نقشه های پهنه های گسلی در محدوده شهر تهران با همکاری شهرداری تهران ، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی ، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تهیه پس از بلاتکلیفی ۱۲ ساله، ابلاغ شد.
کد خبر: ۲۵۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳ 25 June 2016
در نشستی که به این مناسبت در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اصحاب رسانه تشکیل شد دکتر محمد شکر چی زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی اعلام کرد:با توجه به خطر زلزله در کلانشهرهای کشور، تجربه نشان داده است که مکان های نزدیک به گسل بیشترین خطر پذیری را دارند از این رو باید ساخت و ساز در محدوده پهنه گسلی طبق ویرایش چهارم آئین نامه استاندارد۲۸۰۰که از شهریورماه سال گذشته اجباری شد، اعمال شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ سال بود موضوع تهیه نقشه های پهنه های گسلی شهر تهران مورد توجه بوده است، افزود: در این زمینه مطالعات سازمان زمین شناسی و شهرداری انجام شده بود اما هماهنگی برای گرفتن نتیجه حاصل نشده بود که سرانجام از سال گذشته با هماهنگی های لازم اقدامات برای پهنه بندی محدوده زلزله، ضوابط اولیه، صورت گرفت که گامی برای استمرار تدقیق مطالعات گسل ها و ارائه این الگو به سایر کلانشهرها است.

شکر چی زاده اظهار کرد: این نقشه ها با میزان دقت ۳۵ صدم جی از ۲۲ منطقه شهر تهران تهیه شده است به طوری که موقعیت دقیق پهنه گسل ها را نشان می دهد و بدین ترتیب اهمیت نقطه هر پلاک در پهنه گلی دیده می شود و مطابق آن، ساخت و ساز صورت می گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی افزود: با این مطالعات ساختمان مهم و حساس نباید در روی پهنه گسل ساخته شود و برای ساختمان سازی و به ویژه ساختمان های بلند مرتبه یعنی از ۱۲ طبقه به بالا اعمال محدودیت شده و با مطالعات ویژه صورت می گیرد تا بدین ترتیب با این اقدامات خطرات وقوع زلزله کاهش یابد اما این موضوع صرفا به معنای کاهش تلفات تهران نیست.

شکر چی زاده خاطر نشان کرد: تمام اقدامات صورت گرفته برای مشخص شدن نقشه پهنه های گسل شهر تهران برای بالا بردن میزان تاب آوری شهر در برابر تکانه ها است تا پایداری و مقاومت را بالا ببرد.

وی تاکید کرد: نمی توانیم از گسل ها فرار کنیم بلکه همچون تجربه های موفقی چون ژاپن باید بیاموزیم چگونه کنار گسل ها زندگی کنیم و تلفات را به حداقل برسانیم چرا که فرار از محدوده گسل به معنای نزدیک شدن به گسل دیگر است.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، نقشه های پهنه های گسلی در محدوده شهر تهران آغازی برای بالا بردن تاب آوری تهران است تا در ادامه این الگو در سایر کلانشهرها هم پیاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار