اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بحث و بررسی درخصوص بندهای مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال انظارت بر جمع‌آوری و دفن پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران نهایتا با 19 رای موافق آن را به تصویب رساندند.
کد خبر: ۲۵۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ 28 June 2016
جعفری رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در دویست‌وهفتادویکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی مصوبه تعیین بهای خدمات جمع‌آوری و دفن پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی گفت: پسماندهای صنعتی به دلیل عدم نظارت و ایفای وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط در شهر تهران دچار مشکلات بسیاری هستند. برای مدیریت پسماندهای این بخش شهرداری تهران به رغم اینکه به لحاظ قانونی وظیفه‌ای ندارد، اما براساس این مصوبه پیشنهاد مدیریت این نوع از پسماندها را داده است.

وی افزود: برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه از سال گذشته مذاکراتی را با بخش خصوصی آغاز کرده‌ایم. با توجه به اینکه پسماندهای صنعتی و بیمارستانی با سایر زباله‌ها مخلوط می‌شوند، مدیریت آنها کار بیشتری دارد بر همین اساس لایحه‌ای را به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم کردیم و در آن هزینه‌های ارائه این خدمات را مشخص کرده‌ایم.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تاکید کرد: البته در این لایحه پس از بررسی در کمیسیون‌های مربوطه مبلغ 130 تومان برای بهای این خدمات تعیین شد که پیشنهاد ما برای ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی افزایش این رقم تا 200 تومان است.

در ادامه محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: پسماندهای پزشکی خود به چهار دسته تقسیم می‌شوند. دسته نخست پسماندهای عادی و شبه خانگی هستند که در آشپزخانه بیمارستان‌ها و در بخش‌های دیگر تولید می‌شوند. زباله‌های عفونی تیز و برنده و شیمیایی و دارویی نیز سه بخش دیگر زباله‌های بیمارستانی را شامل می‌شوند که در این میان که زباله‌های عفونی بسیار خطرناک هستند.

وی ادامه داد: روزانه حدود 100 تن زباله پزشکی در شهر تهران تولید می‌شود که از این میان حدود 18 تن پسماند عفونی خطرناک است، لذا لازم است این زباله‌ها از مبدا تفکیک شوند.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به جلسه مشترک برخی از اعضای کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، رییس مدیریت پسماند و وزیر بهداشت گفت: در این جلسات توافقات خوبی انجام شد و با اعداد و ارقامی که شهرداری تهران اعلام کرد، موافقت شد در صورتی که شهرداری تهران تا پایان سال 96 بتواند زباله‌سوز ویژه این پسماندها احداث کند.

براساس لایحه‌ای که امروز به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید، هزینه جمع‌آوری و حمل پسماندهای عمده پزشکی با بیش از یک مخزن 300 لیتری مبلغ 360 تومان به ازای هر کیلوگرم در نظر گرفته شد. همچنین هزینه جمع‌آوری پسماندهای صنعتی و کشاورزی مبلغ 1300 ریال به ازای هر کیلوگرم و هزینه جمع‌آوری و حمل پسماندهای پزشکی بی‌خطر شده مبلغ 1700 ریال به ازای هر کیلوگرم تعیین می‌شود.

همچنین مقرر شد تا زمان استقرار سیستم زباله‌سوز جهت دفن پسماندهای پزشکی، بابت دفن بهداشتی پسماندهای پزشکی در سلول‌های دفن بهداشتی که مطابق دستورالعمل‌های تعیین شده می‌باشد، هزینه دفن آن مبلغ 4000 ریال به ازای هر کیلوگرم دفن بهداشتی علاوه بر مبالغ مندرج در بندهای قبلی دریافت خواهد شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار