از پردیس تئاتر تهران چه خبر؟
تابناک تهران - مجموعه پردیس تئاتر خاوران که از ابتدای شهریور سال 86 کلنگ آن زده شده بود، در سال91 کاملا آماده بهره برداری شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه اردیبهشت تئاتر این مجموعه را افتتاح کرد، اما هنوز نمایشی در سالن‌های این مجموعه به روی صحنه نرفته است.
کد خبر: ۲۴۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰ 19 June 2016

اگر نگاهی به ویژگی های پردیس تئاتر تهران یا همان مرکز تئاتر خاوران بیاندازید و بدانید که این مجموعه تقریبا نظیری در جنوب شهر تهران ندارد حتما دلیل ذوق زدگی اهالی جنوب شرق تهران را از راه اندازی چنین مرکزی در نزدیکی محل زندگی شان درک خواهید کرد.

در این مجموعه یک هزار مترمربع به کارگاه دکور و خیاطی و 3 هزار مترمربع هم به اتاق‌ های پشت صحنه و سالن‌ های تمرین اختصاص داده شده است. همچنین پردیس تئاتر خاوران دارای یک لابی اصلی است که در طبقه بالا و ضلع غربی آن یک قرائت‌خانه قرار گرفته و غرفه ‌ای برای ارائه محصولات فرهنگی در آنجا در نظر گرفته شده است. در ضلع شرقی این لابی یک سالن کنفرانس مطبوعاتی قرار داده شده که برای برگزاری نشست ها محل مناسبی است. مرکز پردیس تئاتر حرفه ‌ای شهر تهران فضای آمفی تئاتر روباز نیز دارد که به مساحت 3500 مترمربع است؛ این مکان می ‌تواند برای نمایش‌ های آئینی و سنتی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین کتابخانه تخصصی، سایت اینترنت، گالری‌ ها و ایجاد فضاهای کارگاهی و آموزشی با مساحتی نزدیک به 4 هزار مترمربع و مکان‌ هایی تفریحی چون رستوران، فروشگاه و سالن بازی کودکان از دیگر امکانات این مجموعه محسوب می‌ شوند. مجموعه ای که مدت ها از افتتاحش می گذرد و هنوز به بهره برداری نرسیده است.

به نظر می رسد مشکل بزرگ این مجموعه بی برنامگی و بدون هدف بودن مسئولان آن است. مدتی هم شایعاتی مبنی بر واگذاری این مجموعه به سازمان فرهنگی هنری شهرداری وجود داشت که این اتفاق هم رخ نداد. مدتی بعد هم گفته شد که این مجموعه قرار است به عنوان کاخ جشنواره تئاتر فجر کارش را شروع کند اما حالا مجموعه ای با این همه امکانات رها شده و سالن هایش را خاک گرفته است .

مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران درباره این مجموعه می گوید: «سالن از پروژه‌های بسیار گران قیمت و پر هزینه برای شهرداری بوده است، با این حال افتتاح آن معطل باقی مانده است. ساخت این تئاتر پیوست مطالعاتی نداشته و جایگاهش در پازل مأموریتی شهرداری معلوم نیست، حالا جای سوال است که نقش شهرداری در تئاتر آئینی و تئاتر چیست که باید این هزینه گزاف را پرداخت کند؟»

او ادامه می دهد: «هزینه بسیار گزافی برای ساخت این پروژه شده است اما گویا انگیزه ای برای تکمیل و افتتاح آن دیده نمی‌شود. در حالی که حفظ و نگهداری این سالن‌ها خاص و هزینه بر است.»

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران که به نحوی مسئول این مجموعه محسوب می شود درباره تاخیر در افتتاح آن می گوید: «احداث بزرگترین مرکز تئاتر حرفه ای ایران در جنوب پایتخت یکی از اساسی ترین اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران است. عملیات احداث این مرکز به پایان رسیده و به زودی به بهره برداری می رسد. به هرحال کم کردن فاصله شمال با جنوب شهر یکی از سیاست ها و اولویت های اصلی شهرداری تهران به شمار می آید. به همین دلیل بهترین مرکز فرهنگی و سالن تئاتر با تجهیزات و امکانات گسترده در منطقه ۱۵ احداث شده است. با توجه به ویژگی های این پروژه طبیعی ست که بهره برداری از آن مدتی بیشتری طول بکشد اما توقع داریم که در سال 95 این اتفاق بیفتد.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار