کد خبر: ۲۵۳۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۲ 29 June 2016
نشست‌های دوره‌ای «گفت‌و‌گوی فرهنگی» که از بهمن ماه سال گذشت آغاز شده است، دگر بار در اندیشگاه فرهنگی مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران، به جلسه دوم رسید.

به گزارش تابناک مازندران، دومین نشست «گفت‌و‌گوی فرهنگی» صبح امروز با حضور چهره‌های شاخص فرهنگ و هنر مرکز استان، میزبان نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بود.

نشست‌های دوره‌ای «گفت‌و‌گوی فرهنگی» که از بهمن ماه سال گذشته با مدیریت مهدی رمضانی از فعالان هنر و رسانه استان آغاز شده است، دگر بار در اندیشگاه فرهنگی مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران، به جلسه دوم رسید.

در این نشست که با حضور محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران همراه بود، وضعیت فرهنگ و هنر مرکز استان مورد بررسی قرار گرفته و انتقادات و پیشنهاداتی در این‌باره، از سوی هنرمندان حاضر در نشست مطرح شد.

عدم آشنایی مردم ساری با نام‌های ماندگار و چهره‌های شاخص فرهنگی شهر، متروکه شدن و تخریب سینماها، بر زمین ماندن پروژه تالار فرهنگ و هنر، محروم بودن شهر از موزه، ناچیز بودن بودجه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابل بودجه فرهنگی نهادهای غیرتخصصی، اجرایی نشدن قانون اختصاص نیم‌درصد از بودجه عمرانی دستگاه‌ها به خرید آثار هنری، بروز برخی بی‌مهری‌ها نسبت به فعالیت‌های هنری به‌ویژه در عرصه موسیقی و ... از مهم‌ترین مشکلات برشمرده توسط پیشکسوتان و فعالان فرهنگی حاضر در نشست بوده است که به‌طور جداگانه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

جمعی از اصحاب رسانه با طرح دغدغه‌ها و انتقاداتی پیرامون وضعیت فرهنگی مرکز استان، به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در نشست دوم «گفت‌و‌گوی فرهنگی» در حضور نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران پرداختند.

* بودجه فرهنگی اداره‌کل ارشاد به یک میلیارد تومان رسید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ضمن تشکر به‌دلیل برپایی این نشست و گردهم آمدن چهره‌های شاخص فرهنگ و هنر مرکز استان، اظهار کرد: قطعاً این نشست‌ها می‌تواند منجر به شناسایی راهکارهایی شود که در بهبود وضعیت فرهنگی مؤثر باشد.

احد جاودانی با اشاره به طرح برخی گلایه‌ها پیرامون مشکلات موجود، گفت: بسیاری از انتقادها به‌جا و منطقی است و مسؤولان موظف به رسیدگی هستند اما برخی گلایه‌ها هم نهایتاً به خود شخص برمی‌گردد، چرا که اگر جایی عملکرد مناسبی نمی‌بینیم یعنی آن مسؤول، درست عمل نمی‌کند و آن مسؤول، منصوب وزیری است که توسط نماینده مجلس انتخاب می‌شود و آن نماینده هم از طریق رأی ماست که به مجلس می‌رود.

وی ضمن با یادآوری بودجه 400 میلیون تومانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید، گفت: بودجه فرهنگی این اداره‌کل در حال حاضر به‌واسطه تلاش‌های بسیار به یک میلیارد تومان رسیده که با این حال در مقابل اعتبارات فرهنگی برخی دستگاه‌ها بسیار ناچیز است.

جاودانی به تقسیم بودجه فرهنگی میان 27 دستگاه و نهاد اشاره کرد و یادآور شد: بسیار خوب است که آقای دامادی و نمایندگان دیگر، از طریق رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران، شرایطی را ایجاد کنند که حداقل 25 درصد از بودجه فرهنگی به دستگاه تخصصی آن یعنی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یابد، چرا که به‌عنوان دستگاه رسمی و تخصصی فرهنگ و هنر، از مأموریت‌های فراوان، متنوع و گسترده‌ای برخوردار هستیم که بودجه ناچیز فعلی، به هیچ وجه نمی‌تواند جوابگو باشد.

* تلاش می‌کنم از تریبون مجلس پیگیر مطالبات خانواده فرهنگ و هنر ساری باشم

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه، ضمن اظهار تعجب از بودجه تخصیص‌یافته به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: بنده و همکار خوبم جناب آقای یوسف‌نژاد در خدمت اهالی فرهنگ و هنر هستیم و هرگونه کمکی که از ما ساخته باشد را در زمینه تقویت اعتبار فرهنگی دریغ نمی‌کنیم.

محمد دامادی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع پیشکسوتان و صاحبنظران فرهنگ، ادب، هنر و رسانه مرکز استان، افزود: از اینکه بنده را به دستبوسی خودتان پذیرفته‌اید تشکر می‌کنم و از آقای رمضانی که این نشست‌ها را پایه‌گذاری کرده‌اند می‌خواهم که در جلسات آینده هم بنده را برای حضور در جمع شما عزیزان مطلع کنند.

وی اظهار کرد: در مورد تالار فرهنگ و هنر ساری، در مقاطعی تذکراتی دادم اما چون همکارم در دوره قبلی مجلس پیگیر امور بود، ورود جدی به این موضوع نداشته و چندان دخالت نکردم اما در حال حاضر با کمک دیگر نماینده ساری تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام حرف‌ها و دغدغه‌هایی که مطرح کرده‌اید درست است و همه آنها را می‌پذیرم و تلاش می‌کنم از تریبون مجلس شورای اسلامی، پیگیر مطالبات خانواده فرهنگ و هنر این شهر باشم.

* پروژه تالار فرهنگ و هنر به‌دلیل عدم تخصیص بودجه با 80 درصد پیشرفت نیمه‌کاره مانده است

مسؤول برگزاری نشست‌های دوره‌ای «گفت‌و‌گوی فرهنگی» نیز ضمن اشاره به روند شکل‌گیری این جمع مستقل و توضیحاتی پیرامون برگزاری نشست نخست در بهمن سال گذشته، مهم‌ترین دغدغه‌های مرکز استان در حوزه فرهنگ را عدم وجود جدیت در این حوزه دانست و اظهار کرد: در نماز جمعه هفته گذشته، مدیرکل دادگستری استان از تعداد بالای پرونده‌ها در دادگاه خانواده و افزایش جرایم گفت و دستگاه‌های فرهنگی را به ورود جدی در این حوزه فراخواند ضمن اینکه همه ما از بالاترین ضریب نفوذ اینترنت و بیشترین تعداد گردشگر در استان مازندران خبر داشته و بر فرصت‌ها و آسیب‌های ناشی از آن اشراف کامل داریم.

مهدی رمضانی به وجود 19 سینمای غیرفعال و مخروبه در استان که سه مورد آن مربوط به شهر ساری است اشاره کرد و افزود: از سینما ایران تنها جنازه‌ای باقی مانده و سینما فردوسی و سینما فرهنگ هم به کل ناپدید شدند و حوزه هنری و سازمان مدیریت استان می‌توانند مورد آخر را برای مردم ساری از بایگانی خارج کنند و البته نمایندگان محترم هم می‌توانند در این رابطه جویای وضعیت و واقعیات شوند، همین‌طور در مورد پروژه تالار فرهنگ و هنر که به‌دلیل عدم تخصیص بودجه، با 80 درصد پیشرفت نیمه‌کاره مانده است نیز می‌توانند ورود جدی داشته باشند و در مورد موزه نداشته‌مان و بناهای تاریخی رهاشده نیز باید اقدامی انجام دهند.

وی اقدامات حمایتی نمایندگان مجلس را از یک مصاحبه و نطق گرفته تا رایزنی و در صورت لزوم، تذکر را بسیار مفید دانسته و گفت: حدود یک‌هزار و 700 مرکز فرهنگی خصوصی یعنی یک‌چهارم مراکز تحت پوشش اداره‌کل ارشاد استان، در ساری فعال هستند که بخش اعظمی از بار فرهنگی این شهرستان را به دوش می‌کشند و ساده‌ترین کاری که می‌توان برای آنها انجام داد تمهید برخی معافیت‌ها و تخفیف‌ها در هزینه‌ها همچون انرژی، عوارض شهرداری، مالیات و ... است که با رایزنی‌هایی نه‌چندان دشوار، انجام‌شدنی است.

رمضانی در پایان بر ضرورت استمرار این نشست‌ها و آغاز هماهنگی برای برگزاری نشست سوم «گفت‌و‌گوی فرهنگی» با حضور سایر مسؤولان مرکز استان تأکید کرده و یادآور شد: از آقای دامادی که دعوت‌مان را پذیرفتند تشکر می‌کنیم و به پیگیری‌های ایشان برای رفع کاستی‌های موجود امیدوار هستیم ضمن اینکه آقای حسین‌زادگان فرماندار ساری، پیشاپیش برای حضور در نشست بعدی اعلام آمادگی کردند و ان شاالله از آقای یوسف‌نژاد دیگر نماینده ساری نیز که پیش از این، با قبول دعوت‌مان به حضور در تئاتر شهر تهران برای دیدن نمایش هنرمندان ساروی، اهالی فرهنگ را به خود علاقه‌مند کرده‌اند برای حضور در این جمع، دعوت می‌کنیم.

به گزارش فارس، پژوهشکده فرهنگی ساری‌شناسی، میزبان نشست اول «گفت‌و‌گوی فرهنگی» در 21 بهمن 94 و اندیشگاه فرهنگی مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران نیز میزبان نشست دوم در 8 تیرماه 95 بوده و طبق اعلام مسؤول برگزاری این نشست‌ها، زمان و مکان برگزاری سومین نشست «گفت‌و‌گوی فرهنگی» به زودی اعلام می‌شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار