رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه هویت در بستر خیابان، جاده و آپارتمان شکل نمی گیرد، افزود: هویت در حوزه فرهنگ، اخلاق و فضیلت شکل می گیرد و این وظیفه معاونت امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران است.
کد خبر: ۲۵۸۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸ 11 July 2016
سیدرضا صالحی امیری روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در ایوان شمس با تقدیر از اقدامات معاونت امور اجتماعی فرهنگی در سال های اخیر افزود:من به عنوان همکار پژوهشی که در سال های گذشته با این مجموعه همکاری می کردم، معتقدم که تهران بی هویت توسط مسئولان ذیربط تا حدودی هویت فرهنگی پیدا کرده و این قدم بزرگی است.

وی تبدیل چهره شهر تهران، از مجموعه ای از خوابگاه ها و آپارتمان های سر به فلک کشیده و انسان هایی که کمتر با یکدیگر احساس محبت دارند و تابلوهایی پر از تبلیغات بی حاصل و بی ارزش، به چهره فرهنگی را کار سخت و طاقت فرسایی دانست که با تلاش مسئولان در معاونت امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران به ثمر رسیده است.

صالحی امیری با بیان اینکه تهران بزرگ بیش از هر مسئله ای دیگر به هویت فرهنگی نیاز دارد، گفت: مشکل آلودگی هوا را می توان حل کرد اما نمی توان انبوهی از آلودگی های دیگر را پاک کرد به جز اینکه تهران هویت پیدا کند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه هویت در بستر خیابان،جاده، آپارتمان، خشت، سنگ و آهن شکل نمی گیرد، افزود: هویت در حوزه فرهنگ، اخلاق و فضیلت شکل می گیرد و این وظیفه معاونت امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران است.

وی گفت: اگر در شهرداری تهران موفقیتی است، به اعتقاد من باید کارنامه آن را در حوزه فرهنگی جستجو کرد.

صالحی امیری هویت سازی، انسجام بخشی، سازگاری اجتماعی و شخصیت سازی را از جمله کارکردهای مهم فرهنگ عنوان کرد و گفت: وقتی ما می گوییم تهرانی ها باشخصیت هستند یعنی اینکه از هویت فرهنگی برخوردارند و این هویت عنصر بسیار مهمی در شخصیت سازی، سازگاری اجتماعی و انسجام بخشی شهر تهران است.

وی با بیان اینکه هر نوع نقطه قوت و ضعف در سازگاری اجتماعی را در عنصر فرهنگی جستجو کرد، اظهار کرد: اگر در تهران مشکلات و مسایلی از جمله بحران شخصیت، هویت، انسجام اجتماعی و فقدان انسجام اجتماعی وجود دارد باید آن را در معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران جستجو کنید. 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ابراز امیدواری کرد: با اقدامات مسئولان در معاونت امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، شهر تهران از چهره خشک و بی عاطفه به چهره با هویت و فرهنگی تبدیل شود.

*شهر تهران بی هویت شده 

حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این آیین با تقدیر از عملکرد حجت الاسلام میثم امرودی معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران گفت: شهر تهران که به عنوان پیشانی کشور و قلب دنیای اسلام است باید بیش از پیش به موضوعات فرهنگی و هویت توجه شود.

وی افزود: شهرداری تهران ظرفیت ها و امکانات متعددی همچون خانه ها و کانون ها و سراهای محلات دارد که در هر یک از سراهای محلات باید موضوع فرهنگ مورد توجه قرار گیرد.

مظفر گفت: هر یک از سراهای محلات باید فرهنگ محور شوند و ارتباط خوبی با مساجد داشته باشند و نسلی تربیت کنند که پرچمدار ایران اسلامی باشند.

مظفر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی های مدیریتی اظهار کرد: مدیریت وسیله ارتزاق نیست، بلکه امانتی است که باید از آن برای خدمت به مردم با هدف جلب رضای الهی بهره جست.

حجت الاسلام نصیر نیک نژاد مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران نیز در این آیین با اشاره به تشکیل شورای راهبردی مسائل دینی شهر تهران گفت: این شورا با حضور هفت نفر از علما و روحانیون تشکیل شد.

وی ساخت مسجد 72 تن، برپایی نمایشگاه شمیم وحی و استمرار کارهای فرهنگی را از جمله اقدامات شهرداری تهران در حوزه فرهنگی دانست.

نیک نژاد با انتقاد از سخنان برخی که معتقدند تهران شهری بی هویت است، اظهار کرد: اگر شهر تهران را بی هویت بدانیم که قالیباف و عوامل شهرداری تهران به آن هویت بخشیدند، این سخنی غلوآمیز است، تهران هویتش را از انقلاب اسلامی دارد.

وی گفت: در طول تاریخ شهر تهران شاهد جریان های مختلفی از جمله انقلاب اسلامی بوده است.

نیک نژاد با اشاره به ویژگی های مناطق 22گانه و 354 محله شهر تهران اظهار کرد: باوجود ویژگی های هر یک از مناطق و محلات، من تهران شهری شهیدپرور و با هویت ترین شهر جهان و کشور می دانم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: اقدامات قالیباف در مقایسه با دوره های قبلی قابل مقایسه نیست و امروز تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام و همکاران ارزشی قابل قبول است.

آیین نکوداشت و تکریم حجت الاسلام میثم امرودی و معارفه مجتبی عبدالهی به عنوان معاون امور اجتماعی و فرهنگی روز دوشنبه با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و جمعی دیگر از مسئولان فرهنگی، اجتماعی در سالن ایوان شمس برگزار شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار