خشک‌سالی و کم‌آبی از یک‌سو، حالا شدت گرمای طاقت‌فرسای تابستان هم سراغ گونه‌های جانوری نادر در هرمزگان آمده است و این روزها گرفتاری سه کل بز در گل‌ولای اطراف آبگیر شهرستان بندرخمیر توجه دوست داران محیط زیست را به خود جلب کرده است.
کد خبر: ۲۷۱۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰ 04 August 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، یکی از اعضای گروه دوستداران طبيعت افزود: براثر گرمای شدید هوا و خشک‌سالی در ارتفاعات جنوبی کهورستان در شهرستان بندر خمیر هرمزگان یک چشمه طبیعی آبدهی خود را از دست‌داده و براثر رطوبت و اندک آب باقیمانده، محیط اطراف چشمه به باتلاق تبدیل‌شده است.
 
مصطفی علی شهری بابیان اینکه متأسفانه کل و بزها و سایر جانوران وحشی این منطقه هرروز طبق عادت برای نوشیدن آب به سراغ این چشمه می‌آیند اما به دلیل خشک شدن چشمه موفق به خوردن آب نمی‌شوند، اضافه کرد:  در این بین جانوران ضعیف‌تر مخصوصاً بزغاله‌ها به دلیل تشنگی بیش‌ازحد و کمبود آب در گل‌ولای اطراف چشمه گرفتارشده و جان خود را از دست می‌دهند.
 
شهري تصریح کرد: هواي گرم و نبود آبِ كافي در کوه‌ها و دشت‌های شهرستان بندرخمیر باعث شده سه بزغاله در جست‌وجوی آب از ارتفاعات پایین آماده و طبق عادت به آبگیرهای طبیعی آن اطراف بروند، اما غافل از آنکه آبی در آبگیر نمانده است.
 
این فعال زیست‌محیطی اذعان کرد: یازدهم مردادماه به همراه چند نفر از اعضای گروه دوستداران طبيعت در کهورستان بندرخمیر در حال گشت بودیم که این بزغاله‌‌ها را كه در گل‌ولای اطراف آبگیر فرورفته‌ و در حال جان دادن بودند، مشاهده کردیم.
 
وی بابیان اینکه سریعاً دست‌به‌کار شده و یکی از این بزغاله‌ها که هنوز نیمه‌جان بود را نجات داده و با آبي كه همراه داشتیم به اين حيوان تشنه آب دادیم، اظهار کرد: سپس برای تحويل اين حيوان با مأموران محیط‌بانی تماس گرفتیم.
 
شهری با اشاره به اینکه خوشبختانه تا اين لحظه این بزغاله زنده است و امیدواریم هر چه زودتر درمان شود و به طبيعت بازگردد، خاطرنشان کرد: حل این مشکل که حمایت دولت و همراهی مردم را می‌طلبد، نیازمند اقدام فوری برای ساخت آبشخورها و انتقال آب از برکه‌ها با شیلنگ است، تنها راهی که فعلاً می‌تواند این حیوانات را از مرگ تشنگی کمک کند.
 
همچنین مسئول اداره حفاظت حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان دراین‌باره گفت: این سه کل بز به خاطر تشنگی ناشی از خشک شدن یک چشمه برای خوردن آب از ارتفاعات کوه پایین آمده بودند که در باتلاق آبشخور در منطقه کهورستان گرفتار شدند.
 
کرامت شمس‌الدینی افزود: دو رأس از کل بزها در این باتلاق تلف شدند و جسد نیمه‌جان یک رأس کل بز با کمک اهالی روستا و محیط بانان از باتلاق بیرون کشیده شد .
 
وی بابیان اینکه این کل بز پس از احیا در منطقه حفاظت‌شده گنو در بندرعباس رهاسازی شد، اضافه کرد: بیش از ۷۰ رأس کل بز در زیستگاه کهورستان بندرخمیر زیست می‌کنند.
 
شمس‌الدینی خشک‌سالی و خشک شدن آبشخورهای طبیعی در زیستگاه‌های این حیوانات را علت آمدن این بزغاله‌ها برای خوردن آب به دامنه کوه‌ها دانست و عنوان کرد: سال گذشته نیز بیش از ۱۰ کل بز براثر افتادن در آب‌انبارها و از شدت تشنگی در این منطقه تلف شدند.
 
به گزارش ایسنا، طی روزهای گذشته کارشناسان و محیط‌بانان بندر خمیر از این چشمه خشک‌شده بازدید کرده‌اند. با توجه به اینکه نزدیک‌ترین چشمه طبیعی چندین کیلومتر با این چشمه فاصله دارد، نجات حیات‌وحش منطقه نیازمند حدود ۴ کیلومتر لوله‌کشی از نزدیک‌ترین چشمه‌ی طبیعی به این چشمه است. همچنین به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه امکان انتقال آب به‌وسیله تانکر و خودرو به ارتفاعات وجود ندارد. حیات‌وحش این منطقه به‌شدت تشنه بوده و نیازمند آب هستند و در صورت عدم رسیدگی به‌موقع ، باقیمانده کل و بزها و سایر جانوران وحشی براثر تشنگی از بین خواهد رفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار