در دورافتاده‌ترین نقطه جنوبی تهران، دریاچه‌ای وجود دارد که میزبان پرندگان مهاجر و ماهی‌های مختلف است، از تپه میل که خارج می‌شوی و به سمت روستای عشق آباد حرکت می‌کنید، پس از گذشتن از این روستا، به یک دریاچه کوچک اما زیبا و مهم می‌رسید.
کد خبر: ۲۰۸۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 09 April 2016
شصت و یکمین تهرانگردی مسجد جامعی و نخستین تهرانگردی وی در سال جدید از شهرری و زیارت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) آغاز کرد.

وی پس از حضور در شهرری و زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) به ابن بابویه رفت و بر سر مزار برخی از بزرگان مدفون در این آستان حاضر شد. ابن بابویه نخستین گورستان شهرری و دومین گورستان تهران است که بسیاری از مشاهیر ایران در آن دفن هستند. نام این گورستان برگرفته از نام محمد بن بابُویه معروف به شیخ صدوق، یکی از فقها و دانشمندان شیعه است که آرامگاه او در آنجا واقع شده‌است.

مرور شخصیت‌هایی که در ابن بابویه آرمیده‌اند

وی پس از گفت‌و‌گو با اهالی محل و مردمی که برای زیارت اهل قبور آمده بودند، بر سر مزار مرحوم غلامرضا تختی قهرمان کشتی ایران و جهان که در کنار مقبره خانوادگی «شمشیری ها»ست رفت و با قرائت فاتحه‌ای، یاد این قهرمان را گرامی داشت. عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به اینکه سال آینده پنجاهمین سال درگذشت تختی است، عنوان کرد: «باید برنامه ویژه‌ای برای پنجاهمین سال درگذشت تختی در نظر گرفت.»

مسجد جامعی سپس بر سر مزار اشرف الدین حسینی گیلانی معروف به «نسیم شمال»، حاضر شد. او عنوان کرد: «نسیم شمال را به دلیل اشعاری که می‌گفت دیوانه خواندند و به امین آباد آوردند. این شاعر پس از مدتی در آنجا درگذشت و به همین خاطر به گورستان ابن بابویه آورده و دفن کردند.» عضو شورای اسلامی شهر تهران، درباره زبان این شاعر دوران مشروطیت خاطر نشان کرد: «شاعران دوران مشروطیت در زبان و ادبیات شان، کلماتی به کار می‌بردند که در عرف، پذیرفته نبودند و در چاپ‌های امروزی، با نقطه چین برخی کلمات، منتشر می‌شود اما نسیم شمال از شاعرانی بود که یک مورد از این کلمات را در اشعار و نوشته‌های خود به کار نبرده است.» او در پایان پیشنهاد داد که سنگ مزار این شاعر مشروطیت، به دلیل آسیب‌هایی که دیده است، تغییر کند.

وی در ادامه به زیارت بقعه شیخ صدوق رفت. به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران، بقعه محمدبن علی بابویه یا آرامگاه شیخ صدوق، مربوط به دوره قاجار است. این اثر در تاریخ 5 دی 1375 با شماره ثبت 1816 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شیخ صدوق از علمای شیعه در قرن چهارم و از بزرگان علم حدیث است.

مسجدجامعی پس از این به مزار میرزا ابوالحسن جلوه، رفت. عضو شورای اسلامی شهر تهران، درباره او بیان کرد: «میرزا ابوالحسن طباطبایی زواره‌ای نائینی متخلص به «جلوه»، فیلسوف و عارف ایرانی دوره ناصرالدین‌شاه قاجار بود. او پسر سید محمد مطهر زواره اردستانی بود. پدرش در زمان فتحعلی‌شاه از زواره به تهران آمد و از شاگردان او می‌توان به سید اسدالله خرقانی، آقا میرزا طاهر تنکابنی و ملا هادی سبزواری، اشاره کرد.»

وی پس از زیارت مزار شیخ رجبعلی خیاط از عرفای مشهور، به آرامگاه خانوادگی علی اکبر دهخدا رفت و با حضور این عضو شورای اسلامی شهر تهران، عکسی از این ادیب، سیاست‌مدار و شاعر، بالای سر او نصب شد. مسجدجامعی در این آرامگاه، با اشاره به اینکه نشانه‌هایی از آرامگاه یک شاعر مانند دهخدا در اینجا دیده نمی‌شود، تاکید کرد: «باید نشانه‌هایی در اینجا باشد که معلوم شود قبر دهخداست. آن هم به این دلیل که شان علمی او کمی متفاوت است.»

مسجدجامعی همچنین اشاره کرد: شخصیت‌های مهمی چون شیخ محمد حسین زاهد، ملا محمد آملی، شیخ محمود حلبی، سید صادق شریعتمداری، محمدرضا قمشه‌ای، میرزا طاهر تنکابنی، شیخ علی نوری حکمی، سید صالح خلخالی، دکتر صدیقی، عبرت نایینی، ادیب السلطنه سمیعی (عطا)، صدرالافاضل، فصیح الزمان رضوانی، محمود محمود، حکیم الملک، سردار منصور سپهدار رشتی، محمدعلی فروغی، محمود جم، فخرالدوله، حسین بهزاد، موذن زاده اردبیلی و دکتر محمد خان کرمانشاهی، در ابن بابویه مدفون هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، سپس بر سر مزار آیت الله شیخ محمد حسین زاهد، آرامگاه خانوادگی پورصادقی، دکتر سید حسین فاطمی، میرزاده عشقی و عباس یمینی شریف حاضر شد و سپس به مسجد مشهدی ماشاالله در این بقعه رفت و پس از آن راهی برج طغرل شد. این برج در شرق آرامگاه ابن بابویه واقع شده‌است و از آثار به جا مانده از دوره سلجوقیان است. در برخی متون این محل، برج خلیفه یزید نامیده شده است. ارتفاع برج حدود 20 متر است.

بازدید از بازمانده سلجوقی در ری

مسجد جامعی پس از قرائت فاتحه‌ای بر سر مزار سید محمد محیط طباطبایی، از استادان فرهنگ و ادبیات فارسی، وارد برج طغرل شد و پس از توضیحات کارشناسان، اظهار کرد: «به عقیده برخی از کارشناسان، این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد. همچنین اگر در ورودی برج ایستاده و دیواره برج را نگاه کنیم، نقش صورت یک شیر در آن نمایان است.» وی سپس به مسجد صدوق در جوار برج طغرل رفت و از مسئولان خواست تا سر در این مسجد را تخریب نکنند.  

تهرانگردان سپس به سمت مقبره خانوادگی طباطبایی‌ها رفتند که مقبره سید محمد طباطبایی فرزند سید صادق طباطبایی در آن واقع است. اکبر ثبوت از شخصیت‌های  علمی و دایره المعارفی که در این بازدیدها تهرانگردان را همراهی می‌کرد، درباره مرحوم طباطبایی گفت: «آیت الله بهبهانی و طباطبایی، دو تن از پیشوایان بزرگ مشروطیت بودند که هر کدام از جهاتی دارای ویژگی بودند.»

وی ادامه داد: «بنای این آرامگاه مربوط به دوره قاجار است که زمانی باغی بزرگ بود و امروز تنها یک حیاط و ساختمانی با معماری بسیار زیبا، از آن باقی مانده است.»

احمد مسجد جامعی پس از بازدید از این خانه و مرور مقبره‌هایی که در این آرامگاه قرار داشت، به بازار شهرری رفت و پای صحبت‌های مردم کوچه و بازار نشست.

بادگیر و عمارت اربابی عمادآور

اما روستای عمادآور، مقصد بعدی تیم تهرانگردی بود. در تهران قدیم این روستا باغ بوده و درختان توت، به، انار و انجیل در آن به وفور ریشه داشتند اما امروزه از آن فضا قدیمی تنها یک خانه اربابی با یک بادگیر باقی مانده است. عضو شورای اسلامی شهر تهران، در این بازدید خاطرنشان کرد: «به گفته اهالی این روستا و ساکنان این عمارت اربابی، در قدیم 8 خیابان وجود داشت که در هر خیابان درخت خاصی می‌رویید. این عمارت نیز، برای 3 شازده قاجاری بود که خوشبختانه تا امروز به خوبی از آن نگهداری و مراقبت شده است.»

وی پس از تقدیر از خانواده‌ای که این خانه اربابی را حفظ کرده‌اند، به زمین‌های کشاورزی اطراف روستا رفته و با کشاورزان و اهالی روستا به گفت و گو پرداخت. پس از آن مسجد جامعی تیم تهرانگردی را به تپه میل و آتشکده ری برد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، درباره این مکان تاریخی عنوان کرد: «این محل مهمترین مکان باستان شناسی ری قدیم است که از دوره ساسانی بر جای مانده که جنبه‌هایی مانند آتشکده، کاخ و جنبه آموزشی داشته است.» به گفته کارشناسان شهرت این آتشکده به تپه میل به سبب دو پایه بزرگ این بنا است که از دور شبیه به میل است. تپه میل با سنگ، ساروج، خشت و گل ساخته شده‌است. نیزارهای اطراف تپه از وجود دریاچه‌ای حکایت دارد که در گذشته در این محل وجود داشته، ولی خشک شده‌است.

دریاچه‌ای از کشفیات تهرانگردی

کمتر کسی باورش می‌شود که در دورافتاده ترین نقطه جنوبی تهران، دریاچه‌ای وجود داشته باشد که میزبان پرندگان مهاجر و ماهی‌های مختلف باشد اما از تپه میل که خارج می‌شوی و به سمت روستای عشق آباد حرکت کنی، پس از گذشتن از این روستا، به یک دریاچه کوچک اما زیبا و مهم می‌رسی. به گفته علی الویری، از مسئولان حفاظت این دریاچه، سال 52 کار دریاچه شروع و در سال 55 تکمیل شد اما اولین بهره برداری از آن به دوران انقلاب بر می‌گردد.

مسجد جامعی نیز درباره این دریاچه بیان کرد: «این دریاچه یکی از کشفیات تهرانگردی است. زیرا بسیاری از دوستان در شهرداری هم نمی‌دانستند که در این مکان چنین دریاچه‌ای است.»

الویری نیز در ادامه افزود: «بعد از انقلاب، شرکت‌های متعددی برای کار وارد شدند تا اینکه دانشگاه فاطمیه پس از ماجراهایی، پیشنهاد داد که اینجا را به عنوان حق انتفار به ما بدهند. در حال حاضر مالک اداره اوقاف است و بهره برداری از آن شخصی است.»

عضو شورای اسلامی شهر تهران، نیز گفت: «چون اینجا مکانیزه است، پرندگان مهاجر اینجا را به عنوان زیستگاه انتخاب کردند که از مهر تا خرداد، این دریاچه میزبان آنهاست.»

وی ادامه داد: «اوج مهاجرت در سه ماه آخر سال است. همچنین به گفته مسئولان دریاچه، 140 گونه پرنده در اینجا شناسایی شده بود که این تعداد امروزه به 200 عدد رسیده است.»

به گفته مسئولان دریاچه، در طول مدت حضور پرندگان مهاجر، تعداد زیادی از گروه‌های پرنده نگری برای رصد پرندگان مهاجر به این دریاچه می‌آیند.  همچنین در ماه‌های خاصی از سال نیز این امکان برای علاقه مندان وجود دار تا ماهیگری با قلاب انجام دهند.

مسجد جامعی عنوان کرد: «این مجموعه با داشتن چندین دریاچه مجزا که آب آن به طور طبیعی تامین می‌تواند، به یکی از قطب‌های گردشگری تهران تبدیل شود.»

وی پس از بازدید از قسمت‌های مختلف این دریاچه به آب‌هایی که از این دریاچه در زمین‌های اطراف رها می‌شد اشاره و توضیح داد: «آب اینجا از کانال‌های کشاورزی ری در این محل جمع می‌شود و آب فاضلاب به هیچ عنوان نیست اما معمولا در زمین‌های اطراف رها می‌شوند که می‌توان از آن به عنوان آبیاری کشاورزی استفاده کرد. پیشنهاد می‌کنم راهکاری برای هدایت این آب‌ها به زمین‌های کشاورزی در نظر گرفته شود تا در این کمبود آب، کمکی به صرفه جویی آن شود.»

در پایان تهرانگردی این هفته،عضو شورای اسلامی شهر تهران، به امامزاده ابوالحسن (ع) اندرمان رفت با زیارت این امامزاده، برنامه خود را به پایان رساند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار