دیوارهایی که برای زیبایی محله، زرد شده‌اند و هنوز یک ماهی از رنگ آمیزی آن‌ها نگذشته، تبله کرده و نم گرفته‌اند، موضوعی است که بار دیگر باعث اعتراض مردم محله هرندی شده است.
کد خبر: ۲۵۲۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳ 28 June 2016
رنگ‌هایی که به محیط اطراف زیبایی بصری می‌دهند، ضمن زنده و پویاتر کردن فضای شهری، بر رفتار اجتماعی هم اثر می‌گذارند، و موجب ارتقای روحیه شهروندان و افزایش شادابی و نشاط در جامعه می‌شوند؛ نمونه این گونه تاثیرگذاری‌ها را می‌توان بر نقاشی‌های زنده و ترسیم فضای آرام روستا و مزارعی دید که در حاشیه بزرگراه‌ها بر روی دیوار نقش بسته است. یزدان کاکایی، روان‌شناس در گفت‌وگویی با اشاره به این تاثیرگذاری می‌گوید: فضاهای شهری مانند هر عنصر و شیء فیزیکی دیگر، واجد یک کیفیت بصری به نام رنگ هستند. نحوه استفاده از رنگ‌ها برای جلوه بخشی به این فضاها تابع عوامل بسیار متعددی است، اما یکی از عواملی که باید در کاربرد رنگ در نظر گرفته شود، تأثیر آن بر روح و روان شهروندان به عنوان افرادی است که در تعامل مداوم با این فضاها هستند.

چندی پیش جمعی از اهالی محله شهید هرندی در منطقه ۱۲، از رنگ زرد(پوشاننده‌ای) انتقاد کردند که در یک ماه گذشته روی دیوارهای محله نقش بست، اما انتقادها از کیفیت رنگ‌ها بود و نم دادن آن در کمتر از یک ماه.

البته رنگ آمیزی برخی بناهای میراثی نیز انتقاد دیگری بود که پیش از این در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

ملکی: اشتباه رنگ آمیزی در بافت تاریخی را جبران می‌کنیم

عابد ملکی شهردار منطقه ۱۲، گفت: موضوع نقاشی دیوارهای قدیمی (پوشاننده) موضوع جدیدی نیست و در سراسر تهران برای نگه‌داشت شهری استفاده می شود.

وی افزود: دیوارهایی در سطح شهر وجود دارد که رها شده است و فضای شهری را نازیبا می کند. گاهی برای آنها از طرح های هنری استفاده می شود، اما یک جاهایی به دلیل دور بودن از چشم، استفاده از طرح های هنری به اصطلاح نمی‌صرفد و از پوشاننده استفاده می شود.

شهردار منطقه ۱۲ تصریح کرد: این پوشاننده ها از آسیب ها مصون نیستند و شعارنویسی در مناسبت ها و انفجارها در چهارشنبه آخر سال آسیب های جدی به آنها وارد می کند.

ملکی با اشاره به محله شهید هرندی گفت: در این محله بحث انضباط شهری، ساماندهی نما و منظر شهری حائز اهمیت بوده و در دستور کار ما قرار دارد. به همین دلیل حجم رنگ آمیزی ها نیز بیشتر است.

وی با اشاره به برخی انتقادها درباره استفاده از پوشاننده‌ها در فضای میراثی گفت: متاسفانه یک اشتباه در بافت تاریخی اتفاق افتاد که پیمانکاران برخی بناهای تاریخی را با استفاده از این پوشاننده ها رنگ کردند که این موضوع البته تا حد زیادی اصلاح شده است.

شهردار منطقه ۱۲ اضافه کرد: برنامه ما درباره نماهای معماری تهران و میراثی، احیاست نه استفاده از پوشاننده که متاسفانه پیمانکاران دچار اشتباهاتی شده اند و البته این اشتباه تا حد بسیاری رفع شده است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار