کد خبر: ۱۹۳۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶ 06 March 2016
آیت الله محسن قمی با کسب 2229759 رای نفر چهارم انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری در استان تهران شد.

اختلاف رای ایشان با نفر اول یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی مقدار ناچیز 79 هزار رای بود. این اتفاق اگرچه موجب تعجب برخی محافل و تا حدودی افکار عمومی قرار گرفت و به نوعی ایت الله قمی را پدیده انتخابات لقب قلمداد کرده اند، اما به نظر نگارنده در صورت آشنائی جزئی با ابعاد رفتاری و شخصیتی ایشان، چنین رائی نه تنها موجب شگفتی نیست بلکه کاملاً طبیعی است. مخصوصاً اینکه ایشان در لیست های ارائه شده مختلف در نیمه های دوم لیست پیشنهادی قرار داشت اما در رای نهایی مردم جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد. براستی رمز رای خیره کننده و بالای آیت الله قمی در انتخابات مهم و بزرگ استان کدامند؟ در سطور ذیل بر آنم که در حد شناخت و فهم خود از ایشان به سوال مزبور پاسخی ارائه دهم.

به باور نگارنده یکی از دلایل اقبال مردمی به حضرت آیت الله قمی، جامعیت شخصیت و رفتار و منش فردی و سیاسی ایشان است. آقای قمی دارای خصال اخلاقی و مشخصه های رفتاری منحصر بفردی می باشند که از جمله مهم ترین آنها می توان به حسن اخلاق، تواضع، ادب فردی و سیاسی، ساده زیستی و ارتباط مستقیم و رودررو با مردم اشاره کرد. امتدادیابندگی شخصیت فردی در حوزه اجتماعی و سیاسی کشور موجبات نفوذ ایشان در قلوب مخاطبان خود را فراهم آورده که این نکته باعث محبوبیت و مقبولیت وی در نزد مردم گردیده است.

دومین ویژگی مشخص ایشان باور و اعتقاد به جذب حداکثری است. بررسی عملکرد معظم له در ارتباط گیری با طیف های متنوع سیاسی دانشگاه ها در دوران مسئولیت در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نماد و اوج تجربه عملی و عینی ایشان در جذب حداکثری می باشد. به گونه ای که نهاد نمایندگی رهبری در دوران تصدی ایشان به خانه جریان های دانشجویی با علائق و تفکرات متفاوت مبدل گردیده بود و بخش زیادی از این مهم به شخصیت آیت الله قمی برمی گشت و وفاق درمیان جریان های سیاسی و فرهنگی دانشگاهی مشهود بود.

سومین مولفه مهمی که در رای آوری ایشان بسیار موثر افتاد شخصیت فراجناحی و جامع نگر ایشان است. وارد کردن نام ایشان در تمامی لیست های ارائه شده از لیست خبرگان مردم تا لیست های جامعتین و ... بدون اینکه هیچگونه رایزنی از سوی وی برای وارد کردن اسم به لیست صورت پذیرد، بیانگر فراجناحی بودن ایشان است. در واقع این مولفه مهم باعث شد هر کدام از جریان ها و لیست ها به فکر بهره برداری از شخصیت متمایز ایشان باشند.

نکته دیگر در فهم اینجانب از چرایی گرایش مردم به ایشان به نخبگی دووجهی معظم له در عرصه حوزوی و دانشگاهی برمی گردد. ایشان علاوه بر طی مراحل و مراتب کسب علوم حوزوی در زمینه اکتساب علوم دانشگاهی نیز تا بالاترین مقطع در دانشگاه مادر کشور یعنی دانشگاه تهران در رشته فلسفه تحصیل نموده اند. 

ضمناً حضرت ایشان همواره با حفظ شانیت علمایی و اخلاق فاخر خبرگانی، خود را از بگومگوها و کشکمکش های سیاسی روزمره کشور دور نگاه داشته است و با نگاهی ملی و کلان در چارچوب آرمان ها و واقعیت ها منشاء آثارخیر بوده اند.

اما به باور نگارنده سه ویژگی بسیار متمایزکننده که در اقبال مردم به ایشان نقش افرینی کردند عبارتند از : مردم داری؛ ولایتمداری و تعلق به بیت الهشدا قمی.

حضرت آیت الله قمی به عنوان یک شخصیت دارای سوابق انقلابی و مبارزات سیاسی علیه رژیم پهلوی، در فردای انقلاب هرگز پیوند میان خود و مردم را نبرید، کما اینکه ارادت و اخلاص ایشان در حرکت پشت سر ولی امر مسلمین جهان نیز استمرار داشته است و انتصاب به سمت نماینده مقام عظمای ولایت در نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های کشور و تصدی سمت معاونت ارتباطات بین الملل دفتر معظم له نشانگر ولایتمداری و اعتماد رهبر معظم انقلاب به ایشان است. اعتقاد به مردم، نقش مردم و توجه خاص به بعد جمهوریت نظام در کنار اسلامیت را می توان در جای جای رفتار و سخنان ایشان بصورت پر رنگ ملاحظه کرد. 

از طرف دیگر حضرت آیت الله قمی از تبار شهادت، جهاد و ایثارگری آمده است. این جانباز سرافراز دوران دفاع مقدس از بیت پنج شهید والا مقام آمده است. فی الواقع فراجناحی بودن، نگاه ملی و کلان به مسائل و مصالح کشور از سوی ایشان از این زاویه کاملاً قابل هضم است، چون برای او ایران، انقلاب، مردم، ولایت؛ جمهوریت و اسلامیت تجسمِ عینیِ تبارِ او یعنی شهادت، ایثارگری و جانبازی است.

موارد فوق الذکر یعنی شخصیت جامع الاطراف فردی و سیاسی، جذب حداکثری، فراجناحی بودن، مردم داری و ولایتمداری، تعلق به تبار شهادت و ایثار، دوری از روزمرگی های سیاسی رایج، مهم ترین دلایل اقبال مردمی به ایشان بوده است، به عبارت صواب، محسن قمی پدیده انتخابات نبوده است او عین واقعیت و طبیعت انتخابات بوده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
کاملا با نگارنده موافقم
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
من در دوران دانشجویی با ایشان آشنا شدم.
بزرگواری و تواضع دو ویژگی شاخص ایشان است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار