مشاور معاون رئیس جمهور در امور آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در هدایت تحصیلی هیچ سازوکاری ندارد و اگر هم برنامه‌ای دارد، کافی نیست.
کد خبر: ۲۶۷۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲ 27 July 2016
غلامرضا عبدالوند مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رئیس جمهور در امور آموزش و پرورش در خصوص هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، اظهار داشت: قبلاً برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان یک مقطع کامل سه‌ساله‌ای به نام «دوره راهنمایی تحصیلی» داشتیم.

وی افزود: هدایت تحصیلی در آن زمان حتی با وجود دوره راهنمایی تحصیلی هم خوب اجرا نشد و اکنون هم با توجه به نظام آموزشی کنونی( 6.3.3)، هنوز نتوانستیم به یک هدف قابل قبولی برای هدایت تحصیلی برسیم.

عبدالوند با تأکید بر اینکه مردم اکنون در موضوع هدایت تحصیلی حق گلایه دارند، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان در دوره 6 ساله ابتدایی خواندن، نوشتن و کمی حساب کردن یاد می‌گیرند و پس از آن وارد دوره 3 ساله اول متوسطه می‌شوند که در این بخش تازه کار آموزش و پرورش آغاز می‌شود.

وی افزود: دانش‌آموزان که در مدرسه اطلاعات اولیه را در دوره ابتدایی فرا گرفته‌اند، وارد مقطعی خواهند شد که درخصوص آینده آنها تصمیم‌گیری می‌شود تا متوجه شوند چه دانشگاهی در انتظارشان است و این دانش‌آموزان استعداد چه هنری و رشته‌ای را دارند.

مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی رئیس جمهور در امور آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش در خصوص هدایت تحصیلی هیچ ساز و کاری ندارد و اگر هم برنامه‌ای دارد، کافی نیست، گفت: در دوره اول متوسطه یا همان راهنمایی سابق، معلم، مدیر مدرسه، اولیا و به خصوص مشاوران باید دانش‌آموزان را دقیق زیر نظر داشته باشند تا آنها را هدایت کنند ضمن اینکه در پایان 3 سال متوسطه اول نیاز به هیچ آزمون و امتحانی نباشد.

وی تصریح کرد: وضعیت هدایت تحصیلی دانش‌آموز باید در طول دوره 3 سال اول متوسطه مشخص شود و نه در پایان مقطع اول متوسطه؛ زیرا معلمان و مشاوران در طول مدت 3 سال بدون انجام تست‌های تئوری و آزمون‌های کتبی باید متوجه استعدادهای دانش‌آموزان شوند.

عبدالوند با بیان اینکه سرخوردگی و بی میلی از تحصیل معمولاً در این سن و مقطع تحصیلی ایجاد می‌شود، اظهار داشت: بی توجهی به این مقطع موجب بی‌‌علاقگی و سرخوردگی تحصیلی می‌شود و اگر خلاف میل و علاقه دانش‌آموز، این ادامه تحصیل رخ دهد دانش‌آموز در این راه طولانی کم می‌آورد و متوقف می‌شود؛ اگر به آمار ترک تحصیل‌ها هم توجه کنید اکثرا در این مقطع به علت سرخوردگی و نداشتن هدف و انگیزه بوده است.

وی اضافه کرد: چند عامل موثر در این مقطع حساس کارساز است که یکی خود دانش‌آموز است که همان اول کار کاملاً توجیه شود و دوم، اولیا با حضور در مدرسه از آینده تحصیلی فرزندشان در پایان سه سال دوره اول متوسطه مطلع شوند؛ متأسفانه به جای اینکه در طول این مقطع(سه سال) اولیای مدرسه و دانش‌آموز و مشاور به نتیجه نهایی دست پیدا کنند، کار را به پایان دوره منتقل می‌کنند که این قضیه با هدف نظام جدید آموزش و پرورش و مقطع متوسطه اول کاملاً مغایر است و آن‌وقت مدرسه مجبور می‌شود برای هدایت تحصیلی متوسل به آزمون کتبی شود.

مشاور معاون رئیس جمهور در امور آموزش و پرورش با ذکر مثالی در خصوص عجله و شتاب در اجرا و استقرار نظام آموزشی جدید، عنوان کرد: در اولین سالی که نظام آموزشی جدید اجرا شد به عنوان مأمور از طرف شورای عالی آموزش و پرورش به یکی از شهرها در غرب کشور رفتم و مدیر یکی از مدارس اعلام کرد با 6 ساله شدن ابتدایی، مجبور به تبدیل نمازخانه و انباری به کلاس درس شدیم و برای جبران کمبود معلم از دفتردار و سرایداری که در حین تحصیل بودند، در کلاس درس استفاده کردیم.

وی گفت: این موضوعات نشان می‌دهد که نظام آموزشی جدید که مشکلات کنونی هدایت تحصیلی را برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها به وجود آورده است، با عجله اجرا شد زیرا همین هدایت تحصیلی نیاز به برنامه‌ریزی قبلی و دقت و زمان بیشتری دارد تا چنین مشکلاتی در پایان این مقطع تحصیلی برای هدایت دانش‌آموزان به رشته‌های مورد علاقه‌شان به وجود نیاید.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار