تابناک گزارش می دهد ؛
تابناک: موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها تبدیل به مساله یی پیچیده شده است؛ برخی «جو نامناسب» ورزشگاه ها را دلیل عدم حضور زنان می دانند و در مقابل برخی معتقدند همانند مردان زنان نیز از این حق برخوردارند.
کد خبر: ۲۳۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷ 22 May 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک: موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها تبدیل به مساله یی پیچیده شده است؛ برخی «جو نامناسب» ورزشگاه ها را دلیل عدم حضور زنان می دانند و در مقابل برخی معتقدند همانند مردان زنان نیز از این حق برخوردارند.

به گزارش تابناک گیلان، حضور زنان در ورزشگاه ها چند سالی است که به یکی از بحث برانگیزترین مسایل اجتماعی در کشور تبدیل شده است و به دنبال جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی برای تماشای بازی های تیم ملی والیبال ایران در لیگ جهانی، موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها بار دیگر در فضای عمومی و رسانه یی مطرح شده است.

پس از آنکه ممانعت از حضور زنان برای تماشای مسابقه های والیبال با اعتراض «شهیندخت مولاوردی» معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده رو به رو شد، «حسن روحانی» رییس جمهوری دستور پیگیری و بررسی این موضوع را صادر کرد.

زنان ایرانی در حالی نمی توانند در ورزشگاه ها حاضر شوند که در هنگام برگزاری مسابقه های بین المللی در ایران، زنان دیگر کشورها اجازه ی ورود به ورزشگاه ها را دارند. طبق قانون های جهانی نیز جلوگیری از ورود خانم ها به ورزشگاه ها ممنوع است.

امیررضا خادم در پاسخ به مشکل منتقدان حضور زنان در ورزشگاه ها گفت: مشکل این است که برخی ورزش را فقط فوتبال و فوتبال را فقط در استادیوم آزادی می بینند.
 
با این اوصاف در حالی دولت یازدهم قصد نهایی کردن حضور بانوان در ورزشگاه ها را در سر دارد که حساسیت این موضوع موجب آن می شود تا نخبگان فرهنگی، نکات قابل تاملی در رابطه با آن داشته باشند.


نبود عفت‌کلام در برخی تماشاگرنماها، دلیل اصلی ممانعت از حضور زنان در استادیوم‌هاست؛ نه مسائل فقهی


عضو فراکسیون ورزش مجلس با بیان اینکه شرایط برای حضور زنان جهت تماشای ورزش‌هایی مانند والیبال و تکواندو مناسب بوده، گفت: نباید به دلیل بی‌اخلاقی برخی تماشاگرنماها باعث محرومیت زنان ازحق مسلم‌شان شد.

ابوذر ندیمی حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای برخی از رشته‌های ورزشی را بلامانع دانست و با اشاره به اینکه چنین امری در سال‌های گذشته بدون هیچ مشکلی اتفاق می‌افتاد، گفت: عمده دلایل عدم موافقت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها، به مسائل اخلاقی و رفتارهای کلامی مردان مرتبط می‌شود چراکه هنوز رشد فرهنگی مورد نظر ایجاد نشده است البته شرایط برای حضور زنان جهت تماشای ورزش‌هایی مانند والیبال و تکواندو مناسب بوده و مسئولان باید با پیگیری‌های حقوقی این مهم را تحقق بخشند.






نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد حضور زنان در استادیوم ها برای برخی رشته های ورزشی مشکل فقهی داشته باشد چراکه این اتفاق در سال‌های قبل رخ می داد و از محاسن آن نیز همین بود که باعث می شد تمام اعضای یک خانواده بتوانند در کنار یکدیگر مسابقات ورزشی مورد علاقه خود را به تماشا نشسته و هیجانات خود را به بهترین شکل ممکن بروز دهند؛ و این اتفاق در ایجاد جامعه‌ای سالم از لحاظ روحی و روانی بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه رفتار تبعیض‌آمیز میان زنان ایرانی و خارجی در اجازه ورود به ورزشگاه‌ها توهین به زنان کشورمان محسوب می‌شود، افزود: سیاست‌گذاری‌های فرهنگی در حوزه ورزش باید جامع و با در نظر گرفتن شرایط روز جامعه باشد به همین منظور معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری باید تلاش بیشتری جهت حل این مسئله داشته باشد و به نظر می‌رسد با انجام پیگیری‌های لازم، این مشکل قابل حل است.


ندیمی عضو فراکسیون ورزش مجلس با بیان اینکه زنان نیز مانند مردان حق بهره مندی از چنین تفریحاتی را دارند و نباید به‌دلیل بی‌اخلاقی و نبود عفت کلام در تعدادی تماشاگرنما باعث محرومیت زنان از حق مسلم‌شان شد، گفت: متاسفانه چنین روندهای معیوبی در تصمیم‌گیری‌ها مشاهده می شود؛ به‌همین دلیل مسئله‌ای ساده را پیچیده و دشوار می‌کنند درحالی که شرایط برای حضور زنان در بازی‌های والیبال، تکواندو و چند ورزش دیگر مهیاست و حضور آن‌ها در این ورزشگاه‌ها سبب می‌شود مردان نیز به مرور فرهنگ کلامی و رفتاری خود را به احترام حضور زنان تغییر دهند.

اخیرا معاون امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان از انجام کار کارشناسی و بررسی‌های لازم به منظور حضور زنان در ورزشگاه ها خبر داده و گفته امکان حضور زنان در ورزشگاه ها برای تماشای برخی رشته ها وجود دارد و باید شرایط لازم فراهم شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار