تابناك تهران -ديروز شوراي مسكن در استان تهران تشكيل شد. در استان تهران حدود چهارصد هزار واحد مسكن مهر ساخته شده است كه معلوم نيست چه زماني ماجراهاي ان پايان مي يابد. از مجموع واحدهای مسکن مهر پیش بینی شده برای استان تهران، حدود 100 هزار واحد در شهرهایی با جمعیتی بیش از 25 هزار نفر، 38 هزار واحد در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر، 95 هزار واحد در شهر جدید پرند، 84 هزار واحد در شهر جدید پردیس و سه هزار واحد نیز مربوط به شهر اندیشه است.
کد خبر: ۲۶۶۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶ 26 July 2016
از مجموع واحدهای مسکن مهر پیش بینی شده برای استان تهران، حدود 100 هزار واحد در شهرهایی با جمعیتی بیش از 25 هزار نفر، 38 هزار واحد در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر، 95 هزار واحد در شهر جدید پرند، 84 هزار واحد در شهر جدید پردیس و سه هزار واحد نیز مربوط به شهر اندیشه است. 

مسكن مهر مصداق بارز يك سنگ و چندين عاقل شده است. طرحي كه ذاتا قرار بود روياي اقشار كم درامد و بي بضاعت كه حتي خواب خانه دار شدن را هم نمي ديدند را عملي كند امروز خواب را از چشم مسئولان نيز گرفته است. 

حال با همه اين همه كاستي فرضا اگر خانه مورد نظر هم حاضر شود و اب و برق و گاز و فاضلابش هم حل شود معلوم نيست ماجراي خدمات عمومي ان نظير اموزش و بهداشت و امنيت چه سرانجامي خواهد داشت.

سايتهاي مسكن مهري كه در بعضي از نقاط كشور خود به مركزي از بزه و ناهنجاربهاي اجتماعي تبديل شده است و دقيقا به اين دليل است كه افراد ساكن در ان هيچ تعلق هويتي در ان مكان ندارند و يكي از مهمترين عوامل بازدارنده تخلفات يعني تعلق خاطر بومي و همبستگي فردي در سايتهاي مسكن مهر وجود ندارد.

ديروز شوراي مسكن در استان تهران تشكيل شد. در استان تهران  حدود چهارصد هزار واحد مسكن مهر ساخته شده است كه معلوم نيست چه زماني ماجراهاي ان پايان مي يابد. از مجموع واحدهای مسکن مهر پیش بینی شده برای استان تهران، حدود 100 هزار واحد در شهرهایی با جمعیتی بیش از 25 هزار نفر، 38 هزار واحد در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر، 95 هزار واحد در شهر جدید پرند، 84 هزار واحد در شهر جدید پردیس و سه هزار واحد نیز مربوط به شهر اندیشه است. 

محمدزاده مديركل مسكن و شهرسازي استان تهران در اين جلسه ضمن اشاره به وضعيت سايتهاي مسكن مهر گفت: ساخت و تكميل حدود ١٤٥ هزار واحد هنوز ادامه دارد و به اعتباري بيش از چهارده ميليارد تومان احتياج دارد.

البته اين همه ماجرا نيست چرا كه به فرض تامين اين منبع مالي و تكميل اين واحدها و بارگزاري مشكلات شروع خواهد شد. مهمترين مشكل پيش رو كه در يكماه ديگر مورد توجه قرار خواهد گرفت ظرفيت اموزشي سايتهاي مسكن مهر است.

ورناصري مديركل نوسازي مدارس استان كه مسئوليت تامين مدارس را بر عهده دارد در اينباره مي گويد: سايتهاي مسكن مهر به بيش از ٢٧٠ واحد اموزشي ديگر احتياج دارند.

وي ادامه داد: تا كنون حدود ٨٠ مدرسه ساخته شده است كه تا پايان تابستان به بهره برداري خواهد رسيد و براي ادامه و تامين افق جمعيتي مسكن مهر بايد حدود پانصد و چهل ميليارد تومان ديگر براي ساخت مدارس سرمايه گذاري كرد.

اگر حجم نيازهاي فرهنگي و امنيتي را نيز به هزينه هاي اموزشي و خدماتي بيافزاييم احتمالا چيزي حدود هزار ميليارد تومان براي استان تهران و به سرانجام رساندن سايتهاي مسكن مهر بايد كنار گذاشت.

در كنار همه اينها وقتي افراد در اين سايتها مستقر مي شوند مسائل اجتماعي خاص شرايط جديد را با خود خواهند اورد.

پيام برازجاني كه پايان نامه كارشناسي ارشد خود را با موضوع چالشهاي مسكن مهر انجام داده است در اينباره به تابناك مي گويد: مهمترين نكته اي كه طراحان مسكن مهر درباره ان فكري نكرده اند بحران هويتي و عرق بومي است كه اهالي هر جايي به ان نياز دارند.

وي افزود: حتي در شهرهاي توسعه يافته بخشي از امور را خود ساكنين برعهده دارند و با برنامه ريزي و همكاري همديگر در قالب انجمن هاي محلي كارها را به پيش مي برند و اين همكاري نيازمند زمينه هايي است كه مهمترين انها سابقه اشنايي، عرق بومي، دغدغه هاي مشترك اجتماعي و فرهنگي است.

برازجاني ادامه داد: من در حال تعميق اين تحقيق هستم و تا كنون به اين نتيجه دست يافته ام كه تنوع قوميتي و فرهنگي و همچنين توان اقتصادي پايين اهالي مسكن مهر در حال ايجاد زمينه اي است كه بخشي از شرايط پايدار امنيتي در حاشيه شهرها با چالش مواجه شود و احتمالا اين چالشها به شهرهاي نزديك مسكن مهر نيز سرايت خواهد كرد.

وي ادامه داد: بر اساس بررسي هاي انجام شده تقريبا فرمانداران در طول روز يكي از مراجعاتشان مربوط به مسكن مهر است و در ماه حداقل يك مراجعه دهها نفره درباره اين مرضوع دارند كه اگر مديريت نشود تبديل به تجمع و احتمالا به مركز نيز سرايت خواهد كرد و اين نشانه هاي بحران در اينده است چرا كه بخش اعظمي از خدمات مورد نياز هنوز اماده نشده است.

برازجاني ادامه داد: به نظر من مسئولين اين موضوع نبايد منتظر بمانند و از الان با تشكيل انجمن هاي محلي مربوط به مسكن مهر مشكلات را مديريت كنند و با واگذاري و تفييذ امور به اين انجمنها مردم را در حل مشكلات مشاركت دهند و گرنه دولت تا ده سال اينده هم امكان رفع مشكلات مسكن مهر را نخواهد داشت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار