کد خبر: ۲۶۴۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷ 23 July 2016
امینی: موضع نمایندگان شفاف بود، عارف کاندیدا نمی شد/ فراکسیون امید نقشی جدای از جریان حامی دولت ندارد/ اصلاح طلبان می توانستند در تهران لیستی دیگری ببندند/ اعضای "فراکسیون امید" تجربه لازم را ندارند. میرتاج الدینی: "لیست امید" انسجام کافی را نداشت/ دلیل جدایی اعتدال از امید/ ترکیب هیأت رئیسه تعدیل می شود/ رأی مطهری شکننده است


سید ابراهیم امینی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو هیأت رئیسه مجلس ششم و حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی فعال سیاسی اصولگرا و عضو هیأت رئیسه مجلس هشتم دلایل جدایی برخی اعضای راه یافته از "لیست امید" به مجلس دهم و تشکیل دو فراکسیون "اعتدال" و "امید" را در گفت و هایی مجزا بررسی کردند.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» درباره یکی از اهداف اعلام شده برای ادامه فعالیت "فراکسیون امید" در مجلس دهم که تأثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 عنوان شده است، گفت: این فراکسیون قطعا می تواند تأثیرگذاری لازم را در این انتخابات داشته باشد.

سید ابراهیم امینی در بررسی تشکیل "فراکسیون امید" و اهداف اعلام شده برای ادامه فعالیت آن اظهار کرد: در هر حال این فراکسیون یک عقبه مشخص دارد و عقبه آن، همان هایی هستند که در سال 92 نقش آفرینی کرده و زمینه رأی آوری دولت اعتدال را فراهم کردند؛ لذا قطعا ادامه مسیر "فراکسیون امید" بر مبنای همان عقبه خواهد بود.

فراکسیون امید نقشی جدای از جریان حامی دولت ندارد

وی افزود: این طور نیست که برای "فراکسیون امید" نقشی جدای از جریان حامی دولت آقای روحانی قائل شویم و لذا این مسیر در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

عضو هیأت رئیسه حزب اعتماد ملی در خصوص دلایل جدا شدن نمایندگان راه یافته از لیست امید به مجلس دهم و تشکیل دو فراکسیون مجزای " امید" و "اعتدال"، یادآور شد: محدودیت هایی که اصلاح طلبان برای بستن لیست در انتخابات مجلس دهم به دلیل رد صلاحیت ها داشتند، باعث شد که نتوانند چهره های اصلی و مورد نظر خود را وارد این انتخابات کنند؛ بنابراین دو راه بیشتر نداشتند. یا باید لیستی ارائه نمی کردند و یا اینکه با توجه به اندک افراد باقی مانده راه را ادامه می دادند که در نهایت مسیر دوم را انتخاب کردند.

اصلاح طلبان می توانستند در تهران لیستی دیگری ببندند

وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی اصلاح طلبان جلوگیری از ورود چهره های تندرو و مخالف دولت به مجلس دهم بود، تصریح کرد: خوشبختانه اصلاح طلبان در راه رسیدن به این هدف موفق شدند، ولی در بعضی نقاط نظیر تهران می توانستند لیست خود را به نحو دیگری ببندند که این گونه نشد.

امینی بدون نام بردن از فرد خاصی، دلیل ورود برخی افراد به لیست امید به ویژه در تهران را اصرار جریان حامی دولت خواند و گفت: مسئولیت ورود چنین افرادی به مجلس از طریق لیست امید را باید جریان حامی دولت بر عهده بگیرد؛ چون با اصرار آن ها بود که برخی وارد لیست شدند و اگر این اصرارها نبود، این چهره ها وارد لیست امید نمی شدند.

ناچار به پذیرش نظر جریان اعتدال شدیم

وی در عین حال ادامه داد: برای اینکه ائتلاف شکل گرفته بین اعتدالیون و اصلاح طلبان که از انتخابات 92 شکل گرفته بود، به هم نخورد، اصلاح طلبان ناچار بودند در انتخابات مجلس دهم نظر جریان اعتدال و حامی دولت را بپذیرند؛ هرچند تبعاتی هم داشته باشد. پس به نظر می رسد اتفاقات اخیر درباره تشکیل دو فراکسیون "اعتدال" و "امید" به دلیل محدودیت های اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم و اینکه آنها نمی خواستند در این انتخابات تک روی کنند، روی داد.

این استاد دانشگاه درباره اینکه با توجه به عدم توفیق اصلاح طلبان در کسب سهم قابل توجه از هیأت رئیسه، کمیسیون ها و نهادهای مهم زیر نظر مجلس نظیر دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها، با تشکیل فراکسیون امید می توان در سال های آینده افق بهتری را برای این طیف متصور شد یا خیر، عنوان کرد: قطعا با تشکیل رسمی "فراکسیون امید" اصلاح طلبان می توانند در مدت باقی مانده از مجلس دهم تأثیرگذاری به مراتب بیشتری داشته باشند.

موضع نمایندگان شفاف بود، عارف کاندیدا نمی شد

به گفته امینی، یکی از دلایل عدم توفیق اصلاح طلبان در مجلس دهم، مواضع غیرشفاف نمایندگان راه یافته از لیست امید به مجلس است، زیرا اگر این مواضع شفاف بود عارف اصراری بر کاندیداتوری برای ریاست مجلس نداشت و بر این اساس اصلاح طلبان می توانستند لابی کنند تا در دیگر مناصب، موقعیت های بهتری داشته باشند.

وی گفت: متأسفانه به دلیل اینکه خیلی از نمایندگانی که با پشتوانه "لیست امید" وارد مجلس دهم شدند، تجربه کار در مجلس را نداشته اند، "فراکسیون امید" هم تاکنون نتوانسته کارایی لازم را در این مجلس داشته باشد.

اعضای "فراکسیون امید" تجربه لازم را ندارند

عضو هیأت رئیسه مجلس ششم تأکید کرد: اگر اعضای "فراکسیون امید" تجربه لازم را داشتند، می توانستند در چینش کمیسیون های مجلس به نحوی عمل کنند تا اکثریت آن ها جذب کمیسیون های مهمتر شوند و از طرفی در این کمیسیون ها نیز مدیریت داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه قطعا "فراکسیون امید" می تواند در دوره فعالیت رسمی خود عملکرد بهتری داشته باشد، دلیل این موضوع را این گونه تشریح کرد: در هیأت رئیسه جدید فراکسیون زنان و نمایندگان شهرستان ها هم حضور دارند. متاسفانه در هیأت رئیسه موقت جایگاهی برای نمایندگان شهرستان ها و زنان قائل نشده بودند که به نظر می رسد این موضوع باعث دلخوری آن ها شده بود. اگر اعضای فراکسیون با انسجام و برنامه ریزی بهتری در ترکیب جدید پیش بروند، اثرگذاری بهتر و بیشتری خواهند داشت.

میرتاج الدینی: "لیست امید" انسجام کافی را نداشت

در همین خصوص حجت الاسلام محمد رضا میرتاج الدینی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» درباره دلایل جدایی برخی اعضای راه یافته از "لیست امید" به مجلس دهم و تشکیل دو فراکسیون "اعتدال" و "امید" اظهار کرد: لیستی که اصلاح طلبان تحت عنوان "امید" داشتند، لیستی نبود که از انسجام کافی برخوردار باشد؛ چراکه آن ها قبل از شکل گیری مجلس برخی نمایندگان مستقل را جذب کردند، اما وقتی مجلس دهم شکل گرفت هویت ها مشخص شد.

لاریجانی ترجیح داد همراه دولت باشد تا اصلاح طلبان

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه جریان "اعتدال" و "اصلاح طلب" ترجیح دادند که در قالب دو فراکسیون مجزا راه خود را در مجلس دهم ادامه بدهند، افزود: به نظر می رسد آقایان لاریجانی و جلالی ترجیح دادند که خود را جدای از جریان اصلاح طلبی و نزدیک به دولت تعریف کنند.

وی گفت: همین اول کار برخی اعضای راه یافته از "لیست امید" به مجلس دهم نتوانستند کار را همراه باهم ادامه بدهند و قطعا هرچه جلوتر می رفتند، تفاوت آن ها آشکار تر می شد.

دلیل جدایی اعتدال از امید

میرتاج الدینی یادآوری کرد: به نظر می رسد جریان "فراکسیون اعتدال" نگرانی اصلی شان از افراطی های اصلاح طلب بود که مطالباتی داشته و شعارهای خود در انتخابات 7 اسفند را از آن ها مطالبه کنند، لذا ترجیح دادند به سرعت راه خود را از اصلاح طلبان جدا کنند.

وی با بیان اینکه در ترکیب مجلس دهم اکثریت را با اصولگرایان و گرایش های اصولگرایی می دانم، بیان کرد: وزن اصلاح طلبان در این مجلس حدود 100 تن است که وقتی در کمیسیون های مختلف تقسیم می شود، اکثریت بازهم با اصولگرایان خواهد بود. البته در ترکیب کمیسیون ها، تخصص، گرایش های سیاسی و منطقه ای هم تأثیرگذار است که در این شرایط هم اصلاح طلبان وزن کمتری نسبت به رقیب دارند.

ترکیب هیأت رئیسه تعدیل می شود

عضو هیأت رئیسه مجلس هشتم درباره دلایل عدم توفیق اصلاح طلبان در جایگاه هایی نظیر هیأت رئیسه و نهادهایی نظیر مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات نیز گفت: اصولگرایان به واسطه تجربه و اکثریتی که در اختیار دارند، در این جایگاه ها هم موفق تر عمل کرده اند، اما معتقدم در هیأت رئیسه مجلس در سال دوم تعدیلاتی را شاهد خواهیم بود.

وی درباره رأی مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس به عنوان یک اصلاح طلب، اضافه کرد: بخشی از رأی آقای پزشکیان از آن اصلاح طلبان است، اما بخش مهمی از آن رأی منطقه ای ایشان است، ضمن اینکه به دلیل شخصیت و رویکرد پزشکیان، بخشی از آرای وی شخصی است.

رأی مطهری شکننده است

میرتاج الدینی درباره رأی علی مطهری به عنوان نایب رئیس دوم مجلس نیز خاطرنشان کرد: رأی آقای مطهری را شکننده می دانم و فکر می کنم در انتخابات سال دوم هیأت رئیسه، حداقل یکی از جایگاه های نواب رئیس در اختیار اصولگرایان قرار گیرد.

وی درباره اینکه آیا "فراکسیون امید" می تواند در انتخابات ریاست جمهوری آتی تأثیرگذار باشد یا خیر، گفت: معمولا فراکسیون ها تلاش می کنند در انتخابات تأثیرگذار باشند، اما این جریانات سیاسی بیرون از مجلس هستند که تأثیرگذاری بیشتری دارند و لذا من تأثیرگذاری خیلی زیادی برای این فراکسیون در انتخابات آینده متصور نیستم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار