حال ناخوش این روزهای درختان خیابان ولیعصر(عج) نیازی به تایید و تکذیب مسئول، نهاد و سازمانی ندارد؛ اگر مسیرتان به این خیابان می‌خورد تنها کافی است کمی دقیق تر باشید تا درختان خشک، با شاخه‌های بدون برگ و ریشه‌های تشنه را ببینید.
کد خبر: ۲۵۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 25 June 2016
با این‌که متهمان زیادی از جمله ساخت و ساز، گرمی هوا، آفت و... برای حال ناخوش این روزهای درختان چنار ولیعصر از سوی مسئولان اعلام شده اما چه اهمیتی دارد وقتی هیچ تغییری در حال این روزهای درختان این خیابان تاریخی رخ نمی‌دهد و علل و عوامل خشکی رفع نشده و حال درختان بدتر می شود.

خشکی درختان تاریخی خیابان ولیعصر(عج) این روزها کمپین مردمی شده بگونه‌ای که نیکو قاسمی، دبیر این کمپین در مورد چرایی شکل گیری این حرکت می‌گوید:  به عنوان فعال محیط زیست، مسائل زیست محیطی  و جلب مشارکت مردمی برای حفاظت از محیطی که در آن زندگی می کنیم بسیار  مهم است.

وی ادامه می‌دهد: در روز درختکاری سال گذشته، با توجه به آلودگی هوا و مشکلات درختان ولیعصر با تعدادی از دوستانمان روی درخت‌های ولیعصر بنرهایی با شعارهای زیست محیطی در راستای نشان دادن ارزش درخت و تاثیر آن بر هوای کلانشهری مثل تهران،  نصب کردیم که متاسفانه یک روز بعد همه توسط شهرداری منطقه جمع آوری شد.

قاسمی با بیان اینکه درختان خیابان ولیعصر(عج) ثبت نام ملی شده و همه دارای شناسنامه هستند اما در چند سال اخیر متاسفانه این درختان نابود شدند می‌گوید:۲۴  خرداد ماه خبری منتشر شد که تعدادی از درختان ولیعصر روبه روی تئاتر شهر مجددا توسط شهرداری منطقه قطع شدند، بسیار متاثر شدم. تحقیق کردم به چه دلیل این درختان قطع شدند که شهرداری علت رو آفت و پوسیدگی اعلام کرده بود و اینکه خطر سقوط درختان وجود داشته است.

او در مورد اولین حرکت کمپین حفاظت از درختان کهن که با محوریت توجه و حفظ درختان ولیعصر(عج) آغاز به کار کرده است اظهار می‌کند:  بایداز این درختان ارزشمند حمایت شود. با راه اندازی کمپینی در فضای مجازی از مردم،مسئولان و ... درخواست کردیم تا به ما پیوندند که خوشبختانه گروه‌های مردمی، سمن‌های محیط زیستی و هنرمندان فعال در زمینه زیباسازی شهر با ما همراه شدند.

قاسمی با بیان اینکه  در ابتدا سعی داشتیم تا در صفحه  اینستاگرام  ابتکار کامنت بذاریم و اعتراضمان را اعلام کنیم که پیجشان را بستند، گفت: در نتیجه بیانیه‌ای به شخص رئیس جمهور تنظیم کردیم تا با این کمپین آگاه سازی مردم نسبت به این سرمایه ارزشمند افزایش یابد.

او می‌گوید: روزانه درخت‌های زیادی به واسطه پساب‌ها و آلودگی آب و خاک خشک می‌شوند؛ درختان زیادی به واسطه ساخت و ساز قطع می‌شوند. در کلانشهری مثل تهران که با معضل آلودگی به خصوص آلودگی هوا رو به رو است اهمیت درخت و فضای سبز دو چندان هست. وجود موش، عدم توجه به پساب و دورریز مغازه، ریختن سیمان و ملات‌های ساختمانی و ... همه و همه به ریشه درختان آسیب میزند و آنها را خشک می کند. حفظ این سرمایه ها مسئولیتی است به دوش مردم و مسئولین که هیچ کدام نمی توانند از آن شانه خالی کنند. مغازه داری به خاطر بهتر دیده شدن  تابلو مغازه‌اش درخت رو به روی مغازه را قطع می کند و با دادن جریمه به شهرداری خود را راحت می کند.

قاسمی با بیان اینکه این کمپین  از مردم می خواهد تا پیام خود را در قالب اعتراض، تسلیت  و دلنوشته نسبت به درختان بنویسند می‌افزاید: این کمپین کاملا مردمی است و از اقشار مختلف در آن حضور دارند و چیزی که من را خوشحال می کند این است که هر کدام سعی دارند به نوبه خود کمک کرده و مشارکت داشته باشند و  امید داریم فعالیت این کمپین نه تنها از قطع بیشتر درختان ولیعصر پیشگیری کند، بلکه از نابودی سایر درختهای این کلانشهر هم جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه هشتک #نابودی و #قطع_درختانی ولیعصر انتخاب شده است می‌گوید: نامه ای برای رئیس جمهور تنظیم کرده ایم تا او  مانع از نابودی درختان ولیعصر(عج) شود چراکه ما خیابان ولیعصر (عج) بدون چنار را نمی شناسیم!

متن نامه به شرح ذیل است:

جناب دکتر روحانی
رئیس جمهور محترم
ما هنرمندان، دانشگاهیان، ورزشکاران و سایر اقشار جامعه ایران، بدینوسیله نارضایتی خود را نسبت به نابودی درختان صد ساله شاهراه ولیعصر که هر ساله به دلایل مختلف نظیر پوسیدگی و آفات قطع می شوند اعلام می داریم. بی گمان بخش مهمی از این رویداد ناشی از بی توجهی و عدم رسیدگی مسئولین ذی ربط است، لذا از شما درخواست داریم تا با دخالت مستقیم و مسئولانه خود از نابودی هرچه بیشتر این میراث ملی جلوگیری فرمایید.
بی شک توجه به این درختان ارزشمند که در طولانی ترین خیابان خاورمیانه واقع شده اند، می تواند گامی موثر در جهت جلوگیری از نابودی هر چه بیشتر درختان کلانشهرهایی نظیر تهران باشد.

بزرگترین پیروزی مردم

محمد حقانی،رئیس کمیته محیط زیست شوری شهر تهران نیز با اشاره به لزوم افزایش نظارت های اجتماعی در حوزه مسائل زیست محیطی و حفظ درختان می‌گوید: فارغ از خشک بودن یا نبودن درخت که امری کارشناسی است، آنچه که مرا متحیر کرد این توفیق اجتماعی برای حساسیت مردم به محیط زیست است. این بزرگترین پیروزی برای شهروندان ماست. روزگاری کسی حساسیت به قطع درختان نداشت اما امروز دیگر قتل عام درختان ساده نیست و مردم هوشیار با هر وسیله‌ای با این عمل زشت مقابله می‌کنند.

شاید حرکتهای کوچک مردمی این روزهای برخی از شهروندان که با هشتک #نابودی و #قطع_درختانی ولیعصر فعال است، موجب خیر شود و حال درختان تاریخی خیابان ولیعصر(عج) کمی بهتر شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار