اطلاع‌رسانی، کیفیت فیلم‌های اکران شده و قیمت بلیت سینماها در ماه رمضان، سه عاملی است که پخش‌کنندگان سینمایی –فارغ از اینکه اکران ماه رمضان را موفق ارزیابی می‌کنند یا نه- بر اثرگذار بودن این عوامل بر رونق سینماها تأکید دارند.
کد خبر: ۲۴۸۵۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶ 20 June 2016
عده‌ای از پخش‌کنندگان و مدیران پخش سینما  ارزیابی خود از وضعیت اکران ماه رمضان امسال را با سال‌های قبل مقایسه کردند.

امیر قطبی (مدیر پخش شرکت فیلمیران) که در حال حاضر بیشترین تعداد فیلم‌های درحال پخش در سینماها را دارد (بارکد، ایستاده در غبار، ابد و یک روز، بادیگارد، یک دزدی عاشقانه و رسوایی2)  درباره‌ی رونق گیشه در ماه رمضان امسال نسبت به سال‌های گذشته به ایسنا می‌گوید: فروش امسال نسبت به سال‌های قبل ضعیف‌تر بوده واین امر دو علت اساسی دارد؛ اول قیمت بلیت است که هر سال نیم بها بود که باعث می‌شد خانواده‌ها بعد از افطار به سینماها بیایند اما امسال به علت عدم کارشناسی، ابتدا قیمت بلیت را قبل از افطار نیم بها کردند و بعد هم این طرح لغو شد و قیمت‌ها تمام بها شد.

مدیر سینما «ایران» معتقد است که علت دیگر "نبود اطلاع‌رسانی" است و اظهار می‌کند: امسال انگار کسی اطلاع ندارد که طرح "اذان تا اذان" اجرا شده است. سال‌های گذشته سانس 2 بامداد در سینماهای ما با 80 درصد ظرفیت نمایش داشت ولی امسال سانس آخر ما ساعت 24 است. معمولاً این اطلاع‌رسانی از طریق تلویزیون انجام می‌شد که همه‌گیر بود اما تیزرها تلویزیونی هم با مشکل مواج شدند و در مجموع امسال اطلاع رسانی ضعیف‌تر از سال‌های پیش است. البته ترکیب فیلم‌ها هم در استقبال مخاطب اثرگذار است و امسال فقط فیلم «بارکد» بیش از سایر فیلم‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

حبیب اسماعیلی (مدیر پخش شرکت رسانه‌ی فیلمسازان)  درباره‌ی رونق گیشه‌ی سینماها در ماه رمضان امسال معتقد است: امسال از شب عید با رونق سینماها مواجه بودیم و فروش رمضان هم خوب بوده است. با وجود این اطلاع‌رسانی هنوز کم است و نیاز داریم در این ماه صداو‌سیما و سایر رسانه‌ها  طرح  اذان تا اذان را به اطلاع مردم برساند؛ چون بسیاری از مردم نمی‌دانند که فیلم‌ها تا سحر اکران می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد قطعاً استقبال از فیلم‌ها بیشتر خواهد شد. از سویی هنوز خیلی از فیلم‌های خوب اکران نشده‌اند و با اکران آنها  در روزهای آینده اتفاق خوبی می‌افتد.

این پخش کننده که این روزها «مرگ ماهی» را در سینماها دارد، درباره‌ی تأثیر قیمت بلیت در فروش فیلم‌ها نیز می‌گوید: اول کیفیت خود فیلم مهم است و قیمت بلیت در مرحله‌ی بعدی است. چنانکه قیمت بلیت در عید امسال 10 هزار تومان بود و در عین حال از فیلم‌ها استقبال زیادی شد و کسی اعتراضی نداشت. قیمت بلیت سینما در کشور ما در مقایسه با سایر اقلام  بسیار پایین است و اصلاً گران نیست و اگر مخاطب با فیلم ارتباط برقرار کند از آن استقبال می‌کند.

احمد مختاری (مدیر شرکت پخش هدایت فیلم) نیز  با بیان اینکه "رونق گیشه  بستگی به کیفیت خود فیلم دارد" می‌گوید: ماه رمضان یا مناسبت‌های دیگر در فروش فیلم‌ها اثر ندارند. برای نمونه فروش فیلم «آآاادت نمی‌کنیم» (جمعه) در تهران 76 میلیون تومان بوده و این نشان می‌دهد که رونق سینما به کیفیت فیلم‌ها بستگی دارد.

او درباره‌ی تبلیغ فیلم‌ها و نامناسب بودن اطلاع‌رسانی نیز مطرح می‌کند: بعضی فیلم‌ها مثل «رسوایی2» و «ایستاده درغبار» از تلویزیون تبلیغ می‌شوند در مقابل برخی فیلم‌ها تبلیغی ندارند. پیش از ماه رمضان برخی فیلم‌ها در ماهواره تبلیغ می‌کردند اما با ممنوعیتی که  در این زمینه اعمال شده باید تلاش کنیم با تبلیغات محیطی این کمبود را جبران کنیم.

مدیر پخش «هدایت فیلم» که پخش «آآاادت نمی‌کنیم» را بر عهده دارد درباره ی توقیف چند روزه‌ی این فیلم و تأثیر آن بر فروش می‌گوید: اگر آن چهار پنج روز فیلم را اکران می‌کردیم فروش فیلم حالا از یک میلیارد گذشته بود و از این نظر این اتفاق به فروش ماه رمضان هم لطمه زد.

مختاری با بیان اینکه تنوع فیلم‌ها  بر فروش اثر می‌گذار می‌گوید: امسال هم فیلم کمدی مثل «بارکد» در حال اکران است و هم فیلم ملودرام مثل «آآاادت نمی‌کنیم» و هم فیلم  دفاع مقدسی «ایستاده در غبار» و از این بابت ترکیب فیلم‌ها مناسب است.

سعید خانی  (مدیر پخش شرکت نسیم صبا) نیز درباره‌ی رونق گیشه در ماه رمضان می‌گوید: امسال استقبال از فیلم‌ها خوب نبود چون اطلاع رسانی خوبی انجام نشد. از طرفی  مشکلی که برای فیلم «آآاادت نمی‌کنیم» پیش آمد به اکران صدمه زد. از طرفی شورای صنفی نمایش هم تصمیم گرفت برعکس سال‌های پیش، بلیت سینماها پیش از افطار نیم بها باشد و بعد از افطار تمام بها، اما نبود اطلاع‌رسانی کافی باعث شد این طرح شکست بخورد و بعد هم قیمت بلیت کلاً تمام بها شد.

او با اشاره به اینکه در روزهای آتی با اکران فیلم‌هایی مثل «دراکولا» و «دختر» وضعیت اکران بهتر خواهد شد به حمایت رئیس جدید  صداوسیما از سینما امیدوار است و می‌گوید: گزینه‌ی اصلی برای تبلیغ فیلم‌های سینمایی تلویوزیون است و بعد از آن تبلیغات محیطی که با قصه‌ی تکراری عدم حمایت شهرداری مواجه است و در مرحله آخر  فضای مجازی است که اگر فیلم‌ها در این فضا به نفع یکدیگر تبلیغ کنند، می‌تواند تاثیر گذار باشد.

مهدی صباغ‌زاده (مدیر پخش شرکت نیمروز فیلم) که پخش «اژدها وارد می‌شود» را بر عهده دارد، درباره‌ی وضع سینماها در ماه رمضان می‌گوید: تا به حال به نظر نمی‌رسد اتفاق خاصی افتاده باشد. با توجه به اینکه افطار حوالی ساعت 21 است بیرون رفتن برای مردم سخت است و این موضوع روی فروش فیلم‌ها هم اثر می‌گذارد. اما با گذشت روزها و عادت کردن مردم به این وضع و همچنین آمدن فیلم‌های جدید، احتمالاً فروش فیلم‌ها بهتر خواهد شد.

این پخش کننده‌ی سینما قطع شدن تبلیغات ماهواره‌ای را موجب پایین آمدن فروش فیلم‌ها می‌داند و با بیان اینکه "دوستان نباید در پخش تیزرهای ماهواره‌ای افراط می‌کردند" می‌گوید: امیدواریم مسئولان مجوز این کار را بدهند چون اتفاقی علیه کشور نمی‌افتد و فقط آنونسی که وزارت ارشاد به آن مجوز داده پخش می‌شود. حالا که عده‌ای به رایگان یا با هزینه‌های پایین این تیزرها را پخش می‌کنند ما باید به نفع سینمای ایران از آن بهره بگیریم؛ چه ایرادی دارد که تیزر یک فیلم از ماهواره پخش شود؟ با این کار کسی ضد انقلاب می‌شود؟ برعکس این کار برای سینمای جمهوری اسلامی رونق به دنبال دارد. از طرف دیگر تلویزیون خودمان برای پخش تیزرهایی که وزارت ارشاد به آنها مجوز داده مشکلاتی دارد و با سانسور بسیار آنها را پخش می‌کند یا اصلاً پخش نمی‌کند که این به فیلم‌ها لطمه می‌زند. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار