تابناک تهران - دیروز محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران از وضعیت مهاجرپذیری این شهر انتقاد کرد و تهران را در ردیف بدترین کلانشهرهای جهان برشمرد. محمد مهدی تندگویان یکی از اعضای این کمیسیون هم نظری مشابه سالاری دارد.
کد خبر: ۲۳۵۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷ 25 May 2016

محمد مهدی تندگویان نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر درباره حرف های سالاری می‌گوید: «رشد آمار شهرنشینی در برخی از کشورها نشان دهنده توسعه است یعنی در کشورهای توسعه یافته میزان شهرنشینی بسیار بالاتر از جمعیت روستاهاست اما این موضوع اغلب در مورد کشورهای در حال توسعه به معنی توسعه یافتگی نیست بلکه می تواند نشان دهنده برخی مشکلات کلان باشد و خود این مسئله هم مشکل ساز بشود. اتفاقی که اکنون برای تهران افتاده است.»

او ادامه می دهد: «ما مدت هاست که اعلام کرده ایم تهران ظرفیت جمعیت بیشتری را ندارد اما تا وقتی زمینه های مهاجرت به تهران فراهم باشد و کاری برای متعادل سازی امکانات در شهرهای دیگر انجام ندهیم هشدار دادن دردی را دوا نمی کند.»

تندگویان می گوید: «ما اکنون شاهد فروپاشی کالبد شهری تهران هستیم اتفاقی که مهم ترین دلیل آن حجوم جمعیت به آن است. سرعت رشد جمعیت تهران به نحوی بوده که امکان بستر سازی برای جذب جمعیت فراهم نشده است و مدیریت شهری را بحران مواجه کرده. البته اگر به آمارها نگاه کنیم می بینیم که خود شهر تهران چنین سرعتی در مورد جمعیت مقیم نداشته اما همین آمار نشان می دهند که شهرهای اقماری تهران با رشد بسیار بالای جمعیت رو به رو بوده اند و اغلب ساکنان این شهرها هم برای کار به تهران می آیند. در واقع شهرداری تهران علاوه بر اینکه باید جمعیت مقیمش فکری کند باید به فکر هزاران نفری که هر روز به تهران می آیند و شب از آن خارج می شوند هم باشد و این پیچدگی مدیریت شهری را بیشتر می کند.»

به عقیده تندگویان دلیل مهاجرت افراد به تهران باعث می شود که این شهر نتواند همطراز با کلانشهرهای دیگر رشد کند. او در این باره می‌گوید: «اگر یک شهر به دلیل توسعه نیاز به جمعیت بیشتر داشته باشد و افراد به صورت هدفمند به این شهر مهاجرت کنند حاصل کلانشهرهای کشورهای توسعه یافته خواهد بود اما کسانی که به تهران می آیند در واقع از شهرهای خودشان فرار می کنند و بدون چشم انداز وارد تهران می شوند نتیجه اش همین وضعیتی می شود که در تهران می بینیم.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار