معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گزارشی درخصوص دیون شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی به اعضای شورای شهر تهران ارائه کرد.
کد خبر: ۲۶۶۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶ 26 July 2016
قدرت‌الله گودرزی صبح امروز سه شنبه با حضور در جلسه علنی شورای شهر تهران که به منظور ارائه گزارش دیون شهرداری، به اشخاص حقیقی و حقوقی، انجام شد، با بیان اینکه اقدامات شهرداری تهران طی یک دهه گذشته بیش از دوره‌های قبل بوده است، گفت: در این جلسه به اختصار گزارشی درخصوص عملکرد شورای شهر بیان خواهم کرد.

وی با بیان اینکه از سال 84 تاکنون شاهد توسعه شهر بوده‌ایم، گفت: در طی این 10 سال خطوط مترو از 34 کیلومتر به 134 کیلومتر افزایش یافت و این در حالی است که تعداد ایستگاه‌ها از 37 ایستگاه به عدد 101 رسید.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه برای ساخت 100 کیلومتر مترو با احتساب نرخ جدید و بدون در نظر گرفتن تملک‌ها 25 هزار میلیارد تومان پول لازم است، گفت: خط 6 مترو به طول 37 کیلومتر و خط 7 به طول 27 کیلومتر در حال احداث است که تا پایان مدیریت فعلی به سرانجام می‌رسد و باید عنوان کنیم برای تکمیل این خطوط 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم بوده است.

وی با اشاره به دیگر دستاوردهای مدیریت فعلی شهری، طی 10 سال گذشته گفت: افزایش طول بزرگراه‌ها از 115 کیلومتر به 540 کیلومتر، افزایش شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی از 41 کیلومتر به 82 کیلومتر، احداث تونل‌های توحید، رسالت، امیرکبیر، حکیم و... از دیگر دستاوردهای این دوره مدیریت شهری بوده است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به محدودیت‌هایی که در راستای تکمیل پروژه‌های زیرساختی وجود دارد، ادامه داد: 686 میلیارد تومان اسناد برگشتی وجود دارد که 980 میلیارد تومان نیز اسناد در جریان وصول است که باید عنوان کنم 1456 میلیارد تومان نیز عوارض معوق در سیستم شهرداری وجود دارد که هنوز مردم و ارگان‌ها این عوارض را پرداخت نکرده‌اند.

گودرزی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر افزایش صدور مجوزهای ساخت و ساز در شهر تهران برای کسب درآمد از سوی شهرداری گفت: در سال 94 نسبت به 91 شاهد کاهش 55 درصدی درآمد ناشی از صدور پروانه بوده‌ایم.

وی ایجاد دیون ناشی از عدم ارائه مفاصاحساب توسط پیمانکار، مشکلات فنی و محاسباتی، عدم ارائه صورتجلسه توسط پیمانکار و... دانست و اظهار کرد: مجموعه دیون شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی در 4 بخش دیون پیمانکاران، املاک، بیمه‌ها و سایر حساب تا خرداد سال 95 محاسبه شده است که باید عنوان کنم میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران 5182 میلیارد تومان، در حوزه املاک 1713 میلیارد تومان، بیمه‌ها 481 میلیارد تومان و در حوزه سایر خدمات از جمله سپرده حسن انجام کار و سپرده بیمه تأمین اجتماعی، 1138 میلیارد تومان تخمین زده شده است که در کل جمع کل این دیون حدود 8515 میلیارد تومان می‌شود.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در ادامه ارائه گزارش خود با بیان اینکه عمده پیمانکاران با شهرداری همچنان فعالیت و مراوده کاری دارند، گفت: این گزارش دیون براساس صورت وضعیت پیمانکاران تعیین شده و قطعا این عدد سیر کاهشی و نه افزایشی خواهد داشت.

گودرزی با بیان اینکه از سال 84 تاکنون شهرداری 109 هزار و 876 میلیارد تومان بودجه از سوی شورای شهر در نظر گرفته شده است، ادامه داد: 62 هزار و 26 میلیارد تومان به صورت نقد و 47 هزار و 850 میلیارد تومان به صورت غیرنقد بوده است.

وی با بیان اینکه از این مقدار بودجه دیون شهرداری سهمی معادل 7.7 درصد کل بودجه را به خود اختصاص داده‌ است، گفت: بعضا دیده شده است که 20 الی 30 درصد کل بودجه برخی سازمان‌ها مربوط به دیون است که این عدد در شهرداری زیاد نیست و  نشان‌دهنده احساس تکلیف ما در پرداخت دیون است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه شهر را فروخته است، افزود: براساس آمارهای موجود، املاک فروخته شده طی 10 سال گذشته توسط شهرداری، 9006 میلیارد تومان و املاک خریداری شده معادل 21 هزار و 809 میلیارد تومان بوده است که این نشان می‌دهد فروش یا کاهش دارایی‌هایی شهرداری صحت ندارد.

گودرزی با بیان اینکه میزان تسهیلات دریافتی از سوی شهرداری 9200 میلیارد تومان بوده است، گفت: این در حالی است که 3270 میلیارد تومان از این بدهی تسهیلات مربوط به دوران مدیریت قبل از ما در شهر مربوط می‌شود.

وی با اشاره به ریز تسهیلات دریافتی برای پروژه‌های عمرانی شهر تهران به خوش‌حسابی شهرداری در ارائه پرداخت اقساط بانکی اشاره کرد و گفت: در سال 94 مدیران عامل بانک‌ها، شهرداری تهران را در پرداخت به موقع اقساط جزو بهترین ارگان‌ها دانسته‌اند و از این بابت از ما تشکر کرده‌اند.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به فرآیند تسویه و دیون سنوات شهرداری گفت: 80 درصد دیون زیر 100 میلیون تومان است که تا پایان شهریور آن را پرداخت خواهیم کرد،92 درصد دیون نیز کمتر از 500 میلیون تومان است که مطمئن باشید تسویه دیون در رأس همه مأموریت‌های شهرداری قرار دارد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار