مرور روزنامه های یکشنبه دوم اسفند ماه؛
انتخابات، لیست ها، ائتلاف ها، درگیری های جناحی و تبلیغات انتخاباتی کلیدواژه همه روزنامه های امروز است، حال آنکه همچنان برخی موضوعات از جمله کاهش سودهای بانکی و پیامدهای آن را می توان در لابلای اخبار انتخاباتی در روزنامه ها جستجو کرد.
کد خبر: ۱۸۵۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶ 21 February 2016

انتخابات، لیست ها، ائتلاف ها، درگیری های جناحی و تبلیغات انتخاباتی کلیدواژه همه روزنامه های امروز است، حال آنکه همچنان برخی موضوعات از جمله کاهش سودهای بانکی و پیامدهای آن را می توان در لابلای اخبار انتخاباتی در روزنامه ها جستجو کرد.

در ادامه می توانید روایت تابناک از روزنامه های امروز یکشنبه دوم بهمن را بخوانید.

«روزنامه تابناک» در گزارشی با تیتر «روز داغ شعار» به فعالیت انتخاباتی این روزهای نامزدها و جناح ها سیاسی برای انتخابات می پردازد. این روزنامه در بخشی از این گزارش به فعالیت اصولگرایان و اصلاح طلبان می پردازد. تابناک در بخشی از این گزارش می نویسد: «کمتر از یک هفته به انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده است و کاندیداهای اصلاح طلب و اصولگرا در مصاحبه ها و نشست های خبری و همایش های خود در تلاش برای بزرگ کردن سبد آراء خودند. اما نوع سخنان کاندیداهای لیست اصلاح طلبان با اصولگرایان متفاوت است. در حالی که اصلاح طلبان عمدتا بر تشکیل مجلسی متفاوت از مجلس نهم و به دور از تندروی ها تاکید دارند، اصولگرایان تمرکز بحث های خود را بر مسائل اقتصادی گذاشته اند.

«نه» به مجلس تندروها

سخنان اصلاح طلبان در مصاحبه ها و همایش هایشان را که بخوانیم، یک موضوع بیش از هر چیز دیگری نمودار است: با رای خود نگذاریم تندروها به مجلس راه یابند. آن ها دائما تندروی های امثال رسایی و کوچک زاده و بذرپاش را در موضوعات مختلف مثال می زنند و تاکید می کنند چنین افرادی –که تعدادشان هم در لیست اصولگرایان کم نیستند- نه به دنبال منافع ملی که در پی منافع فردی و حزبی خود هستند و عملکردشان جز ضرر به منافع ملی و چوب لای چرخ دولت گذاشتن نتیجه ای ندارد.

درواقع به نظر می رسد اصلاح طلبان در این انتخابات نیز به نوعی همان استراتژی سال ۹۲ خود را پی گرفته اند: هشدار نسبت به روی کار آمدن تندروها که نتیجه آن بسته شدن فضای سیاسی و فرهنگی داخل کشور و تنش آفرینی با جهان خارج است. استراتژی که در سال ۹۲ جواب داد و حالا نیز اصلاح طلبان امیدوارند با یادآوری اتفاقاتی که در مجلس نهم افتاد، رای مردم را به خود جلب کنند. برجام و استیضاح وزیران از موضوعات برجسته در اظهاراتی از این دست است.

مجلسی برای اجرای اقتصاد مقاومتی

اصولگرایان اما به نظر می رسد تمام همت خود را بر نقد سیاست های اقتصادی گذاشته اند.. حدادعادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان می گوید ۱۰ نفر از لیست ۳۰ نفره اصولگرایان در تهران، اقتصاددان هستند و این ائتلاف به‌دنبال این هستند که مجلسی را تشکیل دهند که مشکلات کشور را که اهم آنها مسائل اقتصادی، معیشتی، بیکاری و ... است ‌حل کند. او اقتصاد مقاومتی را راه‌حل رفع مشکلات اقتصادی کشور می داند و تاکید می کند: این‌که فردی سئوال می‌کند در برجام با اقتصاد مقاومتی چه می‌کنید؟ نباید اسم تندروی را به آن نسبت داد.


«روزنامه شرق» در گزارشی به موضوع داغ فهرست جامعتین و حذف هاشمی از یکی از این لیست ها به نقل از اسدالله بادامچیان می پردازد. این روزنامه در بخشی از این گزارش با عنوان «دليل حذف هاشمي» می نویسد: « مقابل در ورودی ساختمان حزب مؤتلفه در خیابان خردمند، میزی گذاشته‌اند و روی آن تراکت‌ها، پوسترهای انتخاباتی و بولتن‌های خبری اصولگرایان قرار دارد؛ از ویژه‌نامه خبری ائتلاف بزرگ اصولگرایان با محتوای کاملا تخریبی و ضددولت گرفته تا بروشور تبلیغاتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بدون نام هاشمی رفسنجانی. اثری از تبلیغات جامعه روحانیت مبارز که برخلاف جامعه مدرسین، نام هاشمی را درون فهرست خود قرار داده، به چشم نمی‌خورد تا جایی که اسدالله بادامچیان که هم‌زمان رئیس ستاد انتخاباتی حزب مؤتلفه برای انتخابات مجلس و جامعه مدرسین و جامعه روحانیت برای خبرگان است، در نشست خبری حزب مؤتلفه می‌گوید: «نظر آیت‌الله محمد ‌یزدی این بود که آقای هاشمی در فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نباشد». اگرچه در ادامه لازم می‌بیند که توضیح دهد این به معنای حاکم‌بودن نظر آیت‌الله یزدی نبوده است: «نظر موافق و مخالف درباره بودن یا نبودن هاشمی‌رفسنجانی در فهرست مطرح شد اما اگر درباره جزئیات و نظرات مطرح‌شده صحبت کنم، می‌شود صورت‌جلسه جامعه مدرسین، که آن هم محرمانه است». بادامچیان با تأیید دعوای بین هاشمی و یزدی گفت البته این نظر فقهاست که جامعه مدرسین اسم ایشان را نگذاشت و جامعه روحانیت گذاشت، این را به منازعه تبدیل نکنیم». توضیح بادامچیان درحالی است که در آخرین انتخابات ریاست مجلس خبرگان، رقابت اصلی بین هاشمی و آیت‌الله یزدی بود که در نهایت ریاست به یزدی رسید.»


«روزنامه دنیای اقتصاد» فارغ از موضوعات انتخاباتی به بحث کاهش سود سپرده ها پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان« آلترناتیو سود دستوری» می نویسد: « کاهش نرخ سود بانکی به دنبال پاسخگویی به سه دغدغه «افت هزینه تامین مالی»، «کم شدن شکاف میان نرخ تورم و نرخ سود» و «تمرکززدایی در بازار پول» است. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» با بهره‌گیری از تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد که رویکرد اتخاذ شده در نرخ سود نمی‌تواند پاسخ مناسبی برای دغدغه‌های مذکور باشد. در مقابل، «تعمیق بازار بدهی» و «توسعه بازار بین بانکی» در کنار رفع مشکلات کنونی بازار پول، رویکرد مناسبی است که می‌تواند آلترناتیو مناسب برای سیاست‌های موجود تلقی شود.

دو رویکرد جایگزین برای سیاست دستوری

در سال جاری، مسئولان بانک مرکزی برخی از سیاست‌ها را به شکل غیردستوری در دستور کار قرار دادند که توانست برای کاهش نرخ سود بانکی ریل‌گذاری ایجاد کند. یکی از این سیاست‌ها، نظم دهی و مداخله از طریق بازار بدهی بوده است. در کنار این موضوع، بحث ساماندهی به اضافه برداشت بانک‌ها و ایجاد خط اعتباری جدید برای تسویه بدهی‌ها باعث شد که نرخ سود در بازار بین بانکی از 29 درصد به زیر 19 درصد کاهش یابد. از سوی دیگر، ایجاد و توسعه بازار بدهی برای تسویه بخش قابل توجهی از بدهی‌های دولتی، مخصوصا به بانک‌ها باعث خواهد شد که از یک‌سو بخشی از مشکلات ترازنامه‌ای بانک‌ها کاهش یابد و از سوی دیگر، یک نرخ تعادلی برای تعیین نرخ سود بانکی، ایجاد شود. رویه‌ای که در کشورهای توسعه‌یافته نیز از آن استفاده می‌شود. در نتیجه با توسعه بازار بدهی، بازار سرمایه نیز تعمیق می‌شود و هدف تمرکززدایی از بازار پول نیز محقق خواهد شد. بررسی و توسعه بازار بدهی، یکی از مهم‌ترین مباحثی است که در «پنجمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» در سه ضلع بررسی خواهد شد. ضلع اول سیاستگذاران خواهند بود که مساله ایجاد بازار بدهی را از زاویه خروج از تنگناهای مالی و تسویه بدهی‌های دولت بررسی می‌کنند. ضلع دوم فعالان اقتصادی هستند که ابزار بدهی را به‌عنوان یک ابزار جدید در اقتصاد کشور مورد بررسی قرار می‌دهند. ضلع سوم نیز مردم هستند که رویکرد آنها آشنایی با یک بازار کم‌ریسک و مناسب سرمایه‌گذاری خواهد بود. این سه ضلع در کنار هم می‌تواند اقتصاد کشور را از حالت تک قطبی در تامین مالی خارج کند و همانند بسیاری از بازارهای پیشرفته، بازار سرمایه در ایران نیز از عمق کافی برخوردار شود.


«روزنامه رسالت» در یادداشتی به قلم عبدالله متولیان با عنوان «آسیب شناسی انتخابات ایران» به ده ویژگی یک نماینده از دیدگاه رهبر انقلاب می پردازد. در بخشی از این یادداشت می خوانیم: « به نظر مي رسد تنها راه خراب کردن بازي شيطان بزرگ و مسدود کردن راه نفوذ دشمن اين است که به فرمايش مولايمان حضرت امام خامنه اي به کساني رأي بدهيم که :

1 - دلشان با آمريکا و غرب نباشد.

2 - توسط شبکه رسانه اي غرب مورد حمايت قرار نگرفته باشند.

3 - به فکر حل مشکلات معيشتي مردم و اقتصاد مقاومتي باشند.

4 - داراي تفکر انقلابي بوده و سينه خود را در برابر غرب و شيطان بزرگ سپر کرده باشند.

5 - خودشان را سپر بلاي مشکلات کشور قرار بدهند.

6 - کشور را به دشمن نفروشند.

7 - فاني در خدمات ، مصالح و منافع عمومي مردم باشد.

8 - مصالح کشور را براي رو دربايستي با اين و آن زير پا نگذارند.

9 - به دنبال اشرافي گري نبوده و خوي اشرافي گري هم نداشته باشند.

10 - منافع ملي را بر منافع حزبي و جناحي ترجيح بدهند.


«روزنامه ابتکار» در گزارشی به مزایای اقتصادی انتخابات برای برخی از مشاغل می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان « نانی از سفره انتخابات!» می نویسد: « با فرا رسیدن ایام تبلیغات انتخاباتی بازار برخی مشاغل داغ شده و رونق عجیبی پیدا می‌کند. به گونه‌ای که اگر انتخابات برای هیچکس آب نداشته باشد برای این افراد نان دارد! مشاغلی همچون چاپخانه‌داران، تراکت پخش‌کن‌ها، صاحبان تالارها، رستوران‌ها و سالن‌های همایش، پیک‌موتوری، رانندگان و ..... با افزایش ناگهانی دستمزد خود در این ایام بعد از اینکه صحبت از همکاری با کاندیداهای انتخاباتی به میان می‌آید، نرخ خدمات خود را گاه به دلار برآورد می‌کنند و معتقدند که سفره‌ای این وسط باز شده و باید تا می‌توانیم از آن بهره ببریم.

برخی از این مشاغل به شرح ذیل است:

پوستر، تراکت، بنر

تراکت‌پخش‌کن‌ها

روزنامه‌نگاران، طراحان گرافیک و مشاوران روابط عمومی

سفره‌های انتخاباتی

صاحبان کترینگ‌ها، رستوران‌ها و سالن‌های همایش و اجتماعات نیز از دیگر مشاغلی هستند که در ایام انتخابات نانشان در روغن است. همایش‌ها و جلسات انتخاباتی نیاز به مکانی برای جمع شدن هواداران کاندیداها دارند و در عین حال ستادهای انتخاباتی اغلب ناچارند برای اعضای خود ناهار و شام تدارک ببینند. در این میان برخی کاندیداها بنا به شیوه‌ای که مدت‌هاست در ایران مرسوم بوده است، سعی می‌کنند به اصطلاح رای‌دهندگان را نمک‌گیر کنند. در ایام انتخابات، پهن‌کردن سفره‌های انتخاباتی یکی از شیوه‌های سنتی جمع‌آوری رای است؛ سفره‌هایی که در آن‌ها از ساندویچ تا کباب‌های اعیانی سرو می‌شود. در مجموع این رفتارها می‌تواند بازار صاحبان مشاغل خدماتی مرتبط را برای مدتی گرم کند.

سقفی برای ستاد!

برخی کاندیداها با داشتن دوست و آشنایان فراوان، از مکان‌هایی که این حامیان در ایام انتخابات در اختیارشان می‌گذارند برای محل ستادهای انتخاباتی استفاده می‌کنند. با این حال هستند کاندیداهایی که برای ستادهای انتخاباتی خود مجبور به اجاره مغازه‌ها و ساختمان‌ها می‌شوند. در این میان هم صاحبان این املاک و هم مشاوران املاک می‌توانند از شرایط استفاده کنند و از کلاه انتخابات برای خود نمدی برگیرند. بعضی از این افراد هم از شرایط سوءاستفاده کرده و برای اینکه املاک و مغازه‌های خالی خود را به عنوان ستاد و یا محل تبلیغ در اختیار کاندیداها و یا طرفداران آنها قرار بدهند، رقم‌های بالایی را طلب می‌کنند که گاه به اندازه 10 سال اجاره یا رهن این مغازه‌ها خواهد بود. این موضوع به ویژه در شهرستان‌ها به وفور اتفاق می‌افتد.»


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار