تابناک تهران - 15 هزار کارتن خواب در تهران.... این آخرین آماری است که شهردار تهران داده در حالی که گرمخانه های پایتخت تنها گنجایش میزبانی از ۳ هزار نفر را دارند. سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران به صورت ۲۴ ساعته در حال جمع‌آوری آنهاست.
کد خبر: ۲۶۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹ 23 July 2016
کارتن خواب های شهرستانی در انتظار یک تصمیمکلان شهری که این روزها آسمان خراش ها و برج های رنگینش در آسمانی پردود بازهم چشمگیر است، گوشه و کنار بوستان های سرسبز و چشم نوازش تا خرابه های اطرافش میزبان بی خانمان هاست. 

مردان و زنانی که بیشتر بیمار هستند تا معتاد...آدمهایی که ظاهر مغشوش و نازیبایی آنها بهانه‌ای برای خیرگی و آرزو برای دوری از این موقعیت شده است.

از چرایی افزایش این آمار نسبت به سالهای گذشته که بگذریم آن چه بیش از هر چیز به میزان نگرانی امروز در خصوص این افراد می‌افزاید پذیرش حداکثری چهارهزار نفری کارتن خواب و افراد بی‌خانمان تهران است که به نوعی مهر تایید بر این واقعیت دردناک است که حداقل 10 هزار نفر از کارتن خوابهای تهران در سردترین شبهای سال و در شرایطی که بزرگترین دغدغه و توصیه دولت پایین کشیدن شعله های بخاری و صرفه‌جویی مصرف انرژی است بی‌خانمانی را در واقعی‌ترین شرایط تجربه کرده و حتی از آرزوی سپری کردن یک شب در گرمخانه بدورند. 

اما این روزها بیشترین دغدغه ی شهرداری تهران سروسامان دادن به این کارتن خواب هاست، و مراکز متعدد درمانی برای این منظور احداث و تجهیز شده، مجتبی عبداللهی،معاون اجتماعی شهرداری تهران در خصوص خدمات این مراکز نیز گفت: خدمات این مراکز در دوره‌های شش تا 9 ماهه ارائه شده و افراد خدمات کارآفرینی را نیز دریافت می‌کنند.

اما مشکل اصلی تعداد بالای این معتادان، میزان ظرفیت مددسراها و آمار 60 درصدی کارتن خواب های شهرستانی است که باعث شده تا مسئولین شهرداری به بازگرداندن کارتن خواب ها به شهرستان ها بیندیشند تا مراکز درمانی تهران هم توانایی کمک رسانی صحیح به معتادین را داشته باشند . 

عبداللهی در خصوص بازگرداندن معتادان شهرستانی از تهران به شهرستان‌های خود نیز اظهار کرد: برگرداندن این افراد به شهرستان‌های خود، خواسته شورای شهر و شهرداری تهران است که نیاز است مسئولان در این باره تصمیم جدی بگیرند زیرا برگرداندن آنها منوط به تصمیم قضایی است. 

با توجه به این موضوع که متولی بازگرداندن معتادان جمع آوری شده به شهرستان ها، شهرداری تهران نیست،فرزاد هوشیار،مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: ما مدیریت شهری پایتخت را بر عهده داریم و وظیفه ما مسائل، موضوعات و چالش های مربوط به شهر تهران است. 

مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان این که طبق آمار به دست آمده حدود 60 درصد معتادان جمع آوری شده شهرستانی هستند، خاطر نشان کرد: این افراد در حال حاضر از خدمات شبانه مددسراهای ما استفاده می کنند، این در حالی است که معتادان موجود در تهران باید به شهر خود باز گردند.

حالا باید منتظر بود تا دید مسئولین قضایی چه تصمیمی برای بهبود شرایط کارتن خواب ها در سطح کشور و کمک به شهرداری تهران برای جمع آوری و مددرسانی هرچه بهتر میگیرند... امیدواریم این تصمیم مثل بسیاری از تصمیمات پروسه ای چندساله نداشته باشد....

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار