احمد حكیمی‌پور دبیركل حزب اراده ملت ایران و عضو شورای شهر تهران است و در گفت‌وگوی اختصاصی با ساعت ۲۴ درباره دو موضوع مختلف دیدگاه خود را ارائه كرد. او در بخشی از این گفت‌وگو به مقوله سیاست در شهرداری تهران اشاره كرد و در بخش دیگری از صحبت‌هایش به كاركرد مجلس در تنظیم امور سیاسی كشور اشاره كرد.
کد خبر: ۲۵۲۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴ 28 June 2016
منع قانونی شهردار تهران از فعالیت سیاسی

رییس فراكسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره وجود شایبه‌هایی درباره فعالیت سیاسی شهرداری تهران و موسسه همشهری گفت: از ابتدای دوره چهارم به آقای قالیباف برای اداره بهتر و تقویت مدیریت شهری كمك كرده‌ایم. به ایشان هم گفته‌ایم كه خط قرمز ما هم این بوده كه مجموعه شهرداری و شخص شهردار وارد عرصه سیاسی نشوند چرا كه شهرداری یك نهاد خدماتی غیرسیاسی است. اگركسی دغدغه انجام فعالیت سیاسی داشته باشد راه برایش باز است ولی نمی‌تواند در شهرداری بماند. شهرداری و زیرمجموعه‌های آن محل و پشتوانه برنامه‌ریزی‌های لجستیكی برای اهداف سیاسی نیست چرا كه چرخه اقتصادی و رانت گسترده‌ای در سیستم شهرداری وجود دارد بی‌اندازه مستعد افتادن در ورطه فساد است.

رییس فراكسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران ادامه داد: به طور جد مراقب این مساله هستیم و معتقدیم كه اگر كسی بخواهد كار سیاسی كند باید از شهرداری استفعا دهد و برود. فرقی هم نمی‌كند كه شخص شهردار تهران باشد یا شهردار یكی از مناطق. امكانات شهرداری مال مردم است و مردم تهران به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند از سرمایه آنها برای مقاصد سیاسی برداشت و استفاده شود. این كار بسیار خطرناك است و شهرداری را از مسیر خدمتگزاری به مردم دور و آن را دچار حاشیه و از مسیر اصلی دور می‌كند. وظیفه اصلی شهرداری كه خدمت رسانی به شهر و شهروندان است را تحت الشعاع قرار می‌دهد. بارها چه در جلسات خصوصی با شهردار و چه مصاحبه هایمان اعلام كرده‌ایم كه فعالیت سیاسی شهردار و شهرداری خط قرمز ما است و با آن بدون هر اغماضی برخورد می‌كنیم.

وی گفت: ما از این خط قرمز خود عدول نمی‌كنیم و ابزارهای لازم را هم برای جلوگیری و برخورد با این خطا داریم. هشدار لازم را هم در این باره بارها داده‌ایم و باز هم می‌دهیم. چندی پیش حزبی تشكیل شد كه اعضای شورای مركزی آن عمدتا از مدیران شهرداری بوده‌اند وسط جلسه شورای شهر تذكر دادم و گفتیم این كار درست نیست و آن را جمع كنید چرا كه اموال شهرداری عمومی و متعلق به شهروندان است و شایبه سوءاستفاده پیش می‌آید.

 دبیركل حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت ایران ادامه داد: این قضیه به طریق اولی درباره روزنامه همشهری هم وجود دارد. وقتی سردبیر همشهری دبیركل یك حزب سیاسی باشد مساله‌ساز می‌شود و ایجاد شایبه می‌كند. وقتی رییس موسسه همشهری درصفحه اولاین روزنامه مصاحبه‌ای سیاسی انجام داده بود هم تذكر لازم را به دادیم.

مجلس دهم و آشتی ملی

وی در ادامه به نقش مجلس دهم در تقویت آشتی ملی اشاره كرد و گفت: مجلس عصاره فضائل یك ملت و خانه مردم است و می‌تواند مظهر وحدت جامعه در عین كثرت باشد. جامعه ایران هم مانند یك فرض مینیاتوری متنوع و رنگارنگ است. وقتی همه قومیت‌ها و مذاهب نماینده مجلس دارند یعنی مجلس باید تجلی وحدت ملی باشد. مجلس به جای اینكه استرس و جنگ و دعوی را به جامعه منتقل كند می‌تواند روح وحدت و همدلی را در كشور تقویت كند البته این به معنای حاكمیت سكوت گورستانی بر آن نیست. اما بحث‌ها باید به شكلی مطرح شود كه از آن بوی همدلی و تفاهم بیاید. در كلام بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری وحدت رمز موفقیت و تداوم انقلاب و نظام عنوان شده است.

نماینده اسبق مجلس افزود: در شرایطی كه شاهدیم مشكلات و بی‌نظمی‌ها و ناامنی‌ها در اطراف كشور موج می‌زند ایران به عنوان یك جزیره آرامش و ثبات در منطقه مطرح است. باید قدر این را بدانیم و آن را با همدلی و همكاری حفظ كنیم. رهبری در پیام نوروزی سال گذشته‌شان سال ۹۴ را سال همدلی دولت و ملت نامیدند. قرار نیست فقط سال ۹۴ سال همدلی دولت و ملت باشد و به محض اینكه وارد سال بعدی شدیم به جان هم بیفتیم. نامگذاری سال‌ها یك راهبرد دایمی است و صرفا برای یك سال نیست بلكه سال به سال اسم یكی از آنها به میان می‌آید.

وی گفت: اكنون فرصت بسیار مناسبی است. مجلس باید در این زمینه خودی نشان دهد و مولفه‌های همبستگی ملی را تقویت كند. یعنی در نظر بگیرد كه چه اقدامات و مصوباتی باید انجام دهد كه به همراهی و تعامل مثبت قوای مختلف با یكدیگر كمك كند و چه كار كند كه به حل و فصل منازعات و ایجاد همگرایی و انسجام در مجموعه نظام یاری رساند. البته این انتظار از سایر قوا هم می‌رود ولی جنس مجلس از این نظر با قوه مجریه و قضاییه متفاوت است. چرا كه در آن نمایندگان مردم از اقصی نقاط كشور به طور مستقیم حضور دارند پس می‌تواند تكیه گاه وحدت ملی باشد.

مسائل مجلس ششم

دبیركل حزب اراده ملت ایران گفت: اگر متحصنین مجلس ششم كمی كوتاه می‌آمدند تنها صلاحیت چهار تن از آنها برای انتخابات مجلس هفتم رد می‌شد و بسیاری از آنها شانس ورود مجدد به مجلس را حفظ می‌كردند. احمد حكیمی‌پور در این گفت‌وگوی اختصاصی با ساعت ۲۴، همچنین از تذكرات جدی به شهردار تهران مبنی بر پرهیز از هر گونه فعالیت سیاسی در شهرداری خبر داد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ابتدای مصاحبه به ارزیابی خود از مجلس ششم پرداخته و گفت: هر مجلس محصول شرایط و موقعیت‌های خاصی است. مجلس ششم هم از این قاعده مستثنی نیست. این مجلس مجلسی پیگیر و فعال بود به ویژه در مسائل مربوط به آزادی‌های ملت. اما بویژه در سال پایانی كار بحث استفعای دسته جمعی و تحصن جمعی از نمایندگان آن مطرح شد و تندروی‌هایی صورت گرفت كه نه تنها گره گشا نبود بلكه بر سر راه مردم وقفه ایجاد كند. مجلس در همه نظام‌های سیاسی كاركرد ترمیم یا حل منازعات و شكافها را دارد و نباید به عمیق‌تر شدن این شكاف‌ها كمك كند. ولی این نوع رفتار باعث شد احساس شود شكافی عمیق در حاكمیت وجود دارد.

حكیمی‌پور گفت: این مجلس می‌توانست بهتر هم عمل كند. نقل‌قول موثقی از یكی از سران قوای آن موقع كه فردی اصلاح‌طلب هم بود شنیده‌ام كه بعد از تحصن نمایندگان در رایزنی با رهبری قرار شد صلاحیت نمایندگان رد صلاحیت شده برای شركت در انتخابات مجلس هفتم دوباره مورد بررسی قرار گیرد و به غیر از چهار نفر صلاحیت بقیه متحصنین توسط شورای نگهبان تایید شود. مشروط بر اینكه اعتصاب و تحصن تمام شود و مجلس كار عادی خود را از سرگیرد.

وی تصریح كرد: قرار بود قضیه به این صورت حل شود و نمایندگان به این روش جلو نروند. اما وقتی این پیشنهاد به متحصنین شده بود ظاهرا مورد قبول قرار نگرفته بود و گفته بودند تحصن را ادامه می‌دهیم تا صلاحیت آن چهار نفر هم تایید شود. مدتی طول نكشید كه رهبری آن سخنرانی معروف را انجام دادند و فرمودند كه با گردن‌كلفتی نمی‌شود كار را جلو برد و صلاحیت همه آقایان رد شد.

 حكیمی‌پور خاطرنشان كرد: البته این مجلس نكات مثبتی هم داشت. صداقت نماینده‌ها در پیگیری حقوق ملت، فعال و اكتیو بودن و نظارت قوی بر اجرای قانون و عملكرد دستگاه‌ها از جمله آنها بود. تنها تحقیق و تفحص از شهرداری تهران توسط این مجلس صورت گرفت و قبل و بعد آن هیچ مجلس دیگری چنین كاری نكرده بود و نكرد. این مجلس گزارشی مفصل از تراكم‌فروشی شهرداری منتشر كرد با اینكه شهردار یك فرد اصلاح‌طلب بود یا تحقیق و تفحصی از صدا و سیما صورت داد كه اقدام قابل توجهی بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار