مديركل بحران استان تهران در واکنش به مصوبه جدید شورای شهر:
تابناک تهران - اعضای شورای شهر تهران دیروز با تصویب یک فوریت طرحی خواستار طراحی و اجرای مبلمان شهری چند منظوره با محوریت بهره‌برداری در مواقع بحران شدند. مديركل استان تهران این اقدام یا هر کار دیگری که تهران را بیشتر در برابر بحران مقاوم کند مفید می داند اما اعتقاد دارد که این گونه طرح ها باید واقع بینانه و اجرایی باشند.
کد خبر: ۲۴۱۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹ 07 June 2016

در دویست شصت و چهارمین جلسه شورای شهر تهران بررسی یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به طراحی و اجرای مبلمان شهری چند منظوره با محوریت بهره برداری در مواقع بحران» در دستور جلسه قرار گرفت و محمد مهدی تندگویان در تشریح این طرح گفت: «طبق مطالعاتی که انجام دادیم، در کشورهای زلزله خیز مانند ژاپن و مالزی در اجرای مبلمان شهری به گونه‌ای عمل کردند که سازه های شهری هم در برابر زلزله‌های 7،8 ریشتری مقاوم باشند و هم با طراحی چند منظوره از آنها برای مقاصد دیگر استفاده شود. به عنوان نمونه نیمکت‌هایی ساخته می شود که کابرد های ایمنی نیز دارند و می توانند به عنوان سرپناه استفاده شوند.»

هادی رحمتی مدیرکل بحران استان تهران درباره این تصمیم می گوید: «با توجه به این که تهران هر لحظه در معرض بروز بحرانی بسیار خانمان سوز است هر تصمیمی که برای کاهش مخاطرات بحران ها گرفته شود قطعا مهم است اما چیزی که باعث می شود این تصمیم ها بیشترین فایده را داشته باشند و تاثیری عملی بر جلوگیری از بروز بحران ها داشته باشند این است که دقیق و قابل اجرا باشند.»

او در تعریف مبلمان شهری می گوید: «هر عنصر دست ساز بشر که در شهر قرار می گیرد می تواند در زمره مبلمان شهری باشد. البته این تعریف بیشتر در مورد سازه هایی استفاده می شود که مردم به صورت فیزیکی از آنها استفاده می کنند مانند محل های استراحت، وسایل ورزشی، ایستگاه های اتوبوس، سطل های زباله، بیلبوردها و تابلوهای آگهی، المان ها و نمادهای شهری و ... در واقع به مجموعه اجزایی که در فضاهای شهری چیده می شوند و به استفاده عموم جهت رفع نیازهای زیست محیطی می رسند و منظر و هویت شهری را، تحت شعاع قرار می دهد مبلمان شهری گفته می شود. حالا اینکه ما بتوانیم از این المان ها برای جلوگیری از برخی آسیب ها در مواقع بحران استفاده کنیم خیلی خوب است. به ویژه در شرایطی که ما با تراکم انسانی رو به رو هستیم و نمی توانیم برای هر کاری فضایی مجزا اختصاص بدهیم. بنابراین چه بهتر که وقتی قرار است سازه ای با هدفی خاص در شهر استفاده شود این سازه موارد استفاده دیگری هم داشته باشد و بتواند در مواقع بحرانی به مردم کمک کند.»

رحمتی ادامه می دهد: «با این وجود اعتقاد دارم که در اجرای طرح های اینچنینی باید مطالعه زیادی انجام شود و فرصت این مطالعه و بررسی هم به نهاد اجرایی داده شود.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار