بر اساس آخرین آمارها در سال گذشته حجم قاچاق سیگار ۵۴۴ میلیون دلار بوده است که هرچند طبق اعلام مسئولان مبارزه با قاچاق کالا کاهش ۳.۵ میلیارد نخ را تجربه کرده اما افزایش تقاضا در بازار داخلی و سود بادآورده در این بخش باعث شده که قاچاق این کالا همچنان ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۲۵۰۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵ 25 June 2016
 سیگار جزو اقلامی است که قاچاق آن در سطح وسیعی انجام می‌شود و بخش قابل توجهی از بازار داخل را به خود اختصاص داده است. همین مسئله مشکلاتی را برای تولید این کالا در داخل ایجاد کرده است، چرا که به گفته کارشناسان این عرصه، قیمت سیگار قاچاق در مقایسه با سیگار داخلی پایین تر است و همین موضوع افزایش تقاضا برای سیگار قاچاق بالا برده است.

به گفته محمد حسین برخوردار - رییس سابق شرکت دخانیات - سیگاری که قاچاق می‌شود در کنار پایین بودن قیمت، کیفیت پایین و نامطلوبی دارد که باعث به خطر افتادن سلامت جامعه می‌شود.

بنا به گفته وی، بین ۳۵ تا ۴۰ درصد بازار داخلی سیگار را سیگار قاچاق تشکیل می‌هد.

پیش از این سهم شرکت دخانیات از تامین سیگار داخلی بیشتر بوده است اما در حدود یک دهه گذشته این سهم روند نزولی داشته است. در حالی که در سال‌های قبل‌تر سهم تولید سیگار در داخل ۲۴ میلیارد نخ بوده که در سال ۱۳۹۳ تولید و فروش سیگار به ۹ میلیارد نخ کاهش یافته است. هر چند که برخی دیگر از آمارها نشان می‌دهد که این روند در سال ۱۳۹۴ افزایش داشته است و از کل مصرف سیگار در داخل در سال گذشته ۳۰ میلیارد نخ آن تولید داخل بوده است.

اما به گفته نخعی - مدیر کل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز - حجم قاچاق سیگار در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۳ معادل ۳.۵ میلیارد نخ کاهش داشته است.

نخعی درباره آخرین وضعیت قاچاق سیگار عنوان می‌کند که در سال گذشته مجموع تولید داخلی و مشارکتی ۲۹ میلیارد نخ بوده است و ۱۶.۴ میلیارد نخ نیز واردات قانونی انجام شده است.

به گفته وی، مجموع کشفیات قاچاق سیگار در سال گذشته  ۵۰۰ میلیون از ۸.۵ میلیارد نخ بوده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۳ کاهش داشته است.    

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین گفته که افزایش تقاضا در بازار داخلی و سود باد آورده در این بخش باعث شده که قاچاق این کالا همچنان ادامه داشته باشد؛ هر چند بر اساس اقدامات سال گذشته، شاهد کاهش قاچاق سیگار بوده ایم.

طبق برآوردهای مسئولان، سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد دلار حجم قاچاق نسبت به سال ۱۳۹۳ کاهش یافته است وهرچند که اقدامات و برنامه هایی در حوزه مبارزه با قاچاق انجام شده و موثر بوده اما قطعا کافی نبوده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار