اهالی بن بست شبنم در یافت آباد خبر از قطع و خشک کردن درختان باغی در این محله می دهند. تخریب این باغ چند سالی است که از سوی صاحبان آن دنبال می شود.
کد خبر: ۲۵۱۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱ 25 June 2016
مافیای قطع درخت همه جا یک شگرد دارد. هم در باغات شمال شهر هم در غرب و حالا در جنوب شهر تهران. به جای آب، پای درختان گازوییل می ریزند و پنهانی درختان خشک شده را قطع می کنند.

دیگر درختان این شهر امنیت ندارند. هرگوشه از این شهر که باغی باشد مافیای قطع درخت دست به کار می شود و با خشک کردن درختان زمینه ساخت و ساز را فراهم می کند. این روزها درختان  پایتخت یا از بی آبی خشک می شوند و یا ریشه هایشان را در گازوئیل می سوزانند.  

به تازگی اهالی محله یافت آباد از خشک کردن باغی در این محله خبر داده اند. یکی از ساکنان این محله درباره محل باغ و جزییات قطع درختان گفت: میدان معلم را به سمت چهار راه قهوه خانه که برویم. ، باغی روبروی شهرک امام خمینی، بن بست شبنم در حال تخریب است. اهالی محل از این حادثه مطلع شده و تا حدودی مقابل این تخریب ها ایستاده اند. باغ بزرگی که حدود یک سوم آن به دلیل قطع آبیاری و ریختن گازوئیل به پای درختان خشک شده است. برای مقابله با ادامه درخت کشی با تلفن های شهرداری هم تماس گرفتیم. حدود یک ماه به شماره های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ تماس گرفتیم و که ماموران ۱۳۷ به همراه کارشناس محیط زیست شهرداری به محل رفته و عمدی بودن خشک کردن درختان در این زمین را پذیرفتند.

او ادامه داد : باغ را با دیوار کوتاهی به ۲ قسمت کرده اند که به راحتی یک طرف باغ را از درخت پاکسازی کنند و با اره درختان را قطع کرده اند. در بین درختان قطع شده درخت گردویی که پر از بار است هم بود که هنوز فرصت نکرده اند آن را جا به جا کنند. اهالی کوچه شبنم نامه ای جمع کرده اندو درخواست از بین بردن این باغ شده اند.  


اما پیگیری ها از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۸ به این نتیجه رسید که در این باغ درختانی قطع شده که خشک بوده اند.این که قطع این درختان حتی خشک شده مجوز کمیسیون ماده ۷ را دارد یا خیر مشخص نیست. اهالی محل سخنان مسئولان شهری را قبول ندارند و عکس هایی در اختیار دارند که نشان می دهد یک درخت گردو سبز که پر از میوه بوده در میان درختان قطع شده است.

تخریب این باغ در زمانی  که طرح صیانت از باغات به کمیسیون های تخصصی بازگشت داده شد  نشان از فرصت سوزی تصمیم گیری شهری در خصوص حفظ درختان این شهر دارد.

زمانی که رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران خبر از برگشت این طرح به کمیسیون های تخصصی را داد در پاسخ به این پرسش که که طولانی شدن روند شناسایی باغات، موجب تخریب باغات نخواهد شد، گفت: در حال حاضر قرار شده بر اساس لایحه اطلاعاتی که شهرداری دارد و با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای، سامانه GIS و اطلاعاتی که از مالکان به صورت مکتوب گرفته شده، این شناسنامه‌ها تهیه شود. برخی از صاحبان باغ برای ساخت و ساز به شهرداری مراجعه کردند تا پرونده آنها در کمیسیون باغات مورد بررسی قرار گیرد که پرونده این نوع باغات نیز موجود است. به نظر می‌رسد سه تا پنج سال زمان لازم است تا این فرآیند طولانی تعیین تکلیف شود.

تقی‌پور با بیان اینکه شناسنامه باغات بالای ۲ هزار  مترمربع کامل است، اضافه کرد: باید شناسنامه باغات زیر ۲ هزار  متر تا ۵۰۰ متر تهیه شود که شهرداری ۶ ماه فرصت گرفت تا اقدام به تهیه شناسنامه باغات کند. هر چند به نظر می‌رسد این پروسه برای تکمیل، به زمان بیشتری نیاز دارد.

تقی پور ۲۶ اردیبهشت ماه اعلام کرد کم تر از یک ماه دوباره این طرح در دستور کار شورا قرار می گیرد. اما به نظر می آید به این زودی طرح صیانت از باغات در دستور کار پارلمان محلی قرار نگیرد و در این زمان نیز مافیای باغ کشی، تکلیف اندک باغ های پایتخت را هم مشخص کند.

اما شیوه این مافیا برای از بین بردن باغ های پایتخت چیست؟ محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران درباره مافیای قطع درخت در شهر تهران، گفت: تعدادی مشخص در تهران فعالیت کرده و به جان باغات پایتخت افتاده‌اند، بگونه‌ای که باغات را از افراد، نهادها و مردم خریداری کرده و با بی توجهی به باغ موجب از بین رفتن آن می‌شوند و پس از آن از شهرداری مجوز ساخت و ساز دریافت می‌کنند.

حقانی با بیان اینکه براساس قانون «حفظ و گسترش فضای سبز»، مسئولیت اداره باغ برعهده مالک است اما در صورت کوتاهی مالک، شهرداری باید نسبت به آبیاری و حفاظت از درختان اقدام کند، گفت: وظیفه شهرداری است که نسبت به صیانت از باغات اقدام کند اما این مهمم محقق نمی‌شود و جای سوال دارد؟ چراکه بر نحوه نگهداری باغات از سوی شهرداری ایراداتی وجود دارد و باید اصلاح شود تا باغات تخریب نشوند.

محمد حسین بوچانی، دبير كميسيون سلامت محيط زيست شورای شهر تهران  نیز با بیان اینکه مجموعه ای از ضوابط، قوانین و مقررات وجود دارد که عدم رعایت آن منجر به تخریب باغ ها شده است گفت: از سال ۵۹ قانونگذار مقرر کرده است که باغ‌های محدوده شهرها به مانند خانه‌های مسکونی سند و شناسنامه داشته باشد ولی حتی یک شهر در کشور را پیدا نمی‌کنید که به این موضوع توجه کرده باشد.

بوچانی علت این اتفاق را کوتاهی دستگاه‌های نظارتی و نظام حرفه ای طراحی کننده طرح‌های جامع و تفصیلی دانست و  عدم تهیه شناسنامه را یکی دیگر از عوامل اصلی تخریب باغ‌های تهران برشمرد.

او با اشاره به مضررات مصوبه برج باغ گفت: این مصوبه سبب شد که با گودبرداری خاک از بین برود، آبرسانی به باغ دچار مشکل شود و اساساً هر سناریویی برای ساخت و ساز در باغ‌ها دچار مشکل است. شواهد عيني نشان مي‌دهد با صدور پروانه در باغات آن هم از نوع بلند مرتبه، به سرعت كل باغ از بين مي‌رود. بدون هيچ تعارفي احكام قانون حفظ و گسترش و همچنين آيين‌نامه ذيل آن اجازه ساخت و ساز در باغات را نمي‌دهد، روح حاكم بر اين قوانين گسترش و صيانت و حفاظت از باغات است و حتي درج كلمه «گسترش» در ابتداي اين قانون به همين واسطه معنا پيدا مي‌كند.

او اضافه کرد:  استدلال‌هایی که برای عدم لغو مصوبه برج باغ می آورند، ساخته پرداخته افراد خاصی است که دنبال انحراف نظام تخصصی معماری و شهرسازی در چارچوب نظام سرمایه‌داری هستند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار