تابناک تهران - مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران اعلام کرده که تاثیر ایرادات فنی در آلودگی شهر تهران ده درصد بیشتر نیست اما سرهنگ مراد مرادی،معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ عقیده دارد معاینه فنی منظم خودروها می تواند تا 25 درصد از آلودگی هوای تهران کم کند.
کد خبر: ۲۴۵۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱ 18 June 2016

دیروز نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با تاکید بر پیشرفت مکانیزم های کنترل وضعیت فنی خودروهای پایتخت گفت: «براساس مطالعات علمی، سهم معاینه فنی در کاهش آلوگی هوا تنها ۱۰ درصد است و اصل معاینه فنی بر افزایش ایمنی خودروها است.

از سویی کسانی که فاصله بین معاینات فنی خودروها را از دو سال به پنج سال رساندند باید جوابگوی همین تاثیرگذاری باشند. این افزایش سن هیچ پشتوانه علمی ندارد؛ چرا که خودروساز خودروی خود را تنها دو سال گارانتی می‌کند، اما معاینه فنی پنج ساله است. به همین دلیل رایزنی‌ها برای اصلاح قانون کاهش سن معاینه فنی با فراکسیون شهری انجام خواهد گرفت. از طرفی چون پلیس نمی‌تواند جلوی همه خودروها را گرفته و نسبت به کنترل برگه معاینه فنی آنها اقدام کند، امیدواریم در اسرع وقت دوربین‌ها به سیستم سیمفا وصل شوند و اعمال قانون در این مورد هم هوشمند شود.»

در حالی که بر روی تاثیر کم معاینات فنی بر آلودگی هوای تهران تاکید می کند، سرهنگ مراد مرادی،معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ عقیده دیگری دارد و می گوید: «بسیاری از خودروهای در حال تردد در شهر، فاقد مبدل کاتالیستی برای فیلتر شدن گازهای سمی خروجی از اگزوز هستند و نبود توجه جدی به رعایت استانداردهای فنی و زیست محیطی خودرو‌ها سبب شده وسایل نقلیه موتوری موجود در چرخه حمل و نقل و ترافیک، سهم ۸۰ درصدی در ایجاد آلودگی هوا را به خود اختصاص داده و تهران را در ردیف آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار دهد. بسیاری از کارشناسان معتقدند معاینه فنی، یکی از راهکارهای مؤثر برای کنترل خودروهای آلاینده است. تحقیقات انجام شده درباره اهمیت معاینه فنی نشان می‌ دهد که انجام صحیح معاینه فنی خودرو‌ها می‌تواند سالانه مواد آلاینده را به میزان ۴۲۵ هزار تن کاهش دهد و حدود ۲۵% از آلودگی هوای تهران را کم کند.»

با وجود اختلاف نظر او و حسینی منش درباره تاثیر معاینه فنی بر کاهش آلودکی هوا، مرادی هم مانند او به فاصله پنج ساله بین معاینات فنی اعتراض دارد و می گوید: «درست است که از یک طرف برخی مردم دانسته یا ندانسته به آلودگی محیط زیست توجه ندارند و با فعالیت‌های خود باعث آلودگی هوا می‌شوند، اما از طرف دیگر شایسته است قوانین و رویکرد متولیان و مسئولین هم در این باره تغییر کند. یکی از قوانینی که جای بحث دارد و باید بر اساس واقعیتهای روز مجددا کار‌شناسی شده و سریعا تغییر پیدا کند، قانون «معافیت پنج ساله خودروهای صفرکیلومتر از معاینه فنی» است. این قانون موجب نگرانی به حق دوست‌داران سلامتی محیط زیست شده است. برخی از صاحب نظران حوزه محیط زیست بر این باورند که این قانون به افزایش ۲۵ درصدی آلودگی هوای شهر کمک کرده است. توجه به این امر وقتی ضرورت اساسی پیدا می‌کند که بدانیم خودروهای داخلی در آلودگی هوا سهم ۸۰ درصدی دارند و حتی ممکن است پس از پنج سال فرسوده و از رده خارج شوند.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
متاسفانه مسوولان ما هنوز عمق فاجعه الودگي هوا را درك نكرده اند، حتي با توجه به توصيه اكيد مقام معظم رهبري هنوز هيچ اقدامي توسط هيچكدام از مسوولان صورت نگرفته ، واقعاً بايد انقلابي در انتخاب مديران شهري لايق وكارامد صورت پذيرد، تهران در حال انفجار است اما شهرداري كماكان در حال فروش شهر است.
رمضاني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
الودگي هواي تهران يك فاجعه انساني است، چرا مديران شهري اينقدر ناكارامد هستند؟!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
مطمئنم كه حتي اگر معافيت يك ساله هم بشه تاثيري نداره و اين صحبتها براي كسب درآمد بيشتر مراكز معاينه فني و اشتغال آفريني و افزايش درآمد حاصل از جريمه به خاطر نداشتن معاينه فني مي باشد . مسولين بايد سراغ خودرو سازان بروند و خودرو ساز را اجبار به توليد خودرو با كمترين آلودگي ممكن بكنند. وقتي خودرو استاندارد نيست مصرف كننده چيكار ميتونه بكنه. يه نفر چقدر ميتونه براي اصلاح يه خودرو جهت كاهش آلودگي هزينه كنه. الان خودروهاي صفر اين خودروسازان به خصوص وطني آلوده كننده هستند پس بايد مشكل را اساسي حل كرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
مشكل تعداد زياد جمعيت و خودرو در شهرهاي بزرگ است، با معاينه فني هم چيزي درست نميشود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار