رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران ضمن اشاره به کشته شدن 20 نفر از معلولان در آسایشگاهی در ژاپن گفت: هر چند این اتفاق در خارج از ایران رخ داده اما از مسئولان سازمان بهزیستی می‌خواهیم که این مسئله را رصد کرده و دلیل شکل گیری آن را بررسی کنند.
کد خبر: ۲۶۷۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹ 27 July 2016
محمودنژاد اظهار کرد: باید مراکز نگهداری معلولان در سراسر جهان تعطیل و با الهام از کنوانسیون حمایت از افراد دارای معلولیت، بسته‌های حمایتی و نگهداری در منزل (Home care) جایگزین این مراکز شوند.

محمودنژاد در ادامه ضمن بیان آنکه کل بودجه سازمان بهزیستی کشور در حوزه معلولان 700 میلیارد تومان است که 350 میلیارد تومان آن صرف هزینه نگهداری معلولان حاضر در مراکز می‌شود گفت: بیش از نیمی از بودجه معلولان بهزیستی صرف نگهداری 70 تا 100 هزار  معلول حاضر در مراکز می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه بسته‌های حمایتی، سلامت، اقتصادی، اجتماعی و غیره به معلولان ارائه و پشتیبان آنها باشد می‌توان آنها را از مراکز به منازل انتقال داد.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران در ادامه ضمن اشاره به آنکه حادثه ژاپن با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور بررسی شد گفت: رئیس سازمان بهزیستی موافقت کردند تا طی طرحی که از طرف انجمن دفاع از حقوق معلولان ارائه می‌شود، اقدامات لازم در خصوص بازگشت معلولان از مراکز به منازل با تهیه بسته‌های حمایتی در منزل (Home care) را به انجام برسانند.

محمود نژاد در ادامه خاطر نشان کرد: هر کشوری که مراکز نگهداری از معلولین بیشتری را داشته باشد خدمات رفاهی کمتری دارد؛ زیرا خدمات رفاهی به این قشر باید در منزل به آنها ارائه شود این در حالیست که ایران یکی از کشورهایی است که دارای بیشترین مراکز نگهداری است.

وی ادامه داد: چنانچه اقدامات و بسته‌های حمایتی سازمان بهزیستی کشور و وزارت رفاه به خصوص از محل هدفمندی یارانه‌ها متوجه خانواده‌های معلول شود، بیش از 50 درصد از معلولان از مراکز به منازل باز خواهند گشت.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران تاکید کرد: مراکز نگهداری از معلولان باید خاص افراد معلول مجهول‌الهویه و یا معلولان شدید باشد، این در حالیست که متاسفانه بسیاری از معلولان با ضریب هوشی بالا، تعامل اجتماعی و تحصیلات عالیه به طور مثال در مرکز کهریزک نگهداری می‌شوند.

محمود نژاد ادامه داد: چاقی مفرط، مشکلات روحی و روانی، شیوع بیماری‌های همه گیر، تهدید بنیان خانواده و عدم توانبخشی مورد نیاز از جمله آفت‌های نگهداری معلولان در مراکز است.

عضو اصلی هیئت مدیره سازمان جهانی معلولان در ادامه عنوان کرد: امروزه در دنیا پایه اصلی توانبخشی بر مبنای خانواده (FBR) قرار داده شده است.

محمودنژاد در پایان کشتار معلولان در ژاپن را فاجعه‌ای اسفناک دانست و از مسئولان کشور به ویژه سازمان بهزیستی خواست تا تدابیر لازم برای عدم رخداد چنین فجایعی در کشور را با توجه به تعدد مراکز نگهداری از معلولان در ایران، پیگیری کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار