یک وکیل پایه یک دادگستری در ملایر به تفاوت‌های‌ طلاق با فسخ نکاح اشاره کرد.
کد خبر: ۲۴۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱ 07 June 2016
یک وکیل پایه یک دادگستری در ملایر به تفاوت‌های‌ طلاق با فسخ نکاح اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، احمد زهره‌وندی در گفت‌وگو با،‌ اظهار کرد: تفاوت‌های زیادی در طلاق با فسخ نکاح وجود دارد؛ طلاق نیاز به انجام تشریفات خاص دارد و باید صیغه طلاق با انجام تشریفات خاص جاری شود اما فسخ نکاح غیرتشریفاتی است و نیازی به رعایت تشریفات طلاق ندارد.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای صیغه طلاق شهادت دو مرد عادل مورد نیاز است اما در فسخ نکاح نیازی به آن نیست، تصریح کرد: برای صدور حکم طلاق ارجاع به داوری ضرورت دارد اما در فسخ نکاح ارجاع به داوری وجود ندارد.

زهره‌وندی به مواد 1092 و 1101 قانون مدنی اشاره کرد و  ادامه داد: هرگاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مَهر خواهد بود اما هرگاه قبل از نزدیکی، نکاح فسخ شود، زن حق مهر ندارد، مگر در صورتی‌که موجب فسخ، عنن باشد که در این صورت نیز با وجود فسخ زن مستحق نصف مهر است.

این وکیل پایه یک دادگستری گفت: در طلاق رجعی، در زمان عده، نفقه زن بر عهده شوهر است اما در فسخ نکاح جز در صورت بارداری، زن مستحق نفقه نخواهد بود.

وی افزود: طبق ماده 944 قانون مدنی در طلاق رجعی اگر زن یا مرد در ایام عده، فوت کنند، از یکدیگر ارث می‌برند و در طلاق باين (تحت شرایطی) اگر مرد در زمان عده فوت کند زن از او ارث می‌برد در حالیکه در فسخ نکاح تحت هیچ شرایطی توارث وجود ندارد.

به گفته این وکیل پایه یک دادگستری، در طلاق رجعی در ایام عده، برای مرد حق رجوع وجود دارد در حالیکه در فسخ نکاح حق رجوع وجود ندارد.

وی با بیان اینکه طلاق تحت شرایطی از موجبات حرمت ابدی برای ازدواج مجدد زوجین است در حالیکه فسخ نکاح موجب حرمت ابدی نمی‌شود، یادآور شد: طبق ماده 1140 قانون مدنی طلاق در مدت عادت زنانگی یا در حال نفاس صحیح نیست مگر در موارد خاص اما فسخ نکاح در حالات مذکور هم صحیح است.

زهره‌وندی با اشاره به اینکه طلاق ویژه نکاح دائم است اما فسخ نکاح هم در نکاح دائم هم در نکاح موقت وجود دارد، گفت: فسخ نکاح در صورت تحقق شرایط و موجبات آن، فوری است اما طلاق فوری نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار