تلاش برای ماندن در کورس رقایت رسانه‌ای
در چند وقت اخیر شاهد بودیم که خوشبختانه روزنامه‌ها برخلاف سابق از بازتاب اخباری که در ساعات پایانی شب رخ می‌دهد، جا نمی‌مانند.
کد خبر: ۲۳۵۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳ 25 May 2016
این اتفاق به نوعی می‌تواند حاکی از به‌روزرسانی رویکردها در رسانه‌های مکتوب با هدف تلاش برای ماندن در کورس رقابت با رسانه‌های دیجیتال باشد؛ موفقیت فیلم «فروشنده» در جشنواره کن و فرجام برجام که هر دو در ساعات پایانی شب رخ دادند و در روزنامه‌های صبح فردا بازتاب داشتند، نمونه‌های بارز این اتفاق هستند.

بهروز بهزادی با اشاره به وضعیت اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: با تمام پیشرفتی که در شبکه‌های اجتماعی شاهد بودیم، تجربه نشان داده است که مطبوعات و رسانه‌های رسمی بیشتر مورد اعتماد مردم هستند؛ در شبکه‌های اجتماعی اصلاً مشخص نیست که قواعد و ضوابط اطلاع‌رسانی رعایت می‌شود یا نه. وقتی به خبری در این رسانه‌های اجتماعی برمی‌خوریم، نمی‌توانیم صحت آنها را تشخیص دهیم. در نتیجه هنوز مردم رسانه‌های رسمی را مرجع خبر می‌دانند؛ البته منظورم از خبر، بیشتر تحلیل‌هایی است که در خبر ارائه می‌شود. چون رسانه‌های رسمی و به ویژه روزنامه‌ها امروز از لحاظ خبری عقب افتاده‌اند و جایشان را به رسانه‌های دیگری دادند که رسانه‌های اجتماعی هم یکی از آنهاست، ولی مهترین آنها رادیو و تلویزیون است که در هر لحظه، قدرت خبررسانی دارد.

او درباره این موضوع که بارها صداوسیما نیز در اطلاع‌رسانی از شبکه‌های اجتماعی جا مانده است، توضیح داد: مساله این است وقتی رسانه‌ای خیلی گسترش پیدا می‌کند و سنگین و تنبل می‌شود، دیگر نمی‌تواند وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد؛ رادیو و تلویزیون امروز با وجود تعداد زیاد کارمندانی که دارد، در زمینه اطلاع‌رسانی عقب می‌ماند. این مشکل در خصلت رسانه‌ای مثل تلویزیون یا رادیو نیست؛ بلکه مشکل این است که رادیو و تلویزیون در کشور ما نگاه دیگری دارد. نگاه آنها رسانه‌ای نیست و خودشان می‌خواهند یکسری مسائل را بدون توجه به نظر مخاطب انتخاب کنند و در واقع انتخاب‌کننده‌ی اخبار خودش است نه مردم.

بهزادی در پاسخ به این پرسش که تلاش روزنامه‌ها برای پوشش اخباری که گاهی تا ساعات پایانی شب رخ می‌دهد، می‌تواند حاکی از تلاش مطبوعات برای جا نماندن از رسانه‌های دیجیتال باشد، اظهار کرد: این موضوع مقداری به تغییر فضای رسانه‌ای و مقداری هم به رقابت رسانه‌ای برمی‌گردد. در فضای رقابتی است که همه چیز از چرخه اقتصادی گرفته تا رقابت رسانه‌ای درست می‌شود. به طور کلی رسانه یک بنگاه اقتصادی تعریف شده است که کار اطلاع‌رسانی و خبررسانی انجام می‌دهد. در نتیجه اگر رسانه‌ای در این رقابت شکست بخورد، تیراژش پایین می‌آید و مخاطبانش را از دست می‌دهد؛ بنابراین ناچار است به نوعی در این بازی خودش را بالا بکشد.

رییس شورای سیاست‌گذاری روزنامه «اعتماد» ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما تعداد بالای روزنامه‌های دولتی است؛ همان‌طور که می‌دانید برای این روزنامه‌های دولتی اصلاً مهم نیست که در رقابت رسانه‌ای شرکت کنند، چون به هرحال بودجه‌شان تامین است. فکر می‌کنم اگر جامعه رسانه‌ای به سمت رقابت پیش برود و اصلاً روزنامه دولتی نداشته باشیم، روزنامه‌ها وظایف خودشان را خیلی بهتر انجام می‌دهند؛ البته خیلی از این موضوعات خاص کشور ما است و بحث علمی رسانه‌ای نیست.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار