تابناک تهران - یکی از مشکلاتی که از ابتدای دولت یازدهم در دستور کار شورای توسعه برنامه ریزی و با محوریت آبفا استان تهران قرار گرفت جمع آوری و تصفیه پساب در استان تهران است. با این وجود در ادامه سرمایه گذاریهای و تلاشهای آب و فاضلاب استان تهران روز چهارشنه یکی از این طرحها در آستانه سه سالگی دولت افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۲۶۵۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱ 25 July 2016
هفته گذشته یکی از اعضای شورای شهر تهران از آبیاری زمینهای کشاورزی شهرق تهران خبر داده بود. هر چند این خبر توسط فرماندار ورامین تکذیب شد اما او از مسئولین استان خواسته بود تا با تامین آب از محل پساب جنوب تهران زمینهای کشاورزی ورامین را از بی آبی نجات دهند.

همچنین روز گذشته با حکم دادستان کهریزک و در حضور فرماندار و رییس شبکه بهداشت ری بیش از 6 هکتار از زمینها و محصولات الوده شهر ری که به دلیل آبیاری با فاضلاب به این روز افتاده بودند امحاء شد و از بین رفت.

آبیاری زمینهای کشاورزی استان تهران با آب آلوده یکی از چالشهای اولیه دولت جدید بود و ایتاندار تهران در یکی از اقدامات خود با دستور مبنی بر امحاء تمامی زمینهای آلوده استان خواست در صورتی که توانایی تامین آب نیست نوع کشت محصول در استان عوض شود.

برای استان تهران با حدود دویست هزار هکتار زمین کشاورزی و بیش از یک میلیارد و سیصد هزار متر مکعب پساب نبود منابع آبی برای زراعت امری تعجب برانگیز است که دلیل آن فقدان تصفیه پساب و سرمایه گذاری دولت قبل در ساخت تصفیه خانه است.

با این وجود در ادامه سرمایه گذاریهای و تلاشهای آب و فاضلاب استان تهران روز چهارشنه یکی از این طرحها در آستانه سه سالگی دولت افتتاح خواهد شد.

محمد پرورش در گفت و گو با تابناک تهران در باره این طرح گفت: فاز نخست تصیفه‌خانه فاضلاب شهریار با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان این خبر گفت: فاز نخست تصفیه‌خانه فاضلاب شهریار با ظرفیت تصفیه  ٤٠هزار مترمکعب در شبانه‌روز نزدیک به ٢٤٠ هزار نفر را زیر پوشش قرار می‌دهد.

محمد پرورش با بیان این‌که فاز نخست این تصفیه‌خانه تنها طرح در کشور است که با وام بانک اکو شروع شده و در زمان تعیین‌شده به پایان رسیده است، گفت: این تصفیه‌خانه شامل سه فاز است و هر کدام ٢٤٠ هزار نفر ظرفیت دارد و در مجموع تا سال ١٤١٥ نزدیک به ٧٢٠ هزار نفر را پوشش می‌دهد.

او افزود: این طرح شامل ١٢٠هزار متر خطوط لوله فرعی و ١١هزار متر خطوط لوله اصلی در بخش شبکه جمع‌آوری فاضلاب و ٣٠٠٠  متر خط انتقال است.

پرورش گفت: این طرح در سال ١٣٩١ آغاز و با بهره‌گیری از تسهیلات مالی بانک توسعه و تجارت «اکو» به مبلغ ١٨ میلیون یورو ساخته شده است.

تصفیه‌خانه شهریار در فاصله چهارکیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان شهریار و در زمینی به مساحت ٢٣ هکتار واقع شده است. 


پایان هدر رفت پسابهای آب به همت آبفا استان تهران/ فاز نخست تصفیه‌خانه فاضلاب شهریار به بهره‌برداری می‌رسد
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار