معاون فنی و زیربنایی‌ راه‌آهن:
تابناک تهران - مدت هاست که بحث انتقال ایستگاه راه آهن تهران به خارج از این شهر مطرح شده و هر چند وقت یک بار حرف هایی در تایید یا رد آن شنیده می شود. آن طور که به نظر می رسد شهرداری اصرار به این انتقال دارد و خود راه آهنی ها مخالف سرسخت این طرح هستند، حتی وزارت راه هم روی خوش به آن نشان نداده است.
کد خبر: ۲۳۳۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰ 21 May 2016

چند روز پیش معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران اعلام کرد: «شهرداری بر نظر خود مبنی بر انتقال ایستگاه راه آهن به حومه شهر مصر است و معتقد است محاسن انتقال راه آهن برای منافع مردم و سیما و منظر شهری بیشتر از هزینه ها است.  ما معتدیم که به دلیل بار صوتی، ترافیکی و آلودگی ناشی از جابه جایی قطارها و آثار منفی که منظر و انظباط شهری را تحت تاثیر قرار می دهد، راه آهن باید به حومه شهر منتقل و در نهایت از حومه شهر امکان استفاده مسافرین راه آهن از طریق خطوط اتوبوسی یا مترو به تهران فراهم شود

این حرف ها در شرایطی زده شد که عباس آخوندی وزیر راه قبلا درباره این طرح گفته بود: «پیشنهاد شهردار تهران مبنی بر انتقال راه‌آهن تهران و فرودگاه مهرآباد به خارج از فضای شهری با آنچه سیاست‌های کلان وزیر راه در حوزه حمل و نقل است، تفاوت و گاه تناقضی آشکار دارد.»

حالا هم معاون فنی و زیربنایی‌ راه‌آهن مخالفت جدی مجموعه راه آهن را با این تصمیم اعلام می کند و می گوید: «اصلا معلوم نیست که چرا ایده انتقال ایستگاه راه آهن به خارج از شهر اینقدر دنبال می شود در حالی که بیشتر از یک طرح مطالعه شده به یک ایده شخصی شبیه است و پشتوانه علمی ندارد.»

سعید محمد زاده ادامه می دهد: «اگر شما به شهرهای مهم دنیا نگاه کنید می بینید که ایستگاه راه آهن بین شهری در قلب شهرها قرار گرفته است حتی برخی از شهرها چندین ایستگاه دارند که دسترسی مردم به نقاط مختلف شهر راحت باشد. راه آهن و قطار با وسایل حمل و نقلی مانند هواپیما قابل مقایسه نیستند و یکی از اصلی ترین دلایل استفاده مردم و آنچه که استفاده از این وسیله را منطقی می کند دردسر های کمتر آن نسبت به وسایلی مانند هواپیماست. اگر ما سختی حمل و نقل با قطار را هم مانند هواپیما کنیم یکی از اصلی ترین مزایای آن را از بین برده ایم. خیلی از مردم از شهرهای اطراف هم برای آمدن به تهران از قطار استفاده می کنند حالا اگر قرار باشد چندین کیلومتر خارج از تهران از قطار پیاده شوند دیگر این کار برایشان توجیه منطقی ندارد.»

او اعتقاد دارد که شهرداری باید برای مشکلاتی مانند بد منظری و ترافیک راه حل دیگری پیدا کند و می گوید: «نمی شود در مورد همه چیز سیاست حذفی و دور کردن اتخاذ کرد. بعضی وقت ها هم باید مشکل را طور دیگری برطرف کرد مانند همین مشکل. اگر شهرداری فکر می کند راه آهن ترافیک ایجاد کرده و یا قسمتی از شهر را بدمنظره ساخته باید این موضوع را از طرق دیگر حل کند نه از راه بیرون راندن راه آهن از قلب شهر.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار