تابناک تهران - سید حسین هاشمی استاندار تهران در همایش اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانهای مرکزی کشور در تهران با اشاره به درآمدهای نفتی دولتهای نهم و دهم گفت: اگر تنها 2 درصد از مجموع درآمدهای 800 میلیارد دلاری در صنایع معدنی کشور سرمایه‌گذاری شده بود امروز شاهد توسعه بسیار بزرگی در این حوزه بودیم.
کد خبر: ۲۶۳۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 22 July 2016
شاید برای خیلی ها هنوز نام استاندار تهران با صنعت گره خورده باشد. در سه سالی که از دولت یازدهم گذشته او هنوز مرد اقتصاد است. هنوز باور خیلی هاست که در اقتصاد و صنعت از بازوهای اصلی دولت است و هر چند وقت یکبار نامش برای اداره بزرگترین وزارتخانه دولت یعنی صنعت، معدن و تجارت مطرح می‌شود هرچند همواره در پاسخ به این شایعه می‌گوید: من فعلا استاندار تهران هستم.

ایجاد اولین مرکز سرمایه‌گذاری استانی در کشور و طرح پنجره واحد سرمایه‌گذاری برای برون رفت از چالش بروکراسی اداری در توسعه پروژه‌های اقتصادی و دیدارهای متعدد با سفرا و سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای روسیه، اتریش، پرتقال و ایتالیا و آشنایی او با بافت صنعت کشور بواسطه بیست سال نمایندگی و تجربه رییس کمیسیون صنایع و عضو هیات رییسه بودن از او استانداری خاص برای دولت ساخته تا مدافع توسعه اقتصادی در اقتصادی ترین استان کشور باشد.

استان تهران با در اختیار داشتن بیش از از 50 درصد صنعت کشور، حدود 60 درصد منابع سپرده‌های بانکی و تامین بیش از 50 درصد مالیات بر درآمد در کشور، استانی با ظرفیتهای خاص اقتصادی است که رییس اسبق کمیسون صنایع مجلس و استاندار فعلی تهران خوب این ظرفیت‌ها را می‌شناسد.

به گزارش تابناک تهران، در دو روز گذشته یکی از بزرگترین همایشهای اقتصادی و توسعه منطقه‌ای کشور به میزبانی سید حسین هاشمی و با محوریت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران برای استانهای تهران، آذربايجان شرقي، البرز، قزوين، قم و سمنان در سالن آبگینه خیابان فاطمی برگزار شد.

هاشمی سخنران محوری و افتتاحیه این همایش در تشریح وضعیت اقتصادی کشور در سالهای گذشته و فرصتهایی که از دست رفت گفت: ‌از ابتداي انقلاب شعار خروج از اقتصاد تك محصولي نفت مطرح بود اما متاسفانه محقق نشد و همه اقتصاد و بودجه عمومي كشور را متكي بر نفت كرديم.

استاندار تهران با انتقاد از خام فروشی مواد اولیه افزود: نفت، سرمايه ملي است و به آينده نيز تعلق دارد. وقتي توان داريم ارزش افزوده، بازار صادراتي و اشتغال ايجاد كنيم چرا بايد خام فروشي كنيم.‌ بيش از 67 نوع ماده معدني در ايران است كه همه دنيا به اين مواد نياز دارند.

اما بحث آنجا داغ تر شد که هاشمی به یاد دوران دولت قبل و درآمدهای بینظیر نفتی آن زمان افتاد. درآمدهایی که به قول استاندار تهران معادل کل درآمد نفتی تاریخ ایران بود.

وی با اشاره با اشاره به جلسات شورای گفتگو در زمان ریاستش بر کمیسون صنایع مجلس هفتم اظهار داشت : در آن زمان گفتم که کشور ما در طول 100 سال گذشته هزار میلیارد دلار درآمد نفتی داشته که تنها با سرمایه گذاری حدود 23 میلیارد دلار آن صنایع بزرگی چون فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان و مس سرچشمه ساخته شدند و اگر تنها 10 میلیارد دلار از مجموع درآمدهای 800 میلیارد دلاری دولت های نهم و دهم در صنایع معدنی کشور سرمایه‌گذاری و به صاحبان این صنایع به صورت قرض الحسنه داده می‌شد، امروز شاهد توسعه بسیار بزرگی در اقتصاد و صنعت کشور بودیم.

هاشمی با شاره به تحریمهای صورت گرفته در سالهای گذشته افزود: : برجام ما را از گرفتاري هايي كه در ذهن نمي گنجد دور كرد اما انتظارات بايد مطابق ظرفيت برجام باشد نه اينكه حل همه مشكلات كشور را از برجام بخواهيم.

وی با برشمردن مزیتهای سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد ایران افزود: در كشور سودآورترین شرایط برای سرمايه‌گذاري وجود دارد و اگر  تولید کنندگان واقعی در این موضوع وارد شوند قطعا ضرری نخواهند داشت و حتی مي توان ايرانيان مقيم خارج را براي سرمايه گذاري در داخل كشور علاقمند کرد چرا که براساس آمار، بالغ بريك هزار ميليارد دلار توان مالي در خارج كشور وجود دارد.

رییس شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به نقش پارلمان بخش خصوصی کشور در توسعه اقتصادی امروز کشور اشاره داشت: اتاق بازرگاني ،صنايع و معادن استان و بخش هاي كشاورزي موظفند در كنار دولت، واحدهاي صنعتي كه استعداد دارند و با واقعيت مطابق است را وارد سرمايه گذاري كنند و از اتاق بازرگاني و صنايع و معادن استان تهران خواستم كه تك تك  واحدهای تولیدی را بررسی كنند تا مشكلاتي كه در زمان واگذاري وام‌هاي زودبازده رخ داد دوباره تكرار نشود كه طبق آمار آن زمان بيش از 50  درصد آنها هدر رفت.

استاندار تهران از مديران سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مناطق خواست تا تجربيات منطقه‌اي و كارهاي ويژه‌اي كه انجام شده است را تبادل كنند و افزود: دولت تلاش مي كند كه اقتصاد مقاوتي مورد نظر مقام معظم رهبري را به معناي واقعي محقق كند، جدي و بدون تعارف وارد شده است و هر حركتي كه در اين مسير ايجاد كندي كند از سر راه برداشته مي‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار