که متولد ۶۶ با آخرین مدرک ۸۴ هستیم نمیتوانیم.
لطفاَ لطفاَ تجدید نظر نمایید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار