رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران:
تابناک تهران - روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد از موافقت این وزارت خانه با خرید ۵۱ هزار و ۵۷۰ جلد کتاب از ناشران خبر داد. شاید این خبر بسیاری از ناشران را خوشحال کند اما رئیس اتحادیه ناشران اعتقاد دارد که این روش در بلند مدت به نفع بازار نشر و کتاب نخواهد بود.
کد خبر: ۲۴۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳ 15 June 2016

طبق خبرها در جلسه ٥٥۳ هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد، تعداد ۲۵۹ عنوان کتاب در ۵۱ هزار و ۵۷۰ نسخه به مبلغ ۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال جهت خرید به تصویب رسید. 

بر اساس این خبر ناشرانی که آثار خود را جهت بررسی به این هیات داده‌اند، در صورت تصویب عناوین، برای دریافت حواله خرید و تحویل کتاب‌ها می‌توانند با هماهنگی قبلی به دفتر صدور حواله دبیرخانه هیات انتخاب و خرید کتاب واقع در ساختمان مرکزی وزارتخانه، طبقه سوم، اتاق ٣٤٢ مراجعه کنند.

شاید این خبر بسیاری از ناشران را به تکاپو بیاندازد اما محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران در این باره می‌گوید: «چند سال پیش دولت تصمیم گرفت که به جای دادن یارانه کاغذ به ناشران تعدادی از کتاب های آنها را خریداری کند. همان موقع هم ما اعلام کردیم که این روش جایگزین مناسبی برای یارانه کاغذ نیست. در چند سال گذشته هم خرید کتاب از ناشران افت و خیزهایی داشته یعنی در اجرای آن وقفه هایی اتفاق افتاده است و خرید کتاب اقدامی مستمر از سوی وزارت ارشاد نبوده است.»

او در مورد معایب این طرح می‌گوید: « اولا ما اعتقاد داریم که صرف خرید کتاب از ناشران نمی‌تواند اتفاق خوبی در عرصه کتاب و نشر باشد چرا که ناشر کتاب تولید می‌کند که به دست مخاطبش برسد و با هدف مشخص خریداری شود نه اینکه وزارت ارشاد اقدام به خرید این کتاب ها کند. فعالیت ناشران با سایر تولید کنندگان تفاوت دارد و برای آنها مهم است که مخاطب واقعی کتاب را به دست بیاورد.»

او ادامه می دهد: «ایراد دومی که به این کار وارد است این است که کتاب ها گزینشی خریداری می‌شوند و وزارت ارشاد هدف بر اساس هدف ها نیازهایی که دارد کتاب ها را خریداری می‌کند یعنی خود ناشران نمی‌توانند انتخاب کنند که کدام کتاب شان به فروش برسد بلکه این وزارت خانه است که تعیین می‌کند که در نهایت کدام کتاب ها را می‌خرد. از سویی تمام ناشران در طرح خرید کتاب از سوی وزارت ارشاد جایی ندارند. این وضعیت در حالی ست که قبلا یارانه کاغذ به تمام ناشرانی که به صورت حرفه ای به امر انتشار کتاب می‌پرداختند داده می‌شد.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار