کد خبر: ۱۸۶۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲ 24 February 2016

به گزارش تابناک یزد،کارشناس پلیس فتا استان یزد گفت: تمام زیرساخت‌ها و سرویس‌دهنده‌های فضای مجازی از کشورهای معاند و مخالف نظام جمهوری اسلامی است، بنابراین لازم است که همه افراد، دانش و آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرند.

مرتضی ابوطالبی در سمینار تهدیدهای فضای سایبری با محوریت جرایم شبکه‌های اجتماعی در دانشگاه یزد اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که جامعه کنونی با آن مواجه است گسترش تکنولوژی در دسترسی آسان به اطلاعات از طریق فضای سایبری یا مجازی است و هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند مانع ورود تکنولوژی و دسترسی به اطلاعات شود.

وی افزود: این شرایط می‌تواند به عنوان یک فرصت در نظر گرفته شود ولی چنانچه تدابیر لازم اتخاذ نشود می‌تواند تهدیدهایی را نیز برای جوامع به دنبال داشته باشد که از جمله آنها گسترش آسیب‌های اجتماعی است. برای اتخاذ سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی مناسب، تدابیر اجرایی موثر و کارآمد ضروری است.

کارشناس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا(فتا)، فرا زمانی و فرا مکانی بودن، دستیابی آسان به اطلاعات افراد، گمنامی کاربر، جذابیت و تنوع، سریع، ارزان و ایجاد وابستگی شدید انسان را از جمله ویژگی‌های فضای مجازی عنوان کرد.

وی از جمله جرائم مجازی(سایبر) را تهدید، اخاذی، جرایم تجاری الکترونیک، هتک حیثیت، انواع کلاه‌برداری و برداشت غیرمجاز ذکر کرد و ادامه داد: تمام جرایمی که در فضای فیزیکی اتفاق می‌افتد، به نوعی گسترده‌تر در فضای مجازی در حال اتفاق افتادن است و بهترین روش جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی، پیشگیری است و این امر تنها با برگزاری کلاس‌های آموزشی و آشنایی افراد با خطرها و تهدیدهای این فضا میسر می‌شود.

ابوطالبی به وجود مهندسی اجتماعی در جرائم مجازی اشاره کرد و گفت: مهندسی اجتماعی روشی است که بسیاری از مجرمان مجازی از آن استفاده می‌کنند و با به کارگیری داستان‌های دروغ و تکنیک‌های مختلف، اعتماد قربانیان را جلب و آنها را به دام می‌اندازند.

ابوطالبی با بیان اینکه در جرائم مجازی کشف جرم سخت‌تر، مجرمین ناشناس‌تر و محدوده جرم وسیع‌تر است، افزود: در جرائم سنتی، هدف کنترل و حفظ امنیت فضای حقیقی است ولی در جرائم مجازی حفظ امنیت فضای مجازی است که به طور غیر مستقیم بر فضای حقیقی تاثیر می‌گذارد.

کارشناس پلیس فتا، یکی از اهداف و ماموریت‌های پلیس فتا را تامین امنیت در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: بیشترین جرم‌ها در فضای مجازی جرایم مالی با ۸۱ درصد جرایم است. به ترتیب انگیزه ضد اخلاقی ۱۳ درصد، انتقام‌جویی سه درصد، سرگرمی و کنجکاوی 2 درصد و سایر جرایم یک درصد است.

ابوطالبی با بیان این که مهم‌ترین جرائم فضای مجازی ایران، برداشت‌های غیر مجاز یا جرائم مالی است، تصریح کرد: "فیشینگ"، معمول‌ترین راه برای کلاهبرداری از کاربران اینترنتی است. در این روش، هکر مسیر کاربر را به یک وب‌سایت جعلی که بسیار شبیه وب ‌سایت اصلی است، تغییر می‌دهد. فیشینگ یک تکنیک مهندسی اجتماعی است که در آن از یک هکر یا حمله‌کننده برای دزدیدن اطلاعات حساس مانند نام کاربری، رمز عبور و رمز کارت‌های اعتباری استفاده می‌شود.

کارشناس پلیس فتا با بیان این که شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های پرداخت آنلاین از جمله اهداف حملات فیشینگ هستند، تصریح کرد: یکی از ساده‌ترین روش‌های مقابله با فیشینگ، دقت به آدرس وب‌سایت یا ایمیل دریافت شده است.

وی از جمله عوامل مؤثر در وقوع جرم مجازی را سطح پایین آگاهی مردم و کاربران، مشکلات فرهنگی و اخلاقی کاربران، سهولت ارتکاب و پنهان‌ ماندن مجرمان، ویژگی‌های وب‌ها و افزایش تعداد کاربران عنوان کرد و افزود: بیش از نیمی از مردم کشور ایران در این فضا هستند و لازم است دانش فنی خود را در این زمینه بالا ببریم.

ابوطالبی از جمله تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی را جعل هویت، سرقت و انتشار اطلاعات شخصی، نشت داده‌ها، گسترش مفاسد اخلاقی و عادی شدن آن عنوان کرد.

کارشناس پلیس فتا تاکید کرد: تلفن همراه و لپ‌تاپ یک وسیله شخصی به حساب می‌آید و نباید در این زمینه حتی به نزدیک‌ترین افراد به خود اعتماد کرد و این وسیله را در اختیار آنها قرار داد.

وی، نصب نرم‌افزارهای ضد جاسوسی و آنتی‌ویروس و به‌روز کردن آنها، کلیک نکردن روی لینک‌های کوتاه که مقصدشان معلوم نیست، مشکوک شدن به پست‌های غیرمعمولی، آگاه بودن از تنظیمات امنیتی سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، استفاده از مرورگر به‌روز شده، تعریف کردن نام کاربری و نام عبور جداگانه برای هر حساب کاربری و قرار ندادن عکس‌های شخصی روی پروفایل را ازجمله نکته‌های اساسی حفظ امنیت در شبکه‌های اجتماعی دانست.

کارشناس پلیس فتا توصیه کرد: از نگهداری اطلاعات شخصی و مخصوصاً عکس‌های خصوصی روی تلفن همراه و لپ‌تاپ خوداری کنید و هرگز اطلاعات شخصی خود در فضای مجازی منتشر نکنید. همچنین این که افراد در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند وانمود کنند، شخص دیگری هستند و هرگز نباید حرف آنها را باور کرد. همچنین برای جلوگیری از کلاه‌برداری ‌بانکی، حساب‌ها مرتب چک شود و برای انجام خرید اینترنتی قبل از خرید به نماد الکترونیکی در صفحه سایت فروشگاه‌ها دقت شود.

ابوطالبی یادآور شد: علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخبار، آموزش و مباحث علمی فضای مجازی می‌توانند به آدرس cyberpolice.ir مراجعه کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار