به گزارش تابناک
یزد،کارشناس پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بهزیستی استان میگوید: طبق
تفاهمنامه با آموزش و پرورش استان 30 کارگاه آموزشی برای مربیان مقاطع
مختلف تحصیلی برگزار شده تا آنها بتوانند مهارتهای زندگی را به
دانشآموزان آموزش دهند. «مرضیه محمدی» میافزاید: در این کارگاه 700 نفر
از مربیان شرکت داشتند که به اجبار ملزم خواهند شد، طرح مهارتهای زندگی را
در مراکز آموزشی اجرا کنند.
نیاز به یادگیری مهارتهای زندگی
این روزها ضرورت آموزش مهارتهای زندگی به افراد جامعه با توجه به تغییر
سبک زندگی و گذر از زندگی سنتی گذشته به زندگی صنعتی، دو چندان شده است
بهطوری که بسیاری از کارشناسان و روشنفکران استان عقیده دارند آموزش
مهارتهای زندگی به نوجوانان بهویژه دختران یا همان سواد زندگی کردن باید
بهصورت جدی مورد توجه قرار گیرد. فرزندان امروز جامعه برای درست زندگی
کردن و برقراری ارتباط موثر با دیگران، نیاز به یادگیری مهارتهای زندگی
دارند در حالی که آموزش این مهارتها مانند گذشته مورد توجه خانوادهها
نیست در حالی که اگر سواد اجتماعی و مهارت زندگی از سوی خانوادهها به
نوجوانان آموزش داده شود، دیگر شاهد افزایش آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی
و خانوادگی نخواهیم بود. آموزش این مهارتها به دختران نوجوان بسیار مهم
ارزیابی میشود چرا که آنها پایه زندگیهای خانوادگی در آیندهای نه
چندان دور را پیریزی میکنند و میتوانند بنای خانواده را به عنوان مادران
آینده محکم کنند.
ناآشنایی دختران با سواد زندگی
یک شهروند یزدی میگوید: اگرچه تکنیکهای آموزشی هر روز پیچیدهتر و به
روزتر میشود اما باز هم نمیتواند جای آموزشهای زندگی را برای نوجوانان
به خصوص دختران امروز پر کند.
«شهرام شکوهنیت» ادامه میدهد: هر قدر هم که دختران، رتبههای بالای
تحصیلی را طی کنند زمانی که مهارت زندگی کردن را آموزش نبینند، در زندگی و
ارتباط با دیگران با مشکل برخورد کرده و شکست میخورند. وی میافزاید: هم
خانوادهها و هم سیستم آموزش و پرورش استان باید مهارتهای زندگی را از
پایه به دختران آموزش دهند چرا که آنها، مادران فردا هستند و مسئولیت تربیت
فرزندان و ایجاد ثبات در خانواده را بر عهده دارند. به گفته وی، بیتوجهی
به همسر، پرتوقعی، ناهنجاریهای رفتاری، همه و همه حاصل نبود این مهارتها و
ارائه نشدن آن به دختران در سنین نوجوانی است. یک مربی پرورشی استان هم
میگوید: ایجاد ارتباط یکی از نیازهای بنیادی هر انسان است و ایجاد ارتباط
به صورت درست، افزایش دوستیها، نشاط اجتماعی و کاهش آسیبهای اجتماعی را
به دنبال خواهد داشت. «مهین سلطانی» میافزاید: با بررسی طلاقها در
مییابیم که اگر نوجوانان و به خصوص دختران ما از سنین بسیار کم، سواد
زندگی را میآموختند، امروز شاهد رشد آمار طلاق آن هم در سنین کم نبودیم.
به گفته او، دختران ما امروز خلا مهارت زندگی دارند که باید از پایه برطرف
شود.
اهمیت آموزش سواد زندگی
کارشناس مسئول پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اداره کل بهزیستی استان
میگوید: امروز با توسعه شهرنشینی، افزایش مهاجرتها و توسعه روابط جمعی،
شیوه زندگی هم تغییر کرده است و نیاز به آموزش سواد زندگی به نوجوانان و
جوانان به ویژه دختران بیشتر از گذشته احساس میشود.
«محمدرضا قائم محمدی» ادامه میدهد: نوجوانان و فرزندان ما در گذشته از
پدربزرگها و مادر بزرگها، تجربه زندگی را میآموختند اما امروز تنها با 2
نسل شامل والدین و فرزند سر و کار داریم در حالی که در گذشته نسل والدین،
نسل فرزند و نسل پدربزرگها و مادربزرگها در خانوادهها حضور داشتند که
این موضوع خانواده را به عرصه مناسبی برای ارائه آموزشهای زندگی تبدیل
میکرد. به گفته قائم محمدی، در زندگی امروزی باید والدین همه مهارتهای
زندگی را به فرزندان خود آموزش دهند اما میبینیم که سواد زندگی، حلقه
مفقودهای است که باید در این آموزشها به دنبال آن بگردیم. وی ادامه
میدهد: امروزه، رسانههای مجازی به عاملی تاثیرگذار و تمام وقت برای
دختران جوان تبدیل شده و در تربیت آنها تاثیر گذاشتهاند.
به گفته این کارشناس مسئول، در دنیای کنونی ما کسی که میخواهد در زندگی
فردی و اجتماعی، انسان موفقی باشد، باید به مبحث سواد از منظر دیگری نیز
نگاه کند و سواد زندگی را بیاموزد.
قائم محمدی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به رشد تکنولوژی و افزایش
ارتباطات سواد و مهارت زندگی فرزندان ما کمتر شده است؟ میگوید: عوامل
متعددی در بروز این وضعیت دخیل است اما مسلم آن است که فرزندانمان به ویژه
دختران امروز باید اصول زندگی کردن را آموزش ببینند. وی با اشاره به ضرورت
ارائه این آموزشها ادامه میدهد: دختران نوجوان باید آموزشهای خودآگاهی،
همدلی، ارتباط اجتماعی، تصمیمگیری، حل مسئله، مقابله با استرس و تفکر
انتقادی را فرا گیرند و این آموزشها باید از سوی والدین و متولیان امر
آموزش به آنها ارائه شود. به گفته این کارشناس مسئول آسیبهای اجتماعی
استان، طبق گفتههای سازمان بهداشت جهانی، آموختن سواد زندگی تا 80 درصد از
آسیبهای اجتماعی را کاهش خواهد داد. قائم محمدی، میافزاید: فرزندان ما
به ویژه دختران باید اعتماد به نفس و مسئولیتپذیری را یاد بگیرند تا در
ارتباط جمعی و زندگی زناشویی مشکلات را تا جای ممکن حل کنند.همشهری