استفاده از دستگاه های تصفیه آب نه تنها تاثیر مثبتی بر افزایش میزان سلامت آب شرب ندارد بلکه املاح مفید آب را هم نابود می کند.
کد خبر: ۲۷۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰ 05 August 2016
شاید رابطه ای بین تبلیغات وارد کنندگان و تولید کنندگان دستگاه تصفیه آب با شک و تردید مشترکان آب شهری و روستایی به کیفیت آب آشامیدنی سالم وجود دارد که هر سال تعداد مصرف کنندگان این دستگاه ها افزایش می یابد در حالی که به گفته مسئولان آب کشور سخت گیری برای حفظ کیفیت آب آشامیدنی در کشورمان کم نشده است.

مشاور کیفی آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران می گوید: استاندارد آب ایران به شماره 1053 است که با همکاری صاحبنظران چندین وزارتخانه از جمله نیرو، بهداشت ، صنعت ، معدن و تجارت تهیه و تدوین شده است.

احمد مشیری می گوید در استاندارد آب ایران 47 متغیر شیمیایی ، فیزیکی ، میکروبی فلزات سنگین باکتری و سموم کنترل می شود . این استاندارد نه تنها در شرکت آب و فاضلاب استان تهران بلکه در همه شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی کشور رعایت می شود.

خیلی ها مبنای استفاده از این دستگاه ها را ،تبلیغات در رسانه های مکتوب ، دیداری و شنیداری می دانند و اصلاً به دنبال دانستن محاسن یا معایب آن نیستند و مثلاً چون تلویزیون تبلیغات این دستگاه ها را پخش می کند این موضوع را دلیل به صحه گذاشتن از آن می دانند در حالی که مشاور کیفی شرکت آب و فاضلاب استان تهران معتقد است قضاوت براساس تبلیغات تلویزیون درست نیست چون تلویزیون پفک را هم تبلیغ می کند در صورتی که وزارت بهداشت به سلامت آن صحه نگذاشته است.
تبلیغات گسترده شرکت هایی که فروشنده یا تولید کننده دستگاه های تصفیه آب هستند به جایی رسیده که گاهی با تلفن منازل یا همراه مشترکان تماس می گیرند و می گویند "از شرکت آب و فاضلاب تماس می گیریم شما در قرعه کشی برنده شدید و به شما تخفیف ویژه می دهیم".

مدیر دفتر کنترل کیفی آب و بهداشت استان تهران این ادعا را دروغ محض می داند و می گوید شرکت های آب و فاضلاب با این شرکت های تولید کننده و فروشنده دستگاه های تصفیه آب هیچ قراردادی ندارد و طرف قرارداد ما نیستند و صرفاً از آگاهی نداشتن مردم استفاده می کنند و با امیال سودجویانه این کار را انجام می دهند.

مهتاب باغبان درباره زیان های جبران ناپذیر این دستگاه ها می گوید: دستگاه های تصفیه آب مواد مغذی و املاح مفید موجود در آب را حذف می کنند و بر این اساس فیزیولوژی بدن به هم می ریزد و برای بزرگسالان بیماری های قلبی و عروقی ، گواتر و برای کودکان نرمی استخوان و برای زنان باردار پوکی استخوان و برای نوزادان هم یرقان به ارمغان می آورد.

دستگاه های تصفیه آب املاح مفید آب را از بین می برد و آن را به آب مقطر تبدیل می کند و اگر قطعات دستگاه استاندارد نباشد مواد تشکیل دهنده دستگاه چون تماس مستقیم با آب دارد سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازد و تمیز نکردن فیلتر دستگاه هم آلودگی های میکروبی ایجاد می کند.

برخی کارشناسان دستگاه های تصفیه آب را کوچک شده همان دستگاه های آب شیرین کن های بزرگ با ظرفیت های چند میلیون مترمکعبی می دانند اما معتقدند این دستگاه ها در جاهایی که آب شور است باید استفاده شود چون دارای حسگر و سنسوری است که ان را اعلام می کند ولی زمانی که این سنسورها از کار می افتد با آب طعم دار مواجه می شویم که این مورد هم مشکلاتی را از نظر بهداشتی به همرا ه دارد.

آب آشامیدنی در تهران 70 درصد از آبهای سطحی و 30 درصد دیگر از 480 حلقه چاه عمیق به دست می آید علاوه بر آن که همه آب های سطحی در 6 تصفیه خانه آب مراحل تصفیه را می گذرانند و آب های زیرزمینی نیز پس از کولرزنی با آب تصفیه شده مخلوط می شود و در دسترس مشترکان قرار می گیرد.

علاوه بر این در کنار همه تصفیه خانه های آب آزمایشگاه مجهز قرار دارد که در چند نوبت از آب خام و آب تصفیه شده نمونه برداری و به آزمایشگاه آب برده می شود. 

این آزمایشگاه زیر نظر وزارت بهداشت و چند دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی تهران و ایران بر آن نظارت دارند.
البته نمونه برداری از آب فقط در تصفیه خانه آب انجام نمی شود بلکه خروجی مخازن شبکه های توزیع اب نیز صورت می گیرد.
شاید برخی از مردم با دیدن تکه های رسوب به همراه آب شیر منزل یا تغییر رنگ و بوی آب به کیفیت آب تصفیه شده شک می کنند و اعتمادشان سلب می شود.

که در پاسخ به این شبهه ، مسئولان آب پیشنهاد می کنند تأسیسات آب منازل یا ساختمان را بازنگری می کنند شاید وجود خلل و فرج یا فرسودگی لوله های ساختمان این مشکل را به وجود می آورد.

کارشناسان آب شرکت های آب و فاضلاب می گویند قبل از ان که اب وارد لوله کشی ساختمان شود ، شیر آبی قرار دارد که مشترکان برای اطمینان از کیفیت آب شهری می توانند از آن نمونه برداری کنند.

در صورتی که آب ساختمان با آب ورودی کنتور ، متفاوت باشد اشکال از سیستم لوله کشی ساختمان است که ممکن است همراه با تکه های رسوب باشد یا رنگ و بوی آن تغییر کند.

مدیر دفتر کنترل کیفی آب و بهداشت استان تهران می گوید در مناطقی که تحت پوشش خدمات رسانی آب استان تهران یا سایر شرکت های آب و فاضلاب کشور قرار دارند، همه آزمون های کنترل کیفی در آزمایشگاه ها انجام می شود به گونه ای که در استان تهران 60 واحد آزمایشگاهی هر روز 47 متغیرهای استاندارد کیفی آب را کنترل می کنند.

وی به همه مشترکان آب استان تهران و حتی کشور اطمینان می دهد آب باکیفیت تصفیه شده و دارای استاندارد در اختیار انها قرار می گیرد در حالی که بر دستگاه های تصفیه آب هیچ نظارتی صورت نمی گیرد و مورد تأیید سازمان ها و وزارتخانه های مسئول تولید و نظارت بر آب نیست.

"پس اگر به خاطر سلامت اب از دستگاههای تصفیه اب استفاده می کنید یا قصد خرید ان را دارید عواقب ان را هم در نظر بگیرید ". 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خجسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
با عرض سلام ، متأسفانه بار دیگر شاهد هستیم که مسئولین مملکت به مردم دروغ می گویند. آب تهران دارای سختی شدیدی است که شما به سادگی می توانید آنرا در هرجای شهر مشاهده کنید. اگر حتی مقدار کمی از آب را در یک لیوان بریزید خواهید دید که بعد از خشک شدن دارای چه جرم شدیدی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار