استفاده از انرژی‌های نو در کشورهای دیگر جهان سرعتی قابل توجه یافته است.
کد خبر: ۲۳۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹ 25 May 2016
هفته گذشته کشور آلمان اعلام کرد که با ثبت رکورد 95درصدی تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، توانسته است به رکوردی تازه در زمینه تامین انرژی‌های نو دست یابد؛ اتفاقی که شاید بیش از هر چیز ظهور تمدنی تازه برپایه سوختی جدید را نوید می‌دهد.

میزان مصرف انرژی آلمان در حدود 57.8گیگاوات ساعت بوده که انرژی خورشید حدود 45.2درصد، انرژی‌ بادی 36درصد و زیست توده 8.9درصد و نیروگاه‌های برقابی 4.8درصد از این میزان انرژی را تامین کرده است.

تلاش مدیریت شهری تهران طی سال‌های گذشته، برای دستیابی به انرژی‌های نو چه در بخش انرژی‌های زیست توده و چه احداث بوستان‌های انرژی پاک گامی مهم در راستای افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است. 

در طول چند سال گذشته مدیریت شهری علاوه بر راه‌اندازی کارخانه‌های تولید برق از پسماند چه در قالب احداث کارخانه‌های ریجکت‌سوز و چه کارخانه‌های هاضم (بیوگاز)، تلاش گسترده‌ای برای احداث بوستان‌های انرژی کرده است؛ بوستان‌هایی که انرژی مورد نیازشان را از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی به‌دست می‌آورند.

*تولید 20مگاوات ساعت برق
براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، قرار است تا سال97 تولید برق در شهر تهران از محل انرژی‌های نو به بیش از 20مگاوات ساعت برسد. 

در واقع شهرداری تهران براساس برنامه 5‌ساله قرار است برق بیش از 9هزار خانوار تهرانی را از محل سوزاندن و استحصال گاز متان از زباله تامین کند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران با اعلام این مطلب گفت که وضعیت تولید زباله در شهر تهران و نحوه مشارکت مردم در طرح تفکیک پسماند، به‌گونه‌ای فزاینده در سال‌های گذشته افزایش یافته‌است. 

باوجود اینکه در حال حاضر سازمان پسماند وضعیت خوبی برای پردازش زباله‌های تولیدی تهران دارد و همه زباله‌های شهر را پردازش می‌کند، اما حفظ محیط‌زیست و همچنین سرمایه‌های ملی ایجاب می‌کند که ما به سمت استفاده از فناوری‌های روزآمد برویم. 

حسین جعفری با اشاره به اینکه برای دستیابی به چنین هدفی، یک مشاور بین‌المللی برای فعالیت در این بخش دعوت به‌کار شد، افزود: مشاور بین‌المللی در ابتدا در بخش احداث و راه‌اندازی زباله‌سوزها فعالیت کرده و مطالعات گسترده‌ای در این زمینه انجام داد. 

خوشبختانه با توجه به مطالعات مشاور و همچنین بررسی خود شهرداری تهران، این ظرفیت برای زباله‌سوز مثبت شناخته شد. در حال حاضر نتیجه این مطالعات، احداث 2کارخانه زباله‌سوز هر کدام با ظرفیت 1600تن زباله در روز است. 2 کارخانه هاضم و زباله‌سوز هم‌اکنون در شهر تهران فعال هستند که 5مگاوات ساعت برق تولید می‌کنند.

*تولید برق از طلای کثیف
چندی پیش برق تولیدی از پسماند در تهران از مرز 3800مگاوات ساعت گذشت. این تنها برق تولیدی در نیروگاه ریجکت‌سوز (نیروگاهی که از سوزاندن زباله‌های خشک برگشتی و غیربازیافتی) است. 

در واقع این میزان از تولید برق تنها مربوط به 5‌ ماه فعالیت نیروگاه ریجکت‌سوز در تهران است که از بهمن‌ماه سال94 مشغول به‌کار بوده‌است. روزانه از مجموع 2700تن زباله‌های برگشتی خشک غیرقابل بازیافت، تنها 200تن زباله سوزانده می‌شود که منجر به تولید دست‌کم 3مگاوات ساعت برق می‌شود. 

با احداث 2 کارخانه 1600تنی زباله‌سوز در شهر تهران که مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران خبر از آغاز ساخت آن در نیمه اول سال‌جاری داده است، این انتظار می‌رود که میزان برق تولیدی در شهر تهران افزایش یابد و سهم پایتخت در تولید انرژی‌های تجدید پذیر افزایش یابد. 

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار است در 2نقطه شهر تهران 2نیروگاه ریجکت‌سوز ساخته شود. یکی از این نیروگاه‌ها در شمال شرق و دومی در جنوب شرق تهران احداث خواهد شد. البته هم‌اکنون نیروگاهی نیز در جنوب غربی (آرادکوه) ساخته شده و مشغول فعالیت است. 

به گفته مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران کارخانه ریجکت‌سوز واقع در آرادکوه سالانه تقریبا 24هزار مگاوات ساعت برق تولید می‌کند. ظرفیت اسمی این کارخانه براساس طراحی روزانه 72مگاوات ساعت بوده که ماهانه به 2160مگاوات ساعت می‌رسد.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار