تابناک تهران - حاشیه های قطع درختان ولیعصر ادامه دارد و بحث هایی قدیمی مانند اینکه چه گونه درختی برای وضعیت کنونی اقلیم تهران مناسب است، دوباره از سر گرفته شده اند.
کد خبر: ۲۴۹۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰ 21 June 2016

چند روز پیش خبری درباره قطع مجدد درختان خیابان ولیعص منتشر شد.

خبری که هنوز هم حاشیه های زیادی درباره اش منتشر می شود.

دیروز عادل جلیلی مدیر باغ گیاه‌شناسی در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها گفته: «درخت چنار زمانی برای خیابان ولیعصر مناسب بود که ارتفاع ساختمان‌ها بیشتر از دو طبقه نبوده و آب روان در داخل جوی‌ها رد می‌شده است. حالا طرح تفصیلی خیابان ولیعصر (عج) باید تغییر کند. درخت چنار به آب فراوان احتیاج دارد و نیلینگ و گودبرداری ساختمان‌های اطراف خیابان ولیعصر (عج) به ریشه این درختان لطمه می‌زند، این در حالی است که ارتفاع 11 طبقه‌ای ساختمان‌های اطراف این خیابان، مانع رسیدن نور به درختان می‌شود و به همین دلیل است که به تازگی درختان رفتار دیگری داشته و شاخه‌هایشان در وسط خیابان به یکدیگر رسیده است.» او در این گفت و گو بهترین درخت را برای تهران کاج اعلام کرده است.

اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره این حرف می گوید: «موافقم که شرایط فعلی آن هم برای خیابانی مانند ولیعصر اصلا مناسب درختان چنار نیست اما فکر می کنم باید شرایط تغییر کند. باید ببینیم وقتی درباره مناسب بودن یک محیط برای درختان حرف می زنیم داریم به عوامل واقعی و اجتناب ناپذیر اشاره می کنیم یا عواملی که به دلیل سهل انگاری ما به وجود آمده اند. اینکه ما حریمی برای درختان قائل نباشیم و بعد بگوییم که به آنها نور نمی رسد و باید به فکر گونه دیگری باشیم.»

او ادامه می دهد: «تهران از ابتدا توسط خارجی ها چنارستان نامگذاری شده بود. پوشش طبیعی بومی تهران از زمان آقامحمد خان قاجار که تهران را به خاطر آب و هوا به عنوان پایتخت انتخاب کرد وجود درختان چنار بود و از پیچ شمیران تا دربند را چنارستان می گفتند. چنار اصلا ساخته شده است برای خاک، آب و هوای تهران. برگ های تخت و پهن چنار که هر درخت حدود 10هزار تا 15هزار برگ وجود دارد، باعث تلطیف هوا می شود، ریشه آن خاک را نگه می دارد، ساقه اش هم آب را جذب می کند و به سفره آب زیرزمینی می دهد. البته درختان دیگری هم برای تهران مناسب هستند مانند درختان میوه دار.»

االبته کهرم اعتقاد دارد که اگر قرار است از این به بعد درختی در حاشیه خیابان ها کاشته بشود می توان به گونه های دیگر فکر کرد اما نباید داشته‌های فعلی را نادیده گرفت.

او می گوید: «اینکه مشکلاتی که حفظ برخی درختان دارد بهانه ای بشود برای بی توجهی به آنها و یا تلاش برای خلاص شدن از دستشان و جایگزین کردن نمونه‌های راحت‌تر واقعا ظلم به طبیعت و فرهنگ ماست. در حال حاضر خیابان ولیعصر را با درخت های چنار می‌شناسند و ما باید این میراث اجتماعی و طبیعی را حفظ کنیم.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار