بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود...
کد خبر: ۲۵۶۳۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱ 20 April 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک گیلان» جایی است که خبرهای پوششی و ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.
شهرداری رشت مانع ساخت شیرخوارگاه گیلان
به گزارش تابناک گیلان، حسین نحوی‌نژاد در رشت با اشاره به وضعیت احداث شیرخوارگاه گیلان، اظهار داشت: خیر گیلانی 10 میلیارد ریال برای احداث شیرخوارگاه گیلان اهدا کرد.

وی با اشاره به پرداخت قسط نخست این مبلغ توسط خیر گیلانی، افزود: در حالیکه استاندار گیلان هشت ماه قبل کلنگ شیرخوارگاه گیلان را بر زمین زد، بروکراسی اداری در شهرداری رشت مانع احداث شیرخوارگاه گیلان شده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه این اداره کل فاقد بودجه عمرانی است، گفت: اغلب پروژه‌های عام‌المنفعه و عمرانی گیلان توسط خیران انجام می‌شود و مشارکت‌های مردمی سبب توسعه زیرساخت‌های مورد نیز مددجویان گیلانی شده است.

نحوی‌نژاد با اشاره به نگهداری 10 کودک در شیرخوارگاه فعلی گیلان، تصریح کرد: این شیرخوارگاه در فضای اداری دایر شده است و دارای وضعیت مناسبی است ولی برای توسعه و گسترش و به روز کردن آن نیازمند احداث شیرخوارگاه جدید هستیم.

وی با بیان اینکه شیرخوارگاه یک وظیفه حاکمیتی و غیرقابل واگذاری به بخش خصوصی است، اظهار داشت: 90درصد وظایف و مأموریت‌های بهزیستی به بخش خصوصی واگذار شده و بهزیستی نقش هدایت و نظارتی را ایفا می‌کند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با تصریح بر اینکه شیرخوارگاه فعلی گیلان دارای 10 تخت است، افزود: زمین شیرخوارگاه گیلان در منطقه رسالت رشت به میزان سه‌هزار و 500متر تعیین شده که این زمین 20 سال قبل در  اختیار بهزیستی گیلان قرار گرفته است.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه دریافت پروانه از شهرداری منطقه 3 رشت برای احداث شیرخوارگاه گیلان 8 ماه است که پیگیری می‌شود، تصریح کرد: با تمام تلاش‌هایی که شده و تغییر سه باره نقشه شیرخوارگاه و رایزنی با سرپرست سابق شهرداری و رئیس و چند عضو شورا تاکنون موفق نشده‌ایم برای این کار خیر پروانه تهیه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه آمادگی پرداخت هزینه‌های پروانه را نیز داریم، خاطرنشان کرد: در صورت رفع سریع موانع در آینده برای نگهداری کودکان در شیرخواه فعلی گیلان به مشکلات جدی برمی‌خوریم.

مدیرکل بهزیستی گیلان افزود: کودکان نگهداری شده در شیرخوارگاه این استان از طریق مراجع قضایی به بهزیستی معرفی می‌شوند که جزو کودکان بدسرپرست، بی سرپرست و رها شده هستند.


200 هزار هکتار از اراضی گیلان شخم زده شد
به گزارش تابناک گیلان ،علیرضا شعبان‌نژاد با اشاره به آخرین وضعیت آماده‌سازی اراضی کشاورزی در گیلان، اظهار داشت: در 200 هزار هکتار از اراضی گیلان شخم نخست زده شده که تقریبا معادل 85 درصد اراضی استان است.

وی با بیان اینکه در 65 درصد اراضی گیلان خزانه‌گیری صورت گرفته است، افزود: انتقال نشا در اراضی به صورت موردی در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه این استان 238 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد، گفت: وضعیت آب کشاورزی در حال حاضر وضعیت خوبی است و با بارندگی آماده‌سازی زمین افزایش یافت.

شعبان‌نژاد با اشاره به مدیریت مصرف آب در اراضی کشاورزی گیلان تصریح کرد: کشاورزان گیلانی باید با استفاده از آب‌های سطحی، آب موجود در  آب‌بندان‌ها و جمع‌آوری آب باران به شخم نخست اراضی خود اقدام کنند.


بهترین میوه ها برای مقابله‌ با کبد چرب
به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، باید بدانید که خواص فوق العاده این میوه ناشی از وجود اسید اولئیک (نوعی از اسیدهای چرب اشباع نشده مونو) است. این ترکیب سالم باعث کاهش میزان کلسترول خون می‌شود. علاوه بر این آووکادو حاوی فیبر زیادی است که باعث ایجاد احساس سیری زودهنگام شده و میزان قند خون را کاهش می‌دهد. در نتیجه اگر می خواهید بیشتر به کبد خود خدمت کنید می‌توانید این میوه را نیز به سبد غذایی‌تان اضافه کنید. توجه داشته باشید که ترکیبات موجود در آووکادو باعث کاهش سلول‌های چرب تجمع یافته در این ارگان شده و باعث بهبود عملکرد آن می‌شوند.

روزانه یک عدد سیب سبز برای صبحانه میل کنید. با این کار ساده می‌توانید میزان قند خون‌تان را نیز تنظیم کنید. به عقیده متخصصان آمریکایی سیب سبز یکی از سالم‌ترین و مفیدترین سیب‌ها و البته میوه‌ها محسوب می‌شود. باید بدانید که سیب و به خصوص سیب سبز باعث پاکسازی کبد می‌شود.

سیب سرشار از آنتی‌اکسیدان است و این آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و قند خون را پایین می آورند. البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. سیب حاوی اسید مالیک است که یک عنصر اساسی برای پیشگیری از سنگ در کبد و کلیه ها می‌شود؛ در نتیجه کمک می‌کند که این دو ارگان در سلامت بهتری قرار داشته باشند.توصیه می‌شود که سیب را با پوست میل کنید. چون حاوی مواد معدنی مفیدی است که با چربی‌ها مقابله کرده و فلزات سنگین را از بدن دفع می‌کند.

گریپ فروت و دارابی یا پوملو نیز مانند لیموترش جزو میوه های دوستدار کبد هستند؛ اما هر کدام شیوه خود را دارند. گریپ فروت حاوی آنزیمی است که باعث تحریک کبد شده و چربی‌ها و توکسین‌ها را دفع می‌کند.دارابی حاوی میزان زیادی اسید مالیک و کاراتنوئید است که این دو ترکیب باعث تقویت و تمیزی کبد می‌شوند.

فراموش نکنید که نارینژین موجود در این میوه نیز بالاست و باعث آب شدن اسیدهای چرب تجمع یافته در کبد می‌شود.در هر حال برای کاهش چربی کبد تان از مصرف این میوه های ترش و مفید غافل نشوید. اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید قبل از مصرف گریپ فروت با پزشک تان مشورت کنید و نحوه استفاده صحیح آن را متناسب با شرایط تان سوال کنید.

اگر آزمایش خون داده و سونوگرافی انجام داده اید و پزشک کبد چرب تشخیص داده است بدانید که تنها نیستید و این روزها این بیماری گریبان خیلی‌ها را گرفته است. در حالت کلی تجمع بیش از اندازه چربی‌ها در سلول‌های کبد باعث بروز این مشکل می‌شود. فردی که کبد چرب دارد علائمی مانند التهاب، خستگی زیاد و ناخوشی عمومی دارد. در این صورت نیز لازم است یک سری تغییرات کلی در زندگی‌تان ایجاد کنید. فراموش نکنید که این مشکل در طولانی مدت می‌تواند به بیماری جدی سیروز کبدی تبدیل شود که مرحله پیشرفته کبد چرب محسوب می‌شود. در نتیجه لازم است که پیشگیری‌های لازم را انجام دهید.

حتما در خصوص خواص فوق العاده لیموترش زیاد شنیده اید و احتمالا تا به حال ترکیب آب لیموترش و یک لیوان آب را(به صورت ناشتا) امتحان کرده اید. اگر می خواهید بیشتر مراقب کبدتان باشید و اگر دچار کبد چرب شده اید به این کار بسنده نکرده و لیموترش را به رژیم غذایی تان نیز اضافه کنید.توجه داشته باشید که مرکبات به طور کلی باعث پاکسازی کبد می‌شوند چون سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند.لیموترش همچنین حاوی ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. اگر لیموترش برایتان خیلی اسیدی و ترش است می‌توانید آن را در یک لیوان آب بچکانید و میل کنید. البته مصرف آب لیموترش بدون افزودن آب تاثیر بیشتری برای کبد دارد.


رضا ذاکری شهردار جدید چاف و چمخاله شد
به گزارش تابناک گیلان به نقل از یک منبع آگاه رضا ذاکری به عنوان شهردار جدید چاف و چمخاله به فرمانداری لنگرود معرفی شد.

گفتنی است که ذاکری پیش از این به عنوان سرپرست شهرداری چاف وچمخاله و پیش تر مسئول عمران این شهرداری بوده است.


مخالفت شورا با بازارچه های موقت در رشت
به گزارش تاناک گیلان از رشت، امروز در نود و یکمین جلسه علنی شورای شهر رشت موضوع تصویب شیوه‌نامه احداث بازارچه‌های موقت خصوصی در رشت مورد بحث و بررسی اعضای شورا قرار گرفت که با مخالفت آنها مواجه شد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در ابتدای جلسه با بیان اینکه موضوع تصویب شیوه‌نامه در سه کمیسیون شورا مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: این موضوع در سه کمیسیون برنامه و بودجه، عمران و بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت مورد بررسی قرار گرفته است.

عباس صابر افزود: تمام کمیسیون‌ها پس از بررسی موضوع مذکور نظرات و پیشنهادهای خود را به صورت مکتوب به اطلاع اعضای شورا رساندند.

وی احداث بازارچه‌های موقت خصوصی را به منظور ساماندهی دستفروشان در رشت عنوان کرد.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر رشت نیز در جلسه مذکور با تاکید بر دقت و توجه اعضای شورا به بندهای شیوه‌نامه، تصریح کرد: موضوع احداث بازارچه‌های موقت خصوصی باید در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا بررسی شود.

مسعود کاظمی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌هایی که با تشکیل بازارچه‌های موقت تشدید می‌شود موضوع ترافیک درون‌شهری است گفت: ایجاد بازارچه‌ها نباید به گونه‌ای باشد که به کسب و کار افرادی که از قبل در آن مناطق مشغول به فعالیت بودند آسیب برساند.

عضو دیگر شورای شهر رشت نیز با تاکید بر اهمیت موضوع عرضه و تقاضا در ایجاد بازارچه‌های موقت خصوصی اظهار کرد: اگر در این بازارچه‌ها تقاضایی وجود نداشته باشد به طور یقین نمی‌توان برای عرضه اقدامی انجام داد.

امیرحسین علوی با بیان اینکه فعالیت دستفروشان در این بازارچه‌ها موجب می‌شود تا مبالغی نصیب سازمان میادین میوه و تره‌بار رشت شود افزود: پیشنهاد می‌شود تا 25 درصد از این بازارچه‌ها در اختیار دستفروشان قرار گیرد و به ازای آن بخشی از عوارض و ... به سرمایه‌گذار بخشوده و یا تخفیف داده شود.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز ایجاد بازارچه‌های موقت برای ساماندهی دستفروشان را در دستور کار این شورا بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه زنان بسیاری در شهر رشت به عنوان سرپرست خانواده مشغول به فعالیت هستند، امیدواریم بخشی از این بازارچه‌ها برای فعالیت آنها در نظر گرفته شود.

فاطمه شیرزاد با بیان اینکه در بسیاری از شهرهای اطراف بازارهای هفتگی وجود دارد و در شهر رشت چنین بازاری وجود ندارد ادامه داد: از این بازارچه‌ها می‌توان برای تشکیل بازارهای هفتگی استفاده کرد که می‌تواند به عنوان یک منبع اقتصادی محسوب شود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه بازارچه‌های موقت را یک مسکن موقت دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با تشکیل بازارچه‌های دائمی مشکلات دستفروشان رشت را برطرف کنیم.

به گزارش فارس، اعضای شورای رشت خواستار زمان بیشتری برای مطالعه و تصویب شیوه‌نامه بازارچه‌های خصوصی موقت در رشت شدند.


اولویت ارشاد، دیپلماسی فرهنگی و هنری است
فیروز فاضلی گفت  : اعزام گروه های مختلف هنری به خارج از کشور و رونق اجرای برنامه های فاخر فرهنگی و هنری در استان و همچنین برگزاری همایش انتخاب کتاب سال گیلان، برنامه هایی است که در سال جدید مورد اهتمام است.

وی برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر گیلان ، جشنواره تئاتر خیابانی شهروند ، بیست و هشتمین جشنواره تئاتر گیلان ، همایش با کاروان تعزیه ، ویژه برنامه های برگ های بیداری (رونمایی از آثار شاعران استان) ، کارگاه های آموزشی در رشته های مختلف هنری ، جشنواره فیلم محیط زیست و حیات وحش و حمایت از اجراهای عمومی نمایش را از دیگر برنامه های پیش روی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان عنوان کرد.

فاضلی ادامه داد : در حوزه فرهنگی، انجام برنامه های مربوط به منشور قرآنی، نمایشگاه بزرگ کتاب استان و برنامه های مختلف تجلیل از خبرنگاران، ناشران، نویسندگان و مفاخر استان برای سال 94 در دستور کار قرار گرفته است.

وی در حوزه هنری برگزاری جشنواره های شعر گیلکی، داستان کوتاه، فیلم و عکس دریای دوستی، اولین جشنواره ملی طراحی با عنوان طراحی معاصر، برپایی نمایشگاه فروش آثار تجسمی (اکسپوی هنری) را از جمله برنامه های در نظرگرفته شده برای سال 94 عنوان کرد.

فاضلی همچنین تصریح کرد: همچنین برگزاری جشنواره تئاتر روزنه آبی گرامیداشت مرحوم اکبر رادی و نخستین جشنواره های آزاد موسیقی سنتی (ردیف دستگاهی ایران) و آزاد موسیقی نواحی گیلان (ردیف دستگاهی ایران) از برنامه های شاخص این اداره کل برای سال 94 خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با عملکرد سال گذشته گفت: در سال 93 با وجود کمبود اعتبارات، فعالیت های متنوع و قابل توجه فرهنگی و هنری در استان انجام شد.

فاضلی بیان کرد: در بخش کتاب 596 عنوان اثر در زمینه های کودک و نوجوان، مذهبی، گیلان شناسی و... چاپ شد و علاوه بر این، تعداد شش مجوز در زمینه نشر، 36 مجوز در زمینه چاپ، چهار مجوز در زمینه موسسات، 30 مجوز در بخش نشریات، 25 مجوز در زمینه تبلیغات و 23 مجوز پایگاه های خبری صادر شد.

به گفته وی؛ در بخش خرید حمایتی کتاب نیز از منابع داخلی مبلغ 200 میلیون ریال برای حمایت از مولفان گیلان اختصاص یافت و همچنین دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی که در تعدادی از استان ها به دلیل کمبود اعتبار برگزار نشد، با هماهنگی به عمل آمده با استانداری، برگزار شد که بیش از 300 ناشر در آن شرکت داشتند و پنج میلیارد ریال بن کتاب با تخفیف 30 درصد بین اقشار مختلف توزیع شد.

این مسوول فرهنگی استان ادامه داد: برگزاری جشنواره ملی مطبوعات رضوی برای چهارمین سال پیاپی از فعالیت های قابل توجه در سال 93 بود که با چاپ آثار برگزیدگان در دوره های پیش نیز همراه بود.

وی اظهار کرد: در حوزه هنری نیز می توان به برپایی مراسم اردیبهشت تئاتر گیلان و تقدیر از فعالان عرصه نمایش، برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان و بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان، برگزاری کارگاه نقد شعر و برنامه برگ های بیداری با رونمایی از آثار شاعر گیلانی یاور مهدی پور و شاهنده سبحانی اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگردان تعزیه به زبان گیلکی، جشنواره فیلم و عکس دریای دوستی، مراسم با کاروان تعزیه، رونمایی از تعزیه گیلکی، برگزاری سوگواره شعر سبز، سرخ، نینوا، کسب رتبه دوم بخش استان های چهارمین جشنواره بین المللی مد و لباس تهران، برگزاری همزمان جشنواره فیلم کودک و نوجوان و اعزام هنرمندان و گروه های هنری به خارج از کشور و جشنواره های ملی و منطقه ای را از دیگر دستاوردهای این اداره کل در سال 93 عنوان کرد.

فاضلی با اشاره به پیگیری بیمه هنرمندان و بیمه شدن بیش از دو هزار و 200 نفر آنان از طریق صندوق اعتباری هنر در سال 93، گفت: در سال 94 نیز در حوزه حمایتی پیگیری های این بخش از اولویت های اصلی ماست.

وی ادامه داد: آنچه که در سال 93 قابل توجه بود؛ همدلی و همراهی اصحاب فرهنگ و هنر، مشارکت مراکز دارای مجوز در فعالیت ها، برون سپاری بسیاری از فعالیت های فرهنگی، بهره گیری از ظرفیت انجمن ها، استفاده از ظرفیت موسسات قرآنی دارای مجوز برای گسترش آموزش و معارف قرآنی، انجام فعالیت های مشارکتی با سازمان و نهادهای مختلف و... است.


برگزاری المپیاد ورزشی دانش آموزان در گیلان
به گزارش تابناک گیلان ، مهرزاد حمیدی صبح امروز در نشست با دست‌اندرکاران جشنواره نوجوان سالم اظهار داشت: توجه به تمام ابعاد پرورشی و تربیتی دانش‌آموزان با همکاری مدرسه و خانواده ضروری است.

وی با بیان اینکه جشنواره نوجوان سالم فرصتی برای ارائه سبک زندگی اسلامی به دانش‌آموزان است، افزود: برای مقابله با جنگ نرم دشمن نیازمند برنامه‌ریزی جامع فرهنگی هستیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت  آموزش و پرورش گفت: از کسانیکه که با ایجاد فرصت تربیتی خوب و مناسب و تولید محصولات خوب فرهنگی زمینه الگوهای تربیتی را فراهم کرده‌اند قدردانی می‌کنیم.

حمیدی تصریح کرد: سیاست‌‌های حوزه معاون تربیت‌بدنی با الهام از سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش بوده و مشارکت در برنامه‌ها، فرهنگی و تربیتی کردن طرح ها و تخصصی شدن فعالیت ها محور اصلی برنامه‌ها است.

وی با بیان اینکه براساس منویات مقام معظم رهبری، تحصیل، تهذیب و ورزش سه محور اصولی روند حرکت دانش آموزان به سوی سعادت است، خاطرنشان کرد: برای تقویت این سه محور در جوانان و نوجوانان دانش‌آموز برنامه‌ریزی شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اجرای ویژه برنامه‌های ورزشی و فرهنگی در مدارس گفت: المپیاد ورزشی دانش آموزان در مدارس سراسر کشور برگزار شد.


تشدید نظارت شورا بر عملکرد شهردار رشت
به گزارش تابناک گیلان ،محمود باقری‌خطیبانی با اشاره به وضعیت شهرداری رشت، اظهار داشت: نظارت شورا بر فعالیت شهرداری و سازمان‌های تابعه در راستای وظایف قانونی تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه عزل و نصب مدیران شهرداری از حقوق قانونی شهردار است، افزود: دخالتی در عزل و نصب‌ها نداریم ولی بر اساس وظایف قانونی مانع هرگونه هرج و مرج در شهرداری رشت هستیم.

نایب رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه شهرداری جای شخم‌زدن نیست، گفت: با تغییرات اتوبوسی و عدم حفظ حرمت مدیران و کارکنان شهرداری مخالفیم و پیگیر وضعیت پیش آمده هستیم.

باقری‌خطیبانی با تأکید بر اینکه خدمت به مردم مهمترین هدف برای شورانشینان است، تصریح کرد: شورای اسلامی شهر رشت بر اساس ماده 74 قانون شهرداری‌ها حق دخالت در عزل و نصب کارکنان شهرداری را ندارد ولی این قانون صلب‌کننده وظایفی نظارتی شورا نیست.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر رشت فردی را برای مسئولیتی در شهرداری تعرفه نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: از فعالیت مدیران دلسوز، مومن، انقلابی و متخصص در شهرداری حمایت می‌کنیم.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه کسی حق ندارد آرامش حاکم بر شهرداری را برهم بزند، اظهار داشت: نگرانی‌های مردم و پیشکسوتان مدیریت شهری در خصوص اتفاقات اخیر را دریافت کردیم و پیگیری می‌کنیم.


ضرورت پرداخت جریمه‌های معوقه تخلفات رانندگی
به گزارش تابناک گیلان ،مهیار رستگار با اشاره به وضعیت راه‌های گیلان اظهار کرد: اکنون تمام راه‌های اصلی و فرعی استان باز است و تردد در آنها جریان دارد.

وی با بیان اینکه محدودیت ترافیکی در راه‌های گیلان وجود ندارد، تصریح کرد: رانندگان با توجه به قوانین رانندگی برای برقراری ترافیک ایمن کمک کنند.

فرمانده پلیس راه گیلان در ادامه به جرائم و تخلفات رانندگی اشاره کرد و گفت: برخی از رانندگان پس از اعمال قانون به دلیل تخلفات از پرداخت جریمه خودداری می‌کنند.

وی با تصریح بر اینکه تعویق در پرداخت جریمه‌های تخلفات رانندگی موجب توقیف خودروی راننده می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که جریمه رانندگی بیش از یک‌میلیون تومان شود وسیله نقلیه راننده توقیف می‌شود.

رستگار تعدادی از رانندگان را دارای تخلفات چند میلیونی عنوان کرد و یادآور شد: رانندگان متخلف در صورت اعمال قانون جریمه موظف هستند در مدت 60 روز اقدام به پرداخت آن کنند در غیراین‌صورت با بروز تخلفات میزان جرائم نقدی افزایش می‌یابد و خودرو توقیف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه رانندگان از انجام تخلفات رانندگی خودداری کنند، متذکر شد: رانندگان باید جریمه‌های معوقه خود را در مدت زمانی مذکور پرداخت کنند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.


شروع آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی
به گزارش تابناک گیلان ،مهدی حاجتی خبر داد: ثبت نام از دانش آموزان ششم ابتدایی برای ورود به دوره متوسطه اول (پایه هفتم) مدارس نمونه دولتی از روز گذشته آغاز شده و تا 15 اردیبهشت ادامه دارد.

وی اظهار داشت: دانش آموزان گیلان واجد شرایط دارای امتیاز خوب در کارنامه شان بایستی برای ثبت نام از طریق سایت http://azmoon.giledu.irاقدام کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در رابطه با منابع آزمون ورود به مدارس نمونه دولتی بیان کرد: 30 درصد سووالات ویژه پایه پنجم و 70 درصد مربوط به ششم است.

وی خاطر نشان کرد: سووالات به صورت تستی شامل آموزش قرآن و هدیه های آسمانی ، فارسی ، مطالعات اجتماعی ، علوم تجربی و ریاضیات است.

حاجتی یادآور شد: آزمون ورود دانش آموزان گیلان به مدارس نمونه دولتی اول خرداد همزمان با سراسر کشور در این استان برگزار می شود.

12 مدرسه نمونه دولتی در استان گیلان فعال است.

استان گیلان دارای بیش از 376 هزار دانش آموز است که در پنج هزار و 781 واحد آموزشی مشغول به تحصیل هستند.


بیش از10میلیون سهم در تالار بورس داد و ستد شد
به گزارش تابناک گیلان ،محمدرضا مهران فر گفت: این میزان سهم به ارزش 24 میلیارد و 801 میلیون و 930 هزار و 774 ریال مورد داد و ستد قرار گرفت که 48 درصد مربوط به خرید سهام است.

وی اظهار داشت: چهار میلیون و 165 هزار و 454 سهم به ارزش 11 میلیارد و 881 میلیون و 624 هزار و 304 ریال خریداری شده است.

مهران فر خاطر نشان کرد: شش میلیون و 118 هزار و 327 سهم نیز به ارزش 12 میلیارد و 920 میلیون و 306 هزار و 470 ریال فروخته شده است.


لایروبی بیش از یک هزار کیلومتر از انهار گیلان
به گزارش تابناک گیلان ،شرکت آب منطقه ای گیلان طی اطلاعیه ای اعلام کرد: در راستای اجرای برنامه های پیش بینی شده برای کسب حداکثر آمادگی برای فصل آبیاری و کشاورزی و بهره مندی از همه ظرفیت های آبی استان، تاکنون بالغ بر یک هزار و 50 کیلومتر از انهار و کانال های استان لایروبی شده است.

در ادامه این اطلاعیه افزوده شده: در حال حاضر 65 دستگاه ماشین آلات سنگین در مناطق مختلف به انجام وظایف محوله از جمله لایروبی انهار و کانال ها مشغول هستند.

شرکت آب منطقه ای گیلان در این اطلاعیه اضافه کرده است: 339 سردهنه در گیلان برای فصل آبیاری و کشاورزی آماده و آبگذاری شده و 139 حلقه چاه سرویس و نگهداری و 256 ایستگاه پمپاژ آماده سازی شده است.

استان گیلان 238 هزار هکتار شالیزار دارد که سالیانه حدود 700 هزار تن برنج سفید از آن استحصال می شود.

سفیدرود تنها سد مخزنی استان و تامین کننده آب 80 درصد شالیزارهای گیلان است. عمده آب شرب و کشاورزی گیلان از آب های ورودی خارج از استان از طریق دو رودخانه شاهرود و قزل اوزن تامین می شود و آب این دو رودخانه در پشت سد سفیدرود جمع و پس از تنظیم، بین نیازهای آبی استان توزیع می شود. 

37 درصد نیاز مصرف داخلی برنج کشور در گیلان تولید می شود که رقم های کیفی و کمی هاشمی و علی کاظمی بیش از 80 درصد آن را شامل می شود.


رویکرد مدرسه‌ محوری آموزش و پرورش گیلان
به گزارش تابناک گیلان ، مهرزاد حمیدی بعد از ظهر امروز در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره دانش‌آموزی نوجوان سالم گیلان با اشاره به در پیش بودن هفته سلامت اظهار کرد: این جشنواره در راستای گرامیداشت هفته سلامت برگزار شده است.

وی با بیان اینکه هفته گذشته چنین جشنواره‌ای در گرگان برگزار شده بود، افزود: با برگزاری این جشنواره باید بتوانیم آغاز برنامه‌های آینده و  پروژه‌های جدید را داشته باشیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش برگزاری جشنواره مذکور را از نظر کیفی و کمی بسیار خوب توصیف کرد و گفت: برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های جذاب در ایجاد شادی و نشاط و انس دانش‌آموزان به مدرسه تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی در وفاق و سازگاری و پیشگیری از آسیب‌ها بسیار موثر است، تصریح کرد: جشنواره مذکور از نظر آثار چهار برابر رشد کرده بود.

حمیدی پیاده کردن طرح‌های خلاقانه در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس را امری مهم دانست و خاطرنشان کرد: مسابقات تیمی مادران و دختران و پدران و پسران در مدارس برگزار کنیم.

وی از حضور 3 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در المپیادهای آموزشگاهی خبر داد و یادآور شد: در حوزه تربیت بدنی و ورزش مسابقات تیمی مادران و دختران و پدران و پسران در مدارس برگزار می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد این وزارتخانه در حوزه ورزش مدارس متذکر شد: امسال رویکرد آموزش و پرورش مدرسه‌محوری و فراگیر شدن ورزش همگانی و ارتقای آن در مدارس کشور است.

گردهمایی معلمان تربیت بدنی و مربیان بهداشت گیلان نیز با حضور حمیدی در دهکده ساحلی بندر انزلی در حال برگزاری است.

پاداش چند میلیونی در مقابل حقوق سنوات
به گزارش تابناک گیلان، محمود باقری‌خطیبانی امروز در رشت با انتقاد از به‌کارگیری کارگران فضای سبز شهرداری این شهر در برخی ویلاهای شخصی مدیران اظهار کرد: بنده موضوع به‌کارگیری کارگران فضای سبز شهرداری رشت در داخل ویلاهای شخصی برخی از مدیران شهرداری این شهر را شخصاً مشاهده کردم.

وی با بیان اینکه باید حقایق به گوش مردم برسد تا از انجام چنین کارهایی جلوگیری شود، تصریح کرد: این در حالی است که شنیده می‌شود برخی از مدیران شهرداری رشت در سه ردیف کارگر، مدیران میانی و مدیر برای خود پاداش‌های میلیونی در نظر گرفته‌اند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت ادامه داد: گفته می‌شود برخی از مدیران شهرداری رشت تا سقف 100 میلیون تومان پاداش دریافت کردند.

وی با ابراز تاسف از وضعیت رفتگران شهرداری رشت خاطرنشان کرد: پاداش‌های میلیونی و خارج از عرف در حالی به مدیران پرداخت شد که رفتگران پرتلاش شهرداری رشت هنوز حق سنوات گذشته خود را دریافت نکرده‌اند.

باقری‌خطیبانی با اشاره به بحث بیمه تکمیلی پرسنل شهرداری رشت متذکر شد: چرا زمانی که حق بیمه از حقوق پرسنل کسر می‌شود همچنان پرسنل برای استفاده از مزایای بیمه تکمیلی با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: پرسنل شهرداری زمانی که برای دریافت خدمات درمانی به بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند متوجه می‌شوند که به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از سوی سازمان‌ها قادر به استفاده از مزایای بیمه تکمیلی نیستند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه اعضای شورا حق انتقاد کردن دارند، گفت: بنده به سرپرست شهرداری رشت رأی دادم اما در مواقع لازم انتقادات خود را نیز به وی اعلام کردم.

وی ادامه داد: اگر عملکرد ضعیفی از ثابت‌قدم شهردار فعلی رشت مشاهده شود به طور یقین انتقادات خود را صریحاً اعلام می‌کنم و در صورت مشاهده عملکرد مثبت از او قدردانی و حمایت می‌شود.

قرارداد ترکمانچای شهرداری رشت با شهربازی این شهر

باقری‌خطیبانی با تاکید بر اینکه اعضای شورا باید حامیان حقوق شهر و شهروندان باشند، افزود: موضوع قرارداد شهر بازی شهر رشت طبق گفته یکی از اعضای شورای شهر رشت مانند قرارداد «ترکمانچای» است.

وی با انتقاد از قرارداد مذکور اظهار کرد: باید از امضای چنین قراردادهایی و از پرداخت پاداش‌های میلیونی در شهرداری رشت جلوگیری شود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه حرمت افراد در زمان عزل و نصب‌ها حفظ شود، خاطرنشان کرد: بنده در عزل و نصب‌ها هیچ نظری ندارم زیرا برادرزاده و یا خواهرزاده خودم را در سمت‌های مدیریتی مشغول به‌کار نکرده‌ام که امروز نگران باشم.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم در عزل و نصب‌ها نباید با حیثیت افراد بازی شود و اگر قرار است افراد از پست‌های مدیریتی خود جابه‌جا شوند به گونه‌ای نباشد که شخصیت افراد لگد مال شود.

باقری‌خطیبانی در پایان متذکر شد: بنده ویلا و سگ ندارم که بخواهم از کارگران زحمتکش شهرداری برای نگهداری آنها استفاده‌های شخصی کنم و هرگز اجازه چنین عملی را به خود نخواهم داد و در صورت مشاهده چنین اقدام‌هایی افشاگری خواهم کرد و از حقوق کارگران پرتلاش شهرداری دفاع می‌کنم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار