این روزها وارد تهران که می شوید دیگر خبری از تبلیغ برندها و کالاهای مختلف نیست. بیلبوردهای شهر حال و هوای تازه ای به خود گرفته و نگاه ها را به خود خیره کرده است در حالی که تا سه روزقبل هیچ شهروندی به بیلبوردها توجه خاصی نمی کرد. کنار آن ها که می ایستی متوجه توجه ویژه شهروندان می شویم.
کد خبر: ۲۳۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷ 25 May 2016
نگارخانه ای به وسعت شهر برای دومین سال، به مدت 10 روز از اول خرداد حال و هوای تهران را به طرز خاصی دیدنی کرده است. 10 روز خبری از هیچ بیلبورد تبلیغاتی در شهر نیست و شهرداری در این مدت تمام بیلبورد های سطح شهر را هنرپوش می کند. در واقع می توان از آن به دهه بدون تبلیغ یاد کرد. در این طرح از آثار با ارزش و برجسته دنیا که در گنجینه هاست به منظور فرهنگ سازی و افزایش سواد بصری شهروندان استفاده شده است. نگارخانه ای به وسعت شهر پروژه ای است که در صورت اجرای درست می تواند گام موثری برای رشد فرهنگی و هنری شهر به شمار آید.

نگارخانه ای به وسعت شهر هنر را به خدمت مردم می آورد

نکته قابل توجه این است که با بکار بردن کلمه نگار خانه ببیننده انتظار دیدن آثار تجسمی، اشیا موزه ای و تاریخی را دارد که در محل نگارخانه ها به نمایش گذاشته می شود که خوشبختانه این انتظار برآورده شده است. در شرایطی که گالری های ما به خاطر دلایل مختلف از جمله بی توجهی مسئولان به کنح عزلت رفته اند و شهروندان نیز به موزه و گالری نمی روند این پروژه می تواند فرصت مناسبی باشد تا هنر را به خدمت مردم بیاورد و به ترویج هنر، کمک شایانی کند. در واقع این اتفاق سال گذشته بازخوردهای زیادی به دنبال داشته است و مورد رضایت و استقبال شهروندان و مسئولان قرار گرفت و حتی در خارج از مرزهای کشور نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت و امسال نیز با تغییرات صورت گرفته و ازبین بردن اشکالات موجود در سال گذشته، مجددا آغاز به کار کرده است.

تهران این روزها بزرگترین نگارخانه دنیا است

تهران بزرگترین شهر ایران و در واقع یکی از بزرگترین شهرهای غرب آسیا با مساحت حدود 730 کیلومتر مربع، این روزها تبدیل به بزرگترین نگارخانه غرب آسیا شده است، نگارخانه ای که حدود 12 میلیون نفر بازدید کننده دارد که درصد زیادی از آن را جوانان تشکیل می دهند. 

این آثار زیبای فرهنگی و هنری در تمام معابر و بزرگراه های تهران قابل مشاهده هستند و اطلاعات آثار به صورت خوانا لحاظ شده است. در سال گذشته این انتقاد وجود داشت که توجه زیادی به ابعاد مشخصات آثار نشده بود و خوانا نبود که امسال این مشکل رفع شده است.

800 اثر هنری و 4 هزار سازه تبلیغاتی شهر 

حدود 800 اثر هنری روی بیش از 4 هزار سازه تبلیغاتی شهر به نمایش در آمده است از این تعداد حدود 30 درصد مربوط به آثار خارجی و 70 درصد آثار مربوط به آثار داخلی است. در نگار خانه ای به وسعت شهر، از خط، خوشنویسی، کتیبه، آثار باستانی، قالی، نقاشی، عکس و هنرهای معاصر و نیز از آثارموثرترین هنرمندان خارجی از جمله پابلو پیکاسو، خوان میرو... با درج مشخصات کامل استفاده شده است و اکثر آثار هنری مربوط به دوره های قاجاریه و صفویه است.

نگارخانه ای به وسعت شهر مورد نیاز جامعه است

ابوالفضل قناعتی گفت: عکس ها و تابلوهایی که در طرح نگارخانه ای به وسعت شهر به کار رفته است در جایگاه خود قابل احترام و مورد نیاز جامعه است.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که یکی از ماموریت های سازمان زیباسازی بحث تابلوها و بیلبوردهای شهر تهران است، خاطر نشان کرد: بخشی از این بیلبوردها را به تبلیغات کالاها اختصاص می دهند و تقریبا می توان گفت نیمی از تبلیغات بیلبوردها و تابلوهای شهری برای موضوعات فرهنگی مورد نیاز روح شهروندان قابل بهره برداری است که در اختیار شهرداری تهران است.

وی ادامه داد: در راستای سیاست های شورا این فضاسازی ها صورت می گیرد که در آن کمیسیونی تشکیل شده که رئیس این کمسیون رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است و مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران، مدیرکل ارشاد تهران و نیز دکتر مختاباد عضو شورای شهر عضو این کمسیون هستند که بر تصمیماتی که در این کمسیون گرفته می شود، نظارت دارند. 

نگارخانه ای به وسعت شهر نیازمند استمرار است

پژمان بازغی نیز با اعلام این که امیدواریم طرح نگارخانه ای به وسعت شهر، با تغییر مدیریت نیز پابرجا باشد، افزود: این طرح با استمرار تاثیرات شگرفی در اعتلای فرهنگ جامعه دارد.

این بایگر سینما و تئاتر با اشاره به این که این طرح برای دومین سال پیاپی اجرا شده است، گفت: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که دست به این اقدام بزرگ زده ایم و جای مباهات دارد که مردم چشمشان به آثار فرهنگی عادت کند و با آثار فرهنگی نه تنها ایران بلکه آثار برجسته سایر کشورها نیز آشنا می شوند چرا که نمایش آثار بصری، در خاطره ها ماندگار تر است.

بازغی ضمن تشکر از مسئولان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تصریح کرد: اقدام این مسولان باید مورد حمایت قرار گیرد تا استمرار داشته باشد.

آنچه مسلم است طرح نگار خانه ای به وسعت شهر گامی است مهم در راستای ارتقای فرهنگ و نیز بالا بردن اطلاعات هنری شهروندان و در صورتی که مورد حمایت مسئولان قرار گیرد در آینده آثار ناشی از این طرح بسیار مشهود خواهد شد. نکته قابل ذکر این است که این طرح باید در زمان مشخصی هر ساله تکرار شود و در واقع این دهه، به دهه فرهنگی نگارخانه ای به وسعت شهر تبدیل و هر ساله در تاریخ مشخصی عملی شود تا شاهد تاثیرات آن باشیم.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار