معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: مصرف آب و برق کشور به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده و در این وضعیت، ریسک پایداری ارائه خدمات نیز بسیار افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۲۶۵۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲ 24 July 2016
علیرضا دائمی در خصوص آخرین وضعیت مصرف آب و برق در کشور اظهار داشت: با دوام گرمای بالای 40 درجه در تهران و وجود گرمای هوای بیش از 50 درجه در بخش عمده کشور میزان مصرف در روزهای اخیر در بخش آب و برق به بیشترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است، به نحوی که رکوردهای ثبت شده مصرف به‌ویژه در بخش برق تاکنون در این صنعت سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: در پایان هفته گذشته مصرف برق کشور به حدود 52 هزار و 700 مگاوات رسید، در حالی‌که این رقم مصرف در سال‌های گذشته بیشتر از 50 هزار مگاوت نبود.

دائمی با اشاره به افزایش مصرف آب شرب به حداکثر میزان خود گفت: بخشی از این جهش مصرف به دلیل افزایش جمعیت و بخشی مربوط به پایداری گرما در دو هفته اخیر بوده است، به نحوی که مصرف آب شرب در تهران در روزهای اخیر به 3 میلیون و 300 هزار مترمکعب رسیده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با پیش‌بینی‌های انجام شده و افزایش ظرفیت تامین آب در شهرهای مختلف از جمله تهران توانسته‌ایم به تقاضای بالای آب شرب پاسخگو باشیم، برای نمونه در تهران با وارد شدن سد ماملو به مدار مصرف توانستیم حجم آب ورودی به شبکه را افزایش دهیم.

دائمی با اشاره به تامین آب شرب در دیگر کلانشهرهای کشور گفت: هم‌اکنون در شهرهای مرکزی کشور همچون کرمان و یزد و اصفهان و شیراز تامین آب به سختی انجام می‌شود، در شهر کرمان بخش عمده آب از منابع آب زیرزمینی تامین می شود و در شهرهای اصفهان و شیراز به دلیل کاهش ذخیره آب در سدهای تامین کننده، در عرضه آب با محدودیت مواجه هستیم، اما با این وجود آب شرب مردم را تامین کرده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی با بیان اینکه در زمان حاضر از ظرفیت حداکثر برای تامین آب در تهران و شهرهای بزرگ رو به رو هستیم، گفت: در بخش آب پیش‌بینی می‌شد که با توجه به گرما و تغییر اقلیم مصارف بسیار بالا رود و از ابتدای سال آماده این شرایط بودیم، اما از مردم می‌خواهیم برای تدوام خدمات در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

وی با بیان اینکه در مصرف برق همانطور که گفته شد به حداکثر رسیده است، افزود: در بخش حرارتی 43 هزارمگاوات و در بخش برق‌آبی 9 هزارمگاوات از نیروگاه‌های کشور در مدار تولید قرار داشتند و توانستیم در اوج مصرف روزهای گذشته برق مورد نیاز شبکه را ارائه دهیم.

دائمی با بیان اینکه تولید انرژی انرژی در نیروگاه‌ها باعث افزایش ریسک در واحدهای نیروگاهی می‌شود، ادامه داد: برای تداوم خدمات برق از مردم می‌خواهیم همکاری کنند و در ساعت پیک که حداکثر فشار به شبکه وارد می‌شود، برای جلوگیری از افت فشار در اثر گرمای شدید و بروز حوادث مصرف خود را به حداقل برسانند؛ برای نمونه در بخش صنعت و کشاورزی، مشترکان می‌توانند مصرف خود را از ساعت‌های پیک مصرف به ساعت‌های دیگر شبانه روز انتقال دهند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی آب و برق در کشور وجود ندارد، گفت: در روزهای گذشته در شهرهای بزرگ خوشبختانه مصرف کنترل شده است، اما در شهرهای کوچک شاهد افزایش مصرف بوده‌ایم، اگر مدیریت مصرف در ساعت پیک مصرف شود و حادثه‌ای برای شبکه اتفاق نیفتد، خدمات آب و برق هیچ وقفه‌ای نخواهند داشت.

دائمی ادامه داد: گرمای هوا در مناطق مرکزی و جنوب کشور باعث آسیب به برخی پست‌های برق می‌شود که این موضوع باعث خاموشی‌های مقطعی خواهد شد. وی به وضعیت تامین آب در روزهای آینده اشاره کرد و گفت: در بخش آب به صورت طبییعی با کمبود مواجه هستیم و بسیاری از روستاهای کشور هم‌اکنون با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

دائمی ادامه داد: در بخش شهری 99 درصد و در بخش روستایی 82 درصد مردم را تحت پوشش داریم و در بخش برق هم تمامی شهرها و روستاهای بالای 10 خانوار از شبکه برق برخوردار هستند.

وی با اشاره به تامین بخشی از برق تابستان از محل واردات برق گفت: برای تامین کمبود برق از کشورهای همسایه همچون عراق و ترکمنستان استفاده می کنیم و طبیعی است به دلیل مصرف بالای کشور صادرات برق نیز کاهش یافته است.

دائمی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه 30 هزارمگاوات نیروگاه حرارتی و 5 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار خواهیم کرد، ادامه داد: اگر هر سال 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کرده و نیروگاه‌هایی که راندمان پایین دارند از مدار خارج شوند خواهیم توانست به نیازهای آینده کشور پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: باید بتوانیم واحدهای نیروگاهی را که دارای 35 درصد راندمان هستند با تبدیل به سیکل ترکیبی به 60 درصد برسانیم و این موضوع از برنامه‌های اصلی صنعت برق در برنامه ششم توسعه است.

دائمی با بیان اینکه وزارت نیرو در اقتصاد مقاومتی 17 طرح دارد که بخش عمده آن پایداری خدمات و افرایش صادرات برق است، ادامه داد: در بحث توسعه انرژی‌های نو مهم‌ترین بحث خرید تضمینی است که از بخش خصوصی باید انجام شود، هم‌اکنون قیمت برق 50 تا 60 تومان است، اما خرید انرژی‌نو 350 تا 600 تومان است که از برق تجدیدپذیر انجام می شود.

وی با بیان اینکه در زمینه انرژی تجدیدپذیر ظرفیت بسیار خوبی در کشور وجود دارد، ادامه داد: در مرکز ایران مناطقی است که 300 روز آفتابی دارند و یا دالان‌های بادی بسیار مناسبی برای نصب توربین‌های بادی وجود دارد که باید با جذب سرمایه‌گذار این ظرفیت‌ها فعال شود.

وی ظرفیت کنونی نصب شده در بخش تجدیدپذیر را 270 مگاوات عنوان کرد و افزود: برنامه دولت این بوده که در کنار فراوانی دسترسی به انرژی فسیلی، انرژی پاک را هم توسعه دهیم و هم‌اکنون کشور ما به سازنده تجهیزات تولید برق تجدیدپذیر تبدیل شده است.

دائمی که در برنامه ای در شبکه خبر صحبت می کرد، ادامه داد: هم‌اکنون در شهرها، معابر و ساختمان‌های بزرگ کشور استفاده از انرژی پاک توسعه یافته و شاهد استفاده از سلول‌های فتوولتاییک هستیم، اما در برنامه ششم باید این کار را که نصب 5 هزار مگاوت است، بتوانیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه باید مشوق‌های خوبی بتوانیم برای سرمایه‌گذاران برق ارائه دهیم تا تولیدکنندگان بتوانند وارد این حوزه بشوند، ادامه داد: باید بازار برق کشور را گسترش دهیم و حتی خانواده‌ها تولید کننده برق باشند و در کنار منازل یا مزارع کشاورزی سلول‌های خورشیدی را نصب کنند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی با تاکید بر لزوم اصلاح اقتصاد صنعت برق کشور گفت: قیمت پایین برق انگیزه لازم را برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد نمی‌کند و باید به تدریج به سمت توجیه‌پذیر شدن این وضعیت برویم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار