بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: برداشت متفاوت وزارت کشور و شورای نگهبان از ابطال آرای منتخب اصفهان؛ آیت الله جنتی به کرسی ریاست خبرگان نزدیک شد؛شاباش میلیاردی به داماد بندرعباسی و .. رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۰۳۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰ 28 March 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

تشویق به شیعه‌کشی در کتابخانه ملی بحرین!

برخی فعالان بحرینی صفحات مصوری از کتابی موسوم به "القول الحسن فیما یستقبح وعما یسن" که انتشارات بیت البحرین للداراسات و البحوث آن را منتشر کرده به نمایش گذاشتند؛ عنوان یکی از فصلهای این کتاب"مطلبی در تکفیر رافضه" است که به اتباع مکتب اهل بیت (ع) که اغلب ساکنان بحرین را تشکیل میدهند، اشاره دارد. به نوشته مرآت البحرین، این کتاب در غرفه "کتابخانه ملی بحرین" در هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب این کشور که 5 فروردین جاری افتتاح گشت و تا 14 فروردین ادامه دارد، به نمایش گذاشته شد. در بخشی از این کتاب به قلم عبدالجلیل شافعی آمده است که "بعید نیست اهل علمی که از تکفیر غلات رافضی دست کشیدند اینک با دیدن اقدامات شنیع آنها، بدون هیچ تردیدی آنها را تکفیر کنند". این کتاب همچنین احادیثی جعلی در دعوت به قتل اتباع اهل بیت (ع) نقل می کند، از جمله "گروهی بدنام بعد از من خواهند آمد که به آنها رافضی می گویند؛ آنها را هرجا یافتید، بکشید، زیرا مشرک هستند.این خبر در شبکه العالم منتشر شد.

2800 کیلومتر برف‌روبی در اردبیل در ایام نوروز

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در بازدید از محورهای مواصلاتی استان در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال بارش برف و باران در راه‌های ارتباطی، راهداران این اداره کل نسبت به برف‌روبی و بازگشایی 18 محور اصلی و 15 محور فرعی در سطح استان اردبیل اقدام نموده‌اند.وی با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات نوروزی در مجموع 2 هزار و 800 کیلومتر برفروبی انجام شده است، افزود: راه ارتباطی 600 روستا نیز مورد برف‌روبی قرار گرفته، که هم‌اکنون رفت و آمد در آنها به صورت ایمن و روان در جریان است.محبت‌خواه از اسکان موقت بیش از 200 نفر در راهدارخانه‌های این اداره کل در طول ایام نوروز خبر داد و تصریح کردراهداران راه و شهرسازی استان اردبیل همچنین نسبت به امدادرسانی به بیش از 5 هزار مسافر در جاده‌ها اقدام کرده‌اند، که به علت شدت بارش‌ها در جنوب استان اکثر این اقدامات در گردنه الماس واقع در محور خلخال به اسالم بوده است.این خبر در ایسنا منتشر شد.

گاف فیس بوک در پی حمله تروریستی لاهور پاکستان

کاربران فیس بوک از هونلولو تا بروکسل و از قاهره تا هنگ کنگ با پیامی روبرو شدند که به کاربران اجازه می‌دهد در صورت وقوع رویدادهای غیرمنتظره مانند حملات تروریستی یا بلایای طبیعی دوستانشان را از سلامت خود مطمئن سازند. فیس بوک در بیانیه ای به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد ما در پی وقوع حمله تروریستی خدمات "بررسی سلامت" را در لاهور پاکستان فعال کردیم اما متاسفانه بسیاری از کسانی که در سراسر جهان با این بحران روبرو نبودند پیامی را دریافت کردند که از آنها درباره سلامتشان پرسیده بود.این شرکت شبکه اجتماعی در بیانیه ای اعلام کرد این نوع ایرادها برخلاف میل ما بوده و از این رو به سرعت برای حل آن تلاش کردیم و از کسانی که به اشتباه این پیام را دریافت کردند عذرخواهی می‌کنیم. این خبر در خبرگزاری ایسنا منتشر شد.

مخالفت احمدی نژاد با روحانیت برنامه ریزی شده بود

سعید حجاریان در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند فاصله گرفتن احمدی نژاد از روحانیت، هدفی برنامه ریزی شده بود؛ چنین برداشتی درست است؟ گفت: - بله، مثلا در ماجرای تحقیق و تفحص از دستگاه قضایی دیدید که آقای پالیزدار را آوردند و روند تخریبی و افشاگری ها را راه انداخت که مورد پسند روحانیون نبود. نیروهایی اطراف احمدی نژاد را گرفتند که سراغ «ایران گرایی» رفتند. ماجرای چفیه انداختن گردن «کوروش» و دعوت از خواننده های لس آنجلسی هم از دیگر کارهایی بود که به مذاق روحانیت و اصولگرایان سنتی خوش نیامد. بازخورد این کارها این شد که دیدیم حتی برخی مراجع و علمای بزرگ در قم اجازه دیدار به احمدی نژاد را ندادند. وی در پاسخ به این سوال که سوای اختلاف نگاه ها، اقدام های عملی احمدی نژاد چه تاثیری در انشقاق درون اردوگاهی اصولگرایان داشت؟گفت: - در میدان عمل هم این شکاف ایجاد شد. در حوزه اقتصاد، احمدی نژاد شروع کرد به گذاشتن نیروهای خود در موقعیت ها و مسئولیت های مهم و سهم طیف های دیگر را کم کرد. در «تخصیص منابع» به گونه ای رفتار کرد که برخی نهادها را ناراضی کرد. بعد با ماجرایی که روز معروف به «یکشنبه سیاه» علیه لاریجانی ها در مجلس درست کرد، واکنش آنان را برانگیخت و در نهایت دیدیم که حتی با مصباح یزدی که در زمره مهمترین روحانیون حامیانش هم بود، در افتاد.این گفت و گو در ویژه نامه نوروزی روزنامه ایران منتشر شد.

کنایه نقویان به صدا و سیما درباره شجریان

حجت‌الاسلام نقویان در سخنانی در مسجد نور تهران در مراسم ترحیم مادر همسر رییس جمهور با اشاره به نقش مادر در خانواده و جامعه گفت: خیلی‌ها نماز می‌خوانند اما برخی نماز بدون اخلاق و باور دارند که نمونه آن را در عربستان و در فاجعه منا دیدیممن در اولین نماز جمعه بعد از انتخابات سال 88، ردیف سوم نشسته بودم که مقام معظم رهبری فرمودند روش ما جذب حداکثری است در عین حال ایشان در حرم رضوی نیز گفتند باید به حرف منتقدین گوش کرد که من فکر نمی‌کنم منظور ایشان فقط قوه مجریه بوده و قطعا خطاب‌شان به قوای سه گانه، آحاد مسوولین، صدا و سیما، نیروی انتظامی و همه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی بوده است چون این روش جامعه را به آرامش می‌رساند. چرا کسی که افطار مردم با صدای ربنا او عجین شده باید از ما دلخور باشد؟ بیاییم در سال جدید یک گام به سمت اخلاق برداریم.این خبر در کانال تلگرامی روزنامه ایران منتشر شد.

برخی افراد لیست امید به بلوغ سیاسی نرسیده‌ اند

محمدرضا تاجیک فعال سیاسی اصلاح‌طلب ، درباره آینده سیاسی اصلاح‌طلبان گفت: این مسئله که اصلاح‌طلبان در شرایط سخت، لیستی از نیروهای نسبتا جوان و ناشناخته را ارائه کردند، موضوعی است که من خیلی نسبت به آن دغدغه دارم و باید برای آن فکری کرد و الآن فکر می‌کنم در این شرایط حساس تاریخی این وظیفه بر دوش کسانی گذاشته شده است که هنوز عده‌ای از آنها به بلوغ لازم سیاسی نرسیده‌اند و تجربه بازی سیاسی در شرایط پیچیده را ندارند و ممکن است نتوانند انتظارات را به نحو احسن انجام دهند، بنابراین باید تلاش خود را بکنیم که این بار تمام اصلا‌ح‌طلبان خود را نماینده مجلس بدانند و این نماینده‌ها را تنها نگذارند. اگر پیش‌بینی من را بخواهید، فکر نمی‌کنم که برخی از کسانی که به صورت ائتلافی در جریان اصلاح‌طلبی آمده‌اند در آینده هم منش اصلاح‌طلبی را داشته باشند و خود را وامدار گفتمان اصلاح‌طلبی بدانند؛ باید برای حفظ ائتلاف تمهید کرد.این گفت و گو در ویژه نامه نوروزی صدا منتشر شد.

برداشت متفاوت وزارت کشور و شورای نگهبان از ابطال آرای منتخب اصفهان

سخنگوی وزارت کشور:برداشت وزارت کشور درباره ابطال آرای منتخب سوم اصفهان با شورای نگهبان متفاوت است. حسین‌علی امیری (سخنگوی وزارت کشور) سخنگوی وزارت کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همچنان درحال پیگیری آخرین وضعیت منتخب سوم حوزه انتخابیه اصفهان هستیم. برداشت ما از منظر حقوقی در خصوص ابطال آرای منتخب سوم اصفهان با شورای نگهبان متفاوت است. درباره دلیل ابطال آرای خانم خالقی از سوی شورای نگهبان، باید از دوستانمان در شورای نگهبان بپرسیم.این خبر توسط خبرگزاری ایلنا منتشر شد.

عیدی خانم ابتکار به رییس جمهور روحانی

دکتر روحانی در صفحه اینستاگرامش نوشت:صبح امروز؛ دیدار نوروزی با جمعی از مدیران و کارکنان دستگاه‌ها؛ در پایان این دیدار، سرکار خانم دکتر ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عکسی از بازگشت دسته‌جمعی فلامینگو ها بعد سال‌ها به پارک ملی دریاچه_ارومیه را نشان دادند؛ به عنوان خبر خوش سال ۹۴ و به ثمر نشستن تلاش‌های دولت برای احیای این دریاچه.
در این عکس هوایی که مربوط به تیرماه ۹۴ است فلامینگوها بصورت خال‌های صورتی‌رنگ دیده می‌شوند.در سال‌های اخیر، سطح آب دریاچه ارومیه در مقایسه با سال قبلش، همواره کاهش داشته ولی در ۲۰ اسفندماه ۹۴ و پس از ۱۵ سال، سطح تراز آب دریاچه ارومیه مثبت شده است. تراز کنونی دریاچه ارومیه نسبت به پایان سال آبی گذشته، ۵۴ سانتیمتر افزایش یافته است. در حال حاضر مساحت آبی دریاچه ارومیه به بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مربع رسیده است، در حالیکه در ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۴)، میزان مساحت دریاچه به ۵۳۷ کیلومتر مربع کاهش یافته بود. پیش‌بینی می‌شود با گرم شدن هوا که منجر به ذوب برف موجود در ارتفاعات می‌شود و با ادامه بارندگی‌های بهاره، جریان آب ورودی به دریاچه ارومیه افزایش یافته و موجب افزایش بیشتر سطح آب دریاچه شود.‌ ‌

مبادله اسیر میان عربستان و حوثی ها

خبرگزاری رویترز از تبادل زندانیان میان انصارالله یمن با عربستان سعودی خبر داد. رویترز افزود، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: تبادل زندانیان که روز یکشنبه انجام شد،گام نخست تفاهم و احترام به جنبه انسانی(درگیری یمن) بود.وی گفت: در ازای آزادی یکصد نفر از رزمندگان ما، 9 زندانی سعودی را آزاد کردیم.این خبر در ایرنا منتشر شده است.

آیت الله جنتی به کرسی ریاست خبرگان نزدیک شد

آیت الله ابراهیم امینی، اصلی ترین گزینه میانه روهای طرفدار دولت برای ریاست مجلس خبرگان، پیشنهاد هاشمی رفسنجانی برای ریاست این مجلس را رد کرده است.آیت الله امینی ۹۱ ساله که هم در فهرست اصولگرایان و هم فهرست هاشمی رفسنجانی برای انتخابات خبرگان قرار داشت، مورد احترام دو جناح اصلی کشور و گزینه اول هاشمی رفسنجانی و فراکسیون طرفدار وی در مجلس خبرگان برای ریاست این مجلس است.خبرنگار «پایش» اطلاع یافته که آیت الله هاشمی رفسنجانی دو بار درباره ریاست خبرگان با آیت الله امینی گفت و گو کرده اما وی از پذیرش این پیشنهاد خودداری کرده است.آیت الله امینی کهولت سن و بیماری را دلیل نپذیرفتن پیشنهاد ریاست اعلام کرده اما به نظر می رسد وی علاوه بر مشکلات جسمی تمایل چندانی برای رقابت با دیگر شیوخ خبرگان که احتمالا از سوی اصولگرایان معرفی خواهند شد ندارد.اصولگرایان نیز که پیش از این قرار بود از آیت الله موحدی کرمانی برای ریاست خبرگان حمایت کنند در روزهای گذشته رایزنی های خود را بر روی آیت الله احمد جنتی متمرکز کرده و تلاش دارند تا قبل از طرح رسمی نام وی، دستکم ۵۰ نماینده خبرگان را برای رای مثبت به آیت الله جنتی متقاعد کنند.یک منتخب اصولگرای مجلس خبرگان به «پایش» گفت: «در حال حاضر گزینه اول ما حضرت آیت الله جنتی است و رایزنی ها حول ایشان انجام می شود ولی اگر حداقل آرا برای ریاست ایشان قبل از گشایش دوره جدید مجلس خبرگان قطعی نشود و احتمال شکست وجود داشته باشد در این زمینه ریسک نکرده و بر روی گزینه دوم یعنی آیت الله موحدی کرمانی تمرکز خواهد شد.»

علت ابطال آرای «مینو خالقی» به وی اعلام شد

محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در حاشیه مراسم ختم والده همسر حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران،در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت یکی از کاندیداهای مجلس دهم در اصفهان، ادامه داد: انتخابات اصفهان برگزار شد و شورای نگهبان در ارتباط با انتخابات در این حوزه نظراتی را مطرح کرد و وزارت کشور این مسائل را بررسی کرده و به زودی دیدگاهش را اعلام خواهد کرد.معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: نظر شورای نگهبان و حوزه سیاسی وزارت کشور در ارتباطات با انتخابات اصفهان از منظر حقوقی متفاوت است؛ شورای نگهبان علت ابطال آرای خانم خالقی را به وی اعلام کرده و همان‌گونه که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده، برای چهار حوزه در استان اصفهان بازرس فرستادند و در یک حوزه نیز بازشماری آراء صورت گرفته و در حال حاضر نیز مشغول رسیدگی به شکایت‌ها هستند.مقیمی با تأکید بر اینکه وزارت کشور به عنوان برگزارکننده انتخابات و نیز هیئت‌های اجرایی و نظارت سلامت انتخابات را تأیید می‌کنند، افزود: ما نظرمان را در این باره به شورای نگهبان ارسال کرده‌ایم و تا امروز نیز تأییدیه 202 حوزه انتخابیه مجلس از سوی شورای نگهبان به ما اعلام شده و 5 حوزه باقیمانده نیز در روزهای آینده تعیین تکلیف خواهد شد که این منوط به زمان تشکیل جلسه شورای نگهبان است.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زمان تأیید صلاحیت نامزدها در قانون مشخص نیست و پس از برگزاری انتخابات امکان بررسی صلاحیت‌ها وجود دارد یا خیر؟ گفت: زمان تأیید صلاحیت‌ها در قانون مشخص است؛ وظیفه قانونی وزارت کشور برگزاری و اجرای انتخابات است و وظیفه شورای نگهبان نظارت بر حسن اجرای انتخابات است که آنها نیز در حال انجام وظیفه‌شان هستند.این خبر در تسنیم منتشر شده است.

تحریم های جدید آمریکا نقض برجام نیست

حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری در حاشیه مراسم ترحیم مادر همسر رییس جمهور در مسجد نور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص این که آیا تحریم‌های جدید آمریکا نقض برجام است یا خیر؟ گفت: در این رابطه از نظر حقوقی وزارت خارجه باید پاسخ دهد، اما ظاهرا نقض برجام نیست.این خبر در ایسنا منتشر شده است.

شاباش میلیاردی به داماد بندرعباسی

پول های "فضل" در عروسی یک زوج در روستای پشتکوه بندرعباس چشم همه را خیره کرد.در عروسی شب گذشته در روستای پشتکوه از توابع جلابی بندرعباس مبلغ یک میلیارد و 850 میلیون تومان شاباش به داماد هدیه شد.اقوام داماد پول های "فضل" عروسی را یادداشت و جمع آوری می کنند در روستای پشتکوه و اکثر روستاهای هرمزگان در روز عروسی، از اقوام و دوستان داماد مبلغی تحت عنوان پول فضل به وی هدیه داده می شود.این خبر در خبرآنلاین منتشر شده است.

راه حل سردار حاجی زاده برای صنعت خودرو

سردار حاجی‌زاده تأکید کرد:پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 میلادی (1370 شمسی)، ما پیشنهادی از طرف کشورهایی که از شوروی جدا شده بودند، برای خرید موشک‌های «اسکاد B» به قیمت 70 هزار دلار داشتیم، ما پیش از آن، این موشک‌ها را از کره شمالی به قیمت 2.5 میلیون دلار می‌خریدیم، همه ما نظر مشترکی داشتیم که این خرید خیلی خوب است، در واقع یک چهلم قیمت است، اما تنها کسی که با این مقوله مخالفت کردند، مقام معظم رهبری بودند، چون در ما‌ه‌های منتهی به تولید موشکی بودیم، ایشان فرمودند اگر ما این خرید را داشته باشیم، طبیعتاً دیگر کار داخل دنبال نمی‌شود.وی اضافه کرد: اگر می‌خواهید در 10 سال آینده صنعت خودروسازی ما از کره جنوبی سبقت بگیرد باید 2 کار انجام دهیم، یکی اینکه جلوی واردات خودرو گرفته شود و دیگری اینکه پاسپورت‌های مسئولان بخش خوردو را بگیرند و مجوز خروج از کشور به آنان ندهند تا نگاه به داخل باشد، همان کاری که سال 70 با نظر مقام معظم رهبری انجام شد.

واکنش مشاور روحانی به انتقادات از سفر پاکستان رئیس جمهور

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در واکنش به ادعای یک رسانه غربی مبنی بر بی‌نتیجه بودن سفر حسن روحانی به پاکستان، اظهار داشت: متأسفانه دستاوردهای این سفر تحت‌الشعاع تبلیغات شبکه‌ها و وب‌سایت‌های سعودی-صهیونی قرار گرفته و تأسف‌بارتر از آن، نفوذ‌پذیری برخی رسانه‌های خاص از اینگونه تبلیغات است.حسام‌الدین آشنا که در ملاقات‌ها و مذاکرات سفر به پاکستان حضور داشته است، در ادامه افزود: متأسفانه نفوذپذیری برخی رسانه‌های خاص از طراحی‌های اتاق‌های فکر انگلیسی تا حدی است که بلافاصله پس از انتشار مطلب یک جدایی‌طلب نشان‌دار، در سایت فیلتر شده بی‌بی‌سی و یک گزارش سعودی ساخته گازی، نتیجه می‌گیرند سفر کم‌نظیر رئیس‌جمهور کشورشان به پاکستان بی‌حاصل بوده است و آن را در میان عموم انتشار می‌دهند.وی با تأکید براینکه تا به حال به این حد از نفوذپذیری باور نداشتیم، تصریح کرد: متأسفانه شاهد آن هستیم که تلاش پاکستان برای بازسازی روابط راهبردی با ایران و آمادگی ایران برای بازپس‌گیری منافع و مصالح خود زیر سایه سنگین غرض‌ورزی‌هاکوته‌نظرانه داخلی و بازی‌های خطرناک سعودی – صهیونی نادیده گرفته می‌شود.رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری همچنین یاداور شد: پاکستان برای تکمیل خط لوله خود تا مرز ایران انگیزه‌هایی فراتر از کمک مالی ایران دارد و تضمین امنیت انرژی پاکستان مسئله‌ای فراتر از انتقال گاز از مسیر ترکمنستان- افغانستان یا حمل با کشتی از قطر است.وی متذکر شد: بگذارید در یک کلام عرض کنم دوران سفرهای خارجی بی‌حاصل و دورهمی چند سالی است که تمام شده است، سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان آغاز بازسازی پل‌هایی است که مدت‌ها بود نیاز به تعمیر داشت، آثار امنیتی این سفر در کوتاه‌مدت و آثار اقتصادی آن در میان‌مدت ظاهر می‌شود، ولی آثار فرهنگی آن تا درازمدت باقی خواهد ماند. این خبر را پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر کرده است.

رکوردی عجیب برای سالوادور!

تازه‌ترین آمار فروش فیلم‌های اکران نوروزی تا شامگاه هشتم فروردین در حالی اعلام شد که پخش کننده فیلم «من سالوادور نیستم» می‌گوید، این فیلم به رکوردی عجیب دست یافته است. حبیب اسماعیلی که پخش فیلم «من سالوادور نیستم» را بر عهده دارد اعلام کرد، این فیلم در مدت 32 روز به مرز 6 میلیارد تومان فروش دست یافته و رکوردی عجیب زده است. این خبر را ایسنا منتشر کرده است.

جنگنده ناتو در تعقیب هواپیمای حامل وزیر دفاع روسیه!

یک جنگنده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اقدامی عجیب به تعقیب هواپیمای حامل «سرگئی شیوگو،» وزیر دفاع روسیه، پرداخت.این اتفاق زمانی که هواپیمای حامل وزیر دفاع روسیه در حال پرواز بر فراز منطقه آزاد و بی‌طرف دریای بالتیک بود و جنگنده‌های «سوخو – 27» از آن محافظت می‌کردند، رخ داد.جنگنده «یورو فایتر» ناتو در فاصله 2 کیلومتری از هواپیمای وزیر دفاع روسیه حرکت می‌کرد و هرگز به آن نزدیکتر نشد.این خبر در بشگاه خبرنگاران منتشر کرده است.

حمله ترامپ به انتقاد کری

«جان کری،» وزیر امور خارجه آمریکا، روز گذشته با انتقاد از «دونالد ترامپ،» نامزد جمهوری‌خواه و افراطی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، وی را «مایه ننگ» خواند. ترامپ نیز امروز (دوشنبه) به اظهارات کری واکنش نشان داد. نامزد جنجالی حزب جمهوری‌خواه با نشانه رفتن توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، اظهار داشت: باور نمی‌کنم کری چنین توافق وحشتناک و شرم‌آوری را امضا کرده باشد. نمی‌دانم چه چیزی باعث شده است وی یکی از احمقانه‌ترین و بدترین توافق‌هایی را که تاکنون دیده‌ام، امضا کند.این خبر را باشگاه خبرنگاران منتشر کرده است.

روایت منصوری آرانی از نحوه تصویب برجام در مجلس

عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت، علی رغم همه حواشی که در مجلس برای برجام ایجاد شد اما خداوند کمک کرد و ما توانستیم با مدیریت و هوشمندی خوب آقای لاریجانی به موقع جلوی بسیاری از اتفاقات را که ممکن بود تصویب برجام را به حاشیه ببرد بگیریم.اگر آن طرح دوفوریتی رای می اورد برجام رای نمی آورد، آقای لاریجانی بر اساس تفاهمی که با برخی از اعضا کمیسیون ویژه بررسی برجام انجام داده بود قرار بود که آنها گزارششان را در صحن قرائت کنند و بعد طرح دوفوریتی را مطرح کنند و بعد از تصویب آن طرح به کمیسیون ویژه برجام برود.اگر آن طرح به کمیسیون ویژه برجام می امد امکان نداشت که خروجی داشته باشد ،بنده شب قبل از مطرح شدن آن طرح با آقای لاریجانی صحبت کردم و نسبت به عواقب قرائت گزارش و فرستادن طرح به کمیسیون برجام هشدار دادم.ما چند روز فقط فرصت داشتیم ،در حالیکه برای آن دوفوریتی تفاهم بین آقای لاریجانی و پایداری ها شده بود خدا کمک کرد و فقط یک فوریت آن رای اورد و وقتی که یک فوریت آن رای آورد آقای لاریجانی نیز وقتی عهدشکنی پایداری های عضو کمیسیون ویژه برجام را دید به جای انکه ان طرح دوفوریتی که یک فوریت آن رای اورده بود را به کمیسیون برجام برای بررسی دهد به کمیسیون امنیت ملی داد و کمیسیون امنیت ملی با تغییراتی ان را مصوب کرد و به صحن ارائه داد و الا اگر آن طرح به کمیسیون برجام می رفت چون تعداد بیشتر ازما بود امکان نداشت که ان طرح را در کمیسیون تصویب کنند و انرا رد میکردند و با رد آن در کمیسیون امکان اینکه با اولویت در دستور قرار می گرفت نبود.این گفت و گو را نامه نیوز منتشر کرده است.

خداحافظی زودهنگام وزیر بهداشت با وزارت!

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در گفت وگویی بیان داشت، به همه سیاسیون بگویید بعد از این دوره هم خیالشان راحت باشد، این آخرین حضور من در این عرصه است و با افتخار آرزو می‌کنم که یک ایرانی شرافتمند باقی بمانم و یک پزشک درستکار برای مردم ایران باشم. آن را هم با هیچ چیزی عوض نمی کنم.این گفت و گو را خبرآنلاین منتشر کرد.



مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار