استاد درس خارج فقه مطرح کرد:
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه و دبیر علمی همایش ملی فقه و هنر، گفت: بعد از انقلاب اسلامی در شناسایی احکام تعینات هنر کج‌دار و مریز رفتار کرده‌ایم و حرکت نهادینه شده و روشنی را با آغاز تعریف شده و فرجامی به نتیجه رسیده نداشته‌ایم.
کد خبر: ۱۶۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۰ 11 January 2016
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم علیدوست، دبیر علمی همایش فقه و هنر امروز 20 دی ماه در نشستی خبری گفت: هنر همزاد با انسان و زندگی او بوده است و با ایجاد تغییرات در ابعاد مختلف زندگی هنر نیز اقتضائات نو و جدیدی یافته است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی در شناسایی احکام تعینات هنر کج‌دار و مریز رفتار کرده‌ایم و حرکت نهادینه شده و روشنی را با آغاز تعریف شده و فرجامی به نتیجه رسیده نداشته‌ایم.

علیدوست با بیان اینکه گاهی نظری در این زمینه ابراز و نقد شده و صدا و سیمای ما نیز در برزخ پخش یا عدم پخش برخی برنامه‌ها به سر برده است به عنوان مثال موسیقی‌ای از این رسانه پخش می‌شود ولی آلات و ابزار آن نشان داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل همین مسایل و مشکلات جمعی از صاحبان دغدغه و متفکران حوزه به فکر برپایی چنین همایشی و ارسال مقاله افتادند البته این همایش را آغاز خوبی برای این حرکت می دانیم ولی قطعا باید دیگران بیایند و آن را به فرجامی برسانند.

دبیر علمی این همایش تصریح کرد: برای این همایش که با هم اندیشی با اساتید درس خارج صورت گرفته است دو محور کلی تعریف و برای هر محور نیز موضوعاتی در قالب 22 موضوع تعریف شد که البته حصر عقلی ندارد.

وی افزود: گستره شریعت و هنر یکی از موضوعات مهم در این همایش است که بررسی کینم آیا هنر موضوعی خارج از گستره دین است یا نه؛ آثار هنری شریعت بنیاد از دیگر موضوعات مورد بررسی در این همایش است و بررسی اینکه شریعت در پیدایش هنر چه تاثیری داشته است.

وی بررسی مالکیت معنوی در تعینات هنری و بررسی موضوعاتی مانند اینکه آیا برگزاری جشن های مذهبی که در آن دست زده می شود در مساجد و مکان های مذهبی بلااشکال است همچنین بررسی موضوعاتی مانند اینکه ایا صدا و سیما در بحث تعارضاتی که در فضای رقابت رسانه ای با دیگر رسانه های دینا پیدا می کند  می تواند قدری بازتر عمل کند و ... از دیگر مباحثی است که در همایش ارایه خواهد شد.
وی اظهار کرد: ممیزی و سانسور در هنر و نقش و میزان ورود حاکمیت در آن، اینکه میان حریم خصوصی کارگزاران و سایر مردم تفاوتی وجود دارد یا نه و محدوده آزادی هنرمند در نسبت با کارگزاران حکومت چقدر است از دیگر موضوعاتی است که بررسی خواهد شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد:در روایتی از امام علی(ع) در نهج البلاغه وجود دارد که تجسس در زندگی مردم حرام است ولی از همین کتاب شریف می توان استنباط کرد که فردی که زمامدار حکومت اسلامی و مسئول می شود می توان رفتار و اعمال او را تحت نظر داشت.

وی با اشاره به همایش فقه و هنر تصریح کرد: برخی موضوعات این همایش بازپژوهی است و برخی پژوهش و تاسیسی به شمار می روند زیرا در بسیاری از همایش ها شاهد هستیم که مطالب ارایه شده تکرار مطالبی است که در گذشته گفته شده است ولی بنای ما در این همایش بر آن است که موضوعات جدید باشند؛ از انضباط فقهی برخوردار باشند و از فقه ژورنالیستی نیز پرهیز شود.

علیدوست ادامه داد: فقهی مورد نگاه ما در همایش است که مورد تایید مراجع و حوزه باشد و سیاست سومی که برای همایش دنبال می‌کنیم کارگشا بودن مطلب است.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال در برخی فتاوا داریم که مجسمه‌سازی حرام است ولی در برخی روایات آمده است که اگر برای تقدیس و تعبد باشد حرام است و باید خراب شود ولی اگر برای معرفی شخصی و فرهنگی باشد حرام نیست همچنین در بحث غنا و موسیقی می توان از قرآن و روایات استنباط کرد اگر موسیقی منجر به دوری انسان از ذکر خداوند و هدف خلقت بشود مورد قبول نیست ولی در غیر این صورت مشکلی ندارد.

دبیر علمی همایش فقه و هنر در پاسخ به سؤالی که آیا خوانندگی زنان و تک خوانی آن‌ها حرام است تاکید کرد: مطلق خوانندگی زن را نمی‌توان گفت حرام است ولی اگر عده‌ای سوء استفاده می کنند مسئله دیگری است.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام همازاده، دبیر اجرایی همایش در سخنانی گفت: این همایش روز چهارشنبه، 23 دی ماه با پیام رهبر انقلاب و با حضور جمعی از صاحبنظران حوزه و دانشگاه در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه 20 مقاله که 18 عدد سفارشی است به همایش واصل شده است ادامه داد: دو مقاله در نوبت صبح و چهار مقاله نیز در نوبت عصر همایش قرائت می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر پخش پیام رهبری و سخنرانی دبیر علمی همایش و رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، آیت‌الله علی اکبر رشاد، رئیس حوزه علمیه استان تهران نیز سخنرانی دارد.

همازاده با بیان اینکه مدرسه اسلامی هنر، دفتر تبلیغات اسلامی در برپایی همایش همکاری دارند عنوان کرد: در نوبت عصر این همایش نیز 4 مقاله برتر ارائه خواهد شد و در برنامه پایانی از صاحبان مقالات برتر تجلیل خواهد شد.

یادآور می‌شود، این همایش در محورهایی مانند فلسفه فقه هنر با موضوعاتی مانند؛ روش‏‎شناسی فقاهت هنر، گستره شریعت و هنر، آثار هنری شریعت‏ بنیاد در تاریخ و تمدّن اسلامی و بررسی زمان‏مندی احکام منصوص هنر برگزار می‎شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار